מתי משתמשים בסודה ומתי באבקת אפייה? אסטלה מסבירה

אם גם אתם מכינים עוגות ועוגיות, בטח מצאתם את עצמכם מתחבטים לא פעם בשאלה • השף קונדיטורית המפורסמת החליטה לאחרונה לעשות סדר בעניין באמצעות ניסוי שהדגימה • לאחר מכן גם שוחחנו איתה לטובת כמה הבהרות

השף קונדיטורית אסטלה. צילום: רונן אקרמן

ככל הנראה, אין אופה שלא מצא עצמו פעם תוהה, מה ההבדל בין אבקת סודה לשתייה לאבקת אפייה. מהסיבה הזאת אסטלה, השף קונדיטורית המובילה ומייסדת בית הספר "אסטלה כיתת אומן לקונדיטוריה", ביקשה לאחרונה לשים סוף לבלבול בין שני חומרי ההתפחה הפופולריים בתחום האפייה הביתית. בסרטון שהעלתה לרשת החברתית אינסטגרם לפני ימים אחדים, היא ערכה ניסוי שבסופו הכריזה על האבקה המועדפת והנכונה ביותר לשימוש בעוגות. לאחר מכן שוחחנו איתה לטובת כמה הבהרות. 

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Estella | אסטלה‎‏ (@‏‎estella_masterclass‎‏)‎‏

לעמוד האינסטגרם של אסטלה

"סודה לשתייה או אבקת אפיה, במה כדאי להשתמש ולאיזה צורך?", שאלה אסטלה בתחילת הסרטון, רגע לפני שערכה את הניסוי. "יש לי פה סודה לשתייה ומים חמים", הציגה והוסיפה כף אבקת סודה לשתייה למים. "המים החמים מפרקים את הסודה, נוצרות בועות - אלה בדיוק אותן בועות שנוצרות כאשר העוגה נכנסת לתנור והסודה מתחילה להתפיח לנו את העוגה ולגרום לה להיות לא כל כך דחוסה", הסבירה.

סודה לשתייה, צילום: GettyImages

לאחר מכן היא הציגה את הבעייתיות בשימוש באבקת הסודה. לדבריה, אם נביט לתוך הכלי, נראה שנשארו בו משקעים של סודה. משמעות הדבר היא שחלק מהאבקה לא התמוססה. מהסיבה הזאת, אם נשתמש בסודה לשתייה, "אנחנו נרגיש בעוגה שלנו טעם של סודה", הבהירה.

איך בכל זאת מתגברים על הבעיה? "לאותו עניין אני אוסיף חומצה", אמרה אסטלה בהמשך הניסוי. "הסודה סתרה את החומצה, והחומצה את הסודה. השתמשנו במלוא הפוטנציאל של הסודה ולא נשארו לנו שאריות של סודה לשתייה", המשיכה והוסיפה, שכך למעשה, בעיית האבקתיות אומנם נפתרה, אבל היא הולידה בעיה אחרת. "אני לא יכולה להוסיף חומץ לעוגה שלי. זה לא טעים", קבעה.

עוגת לימון, צילום: לירון אלמוג

מה עושים? "משתמשים באבקת אפייה", גרסה השפית והסבירה: "קודם כל, רובה מורכבת מסודה לשתייה בתוספת קטנה", אמרה והסבירה כי מדובר בחומצה שמתמוססת בטמפרטורה של בין 45 ל-50 מעלות או יותר, שאליה מגיע התנור. כתוצאה מכך העוגה תתחיל לגדול בתנור והסודה תתפרק. "לכן הטעם יהיה משופר", אמרה.

מתי בכל זאת נכון להשתמש באבקת סודה לשתייה?

בשיחה שקיימנו עם אסטלה בעקבות הסרטון, היא הסבירה לנו כי ישנם מתכונים בהם דווקא אבקת סודה לשתייה תורמת לטעם ואף הכרחית. "כאשר המתכון מבקש את הטעם הספציפי של הסודה - כמו בעוגיית ברטון, בבצק של העוגה הבאסקית, בלחם מהיר, בלחם סודה אירי, ובמתכונים המסורתיים שבהם לטעם של הסודה יש עניין, רצוי להשתמש דווקא בחומר הגלם הזה", היא מפרטת ומוסיפה: "גם במתכונים שהבלילה בהם חומצית כדאי להשתמש באבקת סודה, כמו למשל בעוגת לימון, תפוז או שוקולד (לא קקאו)"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר