רשת בתי הקפה הכשרה הגדולה בניו יורק פושטת רגל: זאת הסיבה

"פטיס" מפעילה היום 11 סניפים ברחבי התפוח הגדול וניו ג'רזי • בזכות מאפים איכותיים ותפריט חלבי עשיר, היא לא מפורסמת רק בקרב שומרי כשרות • ההתפתחות המפתיעה מגיעה בצל העוינות נגד בתי עסק בבעלות יהודית על רקע מלחמת חרבות ברזל - עם זאת, עולה כי דווקא ההתרחבות המהירה, היא שהייתה בעוכריה

סניף רשת בתי הקפה הכשרה. צילום: מתוך אינסטגרם

רשת הפטיסרי ובתי הקפה הכשרה הגדולה ביותר בניו יורק וסביבתה הגישה בקשה לפשיטת רגל. פטיס (Patis), המפעילה כיום 11 סניפים ברחבי התפוח הגדול ובניו ג'רזי, מפורסמת בקרב שומרי שומרי כשרות (אך לא רק) בזכות המאפים האיכותיים והתפריט החלבי העשיר שלה. עם זאת נראה כי ההתרחבות המהירה הייתה בעוכריה.

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Patis Bakery‎‏ (@‏‎patis_bakery‎‏)‎‏

פטיס הוקמה ב-2017 בניו ג'רזי על ידי השף ואיש הקולינריה משה ונדל, אך הוא עזב את הרשת ב-2020. היום היא מנוהלת על ידי בני עזיזוב. היא הגיעה לשיא הצמיחה שלה כאשר הפעילה 14 סניפים, אך בשלב מסוים נאלצה לסגור כמה מהם.

בימים האחרונים דווח בסוכנות הידיעות היהודית כי היא נקלעה לקשיים כלכליים גדולים, וכי הליך פשיטת הרגל נועד לאפשר לה לבצע ארגון מחדש, ולאו דווקא לסגור את כל סניפיה.

לעת עתה, כאמור, 11 לוקיישנים של פטיס נותרים פתוחים, והרשת, שמתחזקת מסעדות במיקומים נחשקים כמו טיימס סקוור ובראיינט פארק, מציגה עסקים כרגיל. עדיין ניתן ליהנות בה מכריכים, טוסטים, פיצות, חלות, פוקצ'ות, עוגות, קרואסונים ומאפים מתוקים אחרים, כמו גם משקאות קפה שלא היו מביישים - ויש שיגידו אפילו מתעלים - על מוצרים של רשתות אמריקניות מתחרות.

למעשה, רק בשנה שעברה העריכה פטיס כי לפחות חצי מלקוחותיה בסניפים מסוימים אינם יהודים, והתגאתה בכך שהיא לא מתחרה רק במאפיות יהודיות, אלא גם בבתי קפה שכונתיים שאותם פוקד מגוון אוכלוסיות רחב.

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Patis Bakery‎‏ (@‏‎patis_bakery‎‏)‎‏


"אנחנו לא 'צועקים' שאנחנו מכוונים לקהילה היהודית", אמרה בספטמבר האחרון גולדי פרידמן, נציגת פטיס, שתיארה את בתי הקפה של הרשת כ"נחמדים, קלאסיים, ברמה גבוהה, ומסתמכים גם על לקוחות שאינם שומרי כשרות".

למרות המאמצים למזער נזקים, מסתמן כי הבשורה על הליך פשיטת הרגל נפוצה בקרב הלקוחות של הרשת. אחד מעובדי פטיס אמר ביום חמישי ל-JTA (סוכנות הידיעות היהודית) כי לקוחות ממהרים לממש גיפט קארדים שנמצאים ברשותם - לפני שיהיה מאוחר מדי.

מעבר לכך, דווח כי לאחרונה מכרה הרשת גיפט קארדים ב-50 אחוז הנחה - מהלך שככל הנראה נועד להזרים לקופותיה כסף מהיר והכרחי.

יעקב דוידוביץ', לקוח בסניף השדרה ה-93 פינת רחוב אמסטרדם בניו יורק, כבר דיבר על פטיס בלשון עבר: "היא הייתה כמו רשת מסעדות כשרה. ובמיוחד עם איכות כמו זו - רשתות כאלה לא ממש קיימות. למען האמת, אני לא כל כך מופתע (מפשיטת הרגל) בהתחשב בהתרחבות הכל כך מהירה שלה. זה די עצוב, כי באמת שהאוכל היה טוב, אבל זה לא מפתיע", הבהיר דוידוביץ' ל-JTA, ואילו לקוח נוסף בשם אלכס אמר: "אני לא בטוח כמה מאפיות כשרות יש באזור הקטן הזה, אבל אני יודע שיש עוד אחת בערך 20 רחובות מכאן. אם המרחק ביניהן היה גדול יותר, אולי הן היו ממלאות נישה רחבה יותר".

אף שהבקשה לפשיטת הרגל מקושרת להתפשטות המהירה והבלתי פרופורציונלית של הרשת, נציין כי בניו יורק נרשמו לאחרונה כמה וכמה תקריות אנטישמיות נגד בתי אוכל יהודיים על רקע המלחמה בישראל, ובעלי המסעדות מציפים כי האווירה העוינת אף פגעה בעסקיהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר