קראנץ' קורנפלקס. צילום: עמי שומן

מה עדיין חם ומה עבר מהעולם? כל ההתמכרויות הקולינריות שלנו בשנת 2023

גלידות במחיר משכנתה, סרדינים שהפכו למלכי בריכות הדגים וארוחות לפי צבעים • הנה 12 טרנדים קולינריים שכבשו בשנת 2023 את בלוטות הטעם • סיכום שנה

ערבי מסיבות עם מגשים צבעוניים

הקונספט בטרנד מסיבות המגשים הצבעוניים, שמטריף את הרשת בחודשים האחרונים וכמובן גם הגיע לישראל הוא פשוט: מתכנסים לארוחת חברים וכל משתתף (או קבוצה של משתתפים) צריך לתרום את חלקו בארוחה. כחלק מכך עליו להביא מאכלים ומשקאות בצבע ייעודי אחד שהוגדר עבורו (ולעיתים גם להתלבש באותו הצבע).

באנגלית הטרנד הזה נקרא Color Themed Party והוא חלק מטרנד רחב יותר של מסיבות ממותגות.

כך נפוצו עשרות אלפי סרטונים המתעדים את אותן המסיבות, מרגע פתיחת הדלת והכניסה החגיגית של המשתתפים הצבעוניים עם המגשים ועד לחגיגה עצמה (בארץ ידועניות דוגמת עינב בובליל ואור שפיץ כבר לקחו חלק בטרנד, וכמובן שיתפו את מאות אלפי העוקבים שלהן בתיעוד).

@tai_biton#ערבמגשים#ערבמגשיםבצבעים😻#ערבמגשיםשלהעליון#חברות#צבעים#בואולאכולאיתי#פוריו#פוריוישראל#פוריומלחמה#חרבותברזל#חרבות#פוריו?♬ ultimate vibes - morgan hardy

מגולגלות

לרגעים זה נשמע כמו שם של מערכון ב"ארץ נהדרת" או אולי טריק לגלגול סיגריות, אבל מדובר בקינוח אינסטגרמי וטיקטוקי מתוק ופשוט באופן יחסי להכנה, שנולד בזמן מלחמת חרבות ברזל. כזה שמזכיר את עוגיות הרולדה הוותיקות ומגיע עם שורה של מילויים, בהם: ריבה, שוקולד, פיסטוק, תמרים, ממרח לבן, ממרח אגוזי לוז, פסק זמן, שוקולד לבן, ממרח בלונדי ועוד. המילוי המוביל על כולם בפער גדול מביניהם הוא שוקולד קינדר והוא גם זה שהחל את הטירוף.

את המגולגלות אפשר להכין בשתי צורות שונות: עם רול חיצוני כהה או רול חיצוני בהיר, כשסקירה מהירה ברשתות מראה עדיפות לגרסה הכהה.

מגולגלות קינדר, צילום: קארין בנולול

מאפה פיצה טורטייה

זה כנראה כמעט בגדר פשע לקחת פיצה ולנסות להפוך אותה לבת כלאיים עם דברים אחרים, אך לפעמים הפשע המושלם שווה את הסיכון וכך נוצר מאפה פיצת הטורטייה.

במסגרת הטרנד הקולינרי החדש, אחרי הרכבתן של פיצות הטורטייה (פרוצדורה פשוטה שכוללת בסך הכל מריחת רוטב עגבניות, פיזור גבינה או כל תוספת שגורמת לכם לעונג בפה), הן מגולגלות לרול ונפרסות לרצועות עבות.

את הפרוסות מניחים ומסדרים בצמוד זו לזו בתבנית, כשהחלק הפנימי של כל פרוסה פונה כלפי מעלה. לבסוף מפזרים עוד מעט גבינה מותכת על הכל, כדי שבזמן האפייה יווצר מאפה שלם בצורתו, ואז מוציאים, נזהרים על הלשון והאצבעות, ותולשים בהנאה בכל פעם חתיכה.

@liraznahmuka#פיצה#טורטייה#מתכוןקל♬ תפילה - Omer Adam

רולאפס

הממתק הדביק והצבעוני הזה היה רק עד לפני כמה חודשים בלתי מושג. הוא שיגע הורים וילדים, נמכר במחירים מופקעים והיה טירוף שהפך מטרנד ויראלי למציאות שדובר בה ועליה כמעט 24/7. היום סביר להניח שאף אחד כבר לא זוכר על מה ולמה התחרפנו אלפים במדינה.

תזכורת קצרה: הרולאפ הוא למעשה ממתק דביק עתיר סוכר (או אם תרצו, זו בעצם סוכרייה עם יחסי ציבור "אובר רייטד") ששודרג עם גלידה. זהו. בריא זה לא, מנחם אולי, טיטוקי בטירוף? בטוח. ואכן, זה הפך לטרנד מטורף שהביא לביקוש אדיר בחנויות, מחירים מופקעים, כאמור, שהגיעו עד למאות שקלים לחבילה והתפתחות של שוק שחור למסחר במה שנחשב כזהב של עולם המתוקים.

הנה תזכורת לשגעת במקרה שהתגעגעתם:

@benshai#רולאפ#רולאפס♬ original sound - Ben Shai

משקה הפלפל של אופירה אסייג וביונסה

במקרה שפספסתם במה מדובר, זהו משקה המורכב ממים עם לימון, ג'ינג'ר ופלפל קאיין. את המשקה הזה אימצו לא מעט ידועניות בעולם כחלק משגרת הדיאטה שלהן (ד"ש לביונסה), כשבארץ מי שהפכה אותו לטרנד שגם הצליח בשלב מסוים לגרום למחסור של הפלפל בחנויות, הייתה אופירה אסייג, שכזכור הפכה לסוג של גורו כושר ותזונה והשילה עד כה יותר מ-25 ק"ג ממשקלה בעזרת שינוי בתזונה ואימוץ שגרת כושר מוקפדת.

פלפל קאיין, צילום: Getty Images

קראנץ' קורנפלקס

איפה הימים בהם הסתפקנו בארטיק קרח בטעם לימון או דובדבן שעלה כמה שקלים בודדים. היום אם השלגונים שלכם לא מותירים אתכם עם בקשה שנדחתה להלוואה בבנק ותוכנית פעולה, שלא תבייש מבצע צבאי להשגתם, אתם כנראה עושים משהו לא נכון.

הקראנץ' פיסטוק ויורשו - הקראנץ' קורנפלקס - שיגעו את המדינה בשנים 2022 ו-2023. בסופו של יום הם גלידה של הביוקר. מקור הקראנץ' פיסטוק, אגב, הוא בכלל בהטרלת מדיה חברתית פרי מוחו הקודח של הקופירייטר אוהד ראוך, ששיחק עם תוכנת הפוטושופ, עיצב כמה מוצרים על טהרת הפיסטוק והכוכב שבהם, הקראנץ' פיסטוק הפך כאמור להיסטריה בשיתוף פעולה עם חברת נסטלה וקבוצת הפודיז בפייסבוק "רעבים ברעבך", בעזרתה גם נבחר לאחר מכן היורש - קראנץ' הקורנפלקס.

קראנץ' קורנפלקס, צילום: עמי שומן

גלידת קוטג'

לכאורה מדובר בשילוב בין שני דברים שאין ביניהם כל קשר, אך כמו שאומרים לעיתים על זוגיות - דווקא הפכים נמשכים והופכים לזיווג מתוק במיוחד.

הטיקטוקרית שהתחילה את השיגעון היא lainiecooks, שבסוף מרץ סחפה את הרשת עם מתכון בטעם גלידת חמאת בוטנים ועוגת גבינה ועם מתכון נוסף של עוגת תותים - שניהם התבססו על גבינת קוטג'.

המרכיב הקבוע במתכון הוא, כמובן, גבינת הקוטג', אותה ניתן לשדרג בשלל תוספות: דבש, סירופ מייפל, תמצית וניל, שברי עוגיות, אבקת קקאו, חמאת בוטנים, פירות חתוכים ועוד. ערבבו הכל במעבד מזון או עם בלנדר יד. שימו בקופסה, אחסנו בפריזר והביאו כפית. יש מצב שהטעם יפתיע אתכם לטובה וכנראה שכבר לא תסתכלו על גבינת הקוטג' שלכם באותו האופן.

@lainiecooks#cottagecheeseicecream#cottagecheeserecipe#highproteindessert♬ Caalm Dooown - EL Locco

סרדינים

כן, זו לא טעות. מכל הדגים בעולם, דווקא הדגיגון האפרפר הזה הפך לכוכב רשת. האשטאגים Sardines# ודומיו כבר צברו יותר מ-831 מיליון אזכורים וצפיות ברשת החברתית. בסוף אוגוסט נפתח בעקבות הטרנד הזה גם סניף ראשון בארה"ב של רשת הסרדינים הפורטוגזית המצליחה The fantastic World of the Portuguese Sardine.

רשת, שהיא לא פחות מאשר גן עדן לחובבי הדג בפרט ולפודיז בכלל. תיירים רבים המגיעים לפורטוגל נוהגים לפקוד את סניפיה ולצאת מהם בידיים מלאות עם קופסאות צבעוניות מעוצבות המכילות דגים משומרים מסוגים שונים.

דגים בקופסאות שימורים, צילום: Getty Images

אחת מאותם הגולשים, שהפכו את הדג לתופעה ויראלית, היא דניאל מצון, טיקטוקרית שכאמור הפכה למובילה בטרנד. בערוץ הטיקטוק שלה dzaslavsky, אחריו עוקבים 649 אלף גולשים, היא שיתפה סרטונים המתייחסים לטרנד שהפכו מצליחים כל כך עד שגרמו למחסור בסרדינים (ושימורי דגים נוספים) על המדפים בחנויות.

טיקטוקרית נוספת, אלי הוק (בעלת ערוץ הטיקטוק alihooke, אחריו עוקבים יותר מ-107 אלף גולשים), הפכה את המשיכה לדגים לסיפור אהבה של ממש כששילבה את אכילת הסרדינים בזוגיות שלה עם בעלה, ויצרה את מה שמזוהה עמה בטיקטוק כ-“tinned fish date night" - ערב שישי - דייט שמוקדש לאכילת סרדינים עם בעלה.

@winstonbutterfield#tinnedfish#tinfish#lisbon#authenticity#sardines#93years#portugal#frozenintime♬ original sound - Winston Butterfield

טרנד המלפפון החמוץ הענק

מדובר במלפפון חמוץ ענק ולא זול בכלל של חברת Van Holten's. הוא מגיע במגוון טעמים, ביניהם חריף, חמוץ, שמיר ושום, ואפילו בגרסת kosher pickle.

בשל גודלו, נמכר המלפפון לרוב כיחידה בודדת. אלא שכצפוי, עם התפוצצות הטרנד המחיר האמיר בשיאו בארץ גם לשלושים שקלים ליחידה והמוצר הפך קשה מאוד להשגה.

את המלפפון ניתן לקנות לבדו או כחלק מערכה משודרגת עם תוספות דוגמת רוטב חריף, טחין (תערובת תיבול מקסיקנית), טאקיז (חטיף תפוח אדמה חמוץ וחריף בצורת טורטייה), חמצוצים, ועוד. מחיר ערכה יכול להגיע למאות שקלים - וכל זה, אנחנו מזכירים, עבור מלפפון חמוץ. מלבד אריזה צבעונית ומשעשעת, שבהחלט מושכת את העין, זכו המלפפונים לשמות יצירתיים, כמו: Hot Mama, Big Papa, Sour Sis ו - Garlic Joe.

@luke.did.that♬ original sound - LukeDidThat

עם תחילתו של הטרנד, גולשים העלו סרטונים בהם תיעדו את עצמם אוכלים את המלפפון כפי שהוא. ככל שהטרנד תפס תאוצה הוא שודרג לחגיגה קולינרית של ממש הכוללת שתיית המיץ מהשקית, ריקון המלפפון, ושימוש במגוון תוספות ומילואים כמו חמצוצים או חטיף "טאקיז" עליו מזליפים רוטב צ'אמוי, טחין ולפעמים גם שבבי צ'ילי או אבקת מנגו. אפשר גם להיות נאמנים לטרנד המקורי ולעטוף את כל הקונסטרוקציה הזו ברול אפ.

@gal.azar#asmr#pickles#dillpickles#rollups#takis#רולאפס#אסמר#מלפפוןחמוץ#מלפפוןחמוץענק#בואולאכולאיתי♬ original sound - GAL

משקה Prime

מים זה חשוב, מים הם מקור החיים, מים הם מה שמשה רבנו חצב מהסלע, אך מה עשתה האנושות לא נכון שמחיר בקבוק מים יכול היום להגיע לזה של מנת פתיחה במסעדת יוקרה?
נשמע כמו הטרלה, אבל מדובר במשקה אמיתי - מי קוקוס מדוללים בשם "PRIME HYDRATION" המשווקים בעשרה טעמים שונים דוגמת פירות טרופיים, פטל כחול, תפוז וענבים, ומקודם על ידי היוטיוברים המצליחים, לוגאן פול וקיי אס איי.

המשקה הפך לסנסציה בינלאומית והגיע, כמובן, גם לישראל. הטירוף סביבו הביא לטרפת מחירים שהגיעו לעיתים עד 80 שקלים ואף יותר לבקבוק של חצי ליטר.

@gilgi.toys#voiceeffects#פריים#מבצע#משקנ#טרנד#פוריו#משקהפריים#peime#drink#fyp#trend#viral#sale♬ original sound - Gilgi.toys

ארוחת ערב של בנות

בגדול, הקונספט מאחורי הטירוף יחסית פשוט: זו אמורה להיות הלכה למעשה ארוחת ערב. בפועל, לרוב היא מורכבת מנשנושים קטנים ומתאבנים שפשוט מוציאים מארונות המטבח והמקרר, כמו פרוסות גבינה, נתחי בשר, ירקות חתוכים, קרקרים, חטיפים, שקדים ואגוזים, אבל הוא יכול להיות מבוסס גם על מרכיבים אחרים דוגמת פסטה, פופקורן, אורז, שאריות מארוחות קודמות וכדומה.

ומי אחראית להיסטריה שהובילה לדיון עתיר אמוציות ודעות ברשת על כך שהטרנד עלול לעודד הפרעות אכילה ובעיות דימוי גוף? מדובר בטיקטוקרית אוליביה מאהר (10.1 אלף עוקבים). הסרטון שהעלתה מאהר בסוף מאי ובו היא יוצרת לעצמה "ארוחת ערב של בנות" צבר יותר מ-1.6 מיליון צפיות.

@avocadale

Die hard snacker

♬ original sound - hanana

חטיף טורטייה חריף

מדובר בטרנד טיק טוק מסוכן ואף קטלני (במסגרתו פונו לא מעט אנשים לחדרי מיון לאחר שלקחו בו חלק ובמקרה טרגי אחד נער בן 14 גם איבד את חייו לאחר שנטל בו חלק) של אכילת חטיף טורטייה חריף מאוד של חברת Paqui, כשבעת אכילתו אסור לשתות שום דבר שירגיע את החריפות.

עד כמה חריף החטיף שזכה לשם "one chip challenge" ונאסר למכירה לילדים ובני נוער?התשובה היא מאוד, והסיבה לכך היא שהפלפל עליו הוא מבוסס - "קליפורניה ריפר" - מוגדר כפלפל השני בעולם בחריפותו, "ופלפל נאגה וייפר" המוגדר כפלפל החמישי בחריפותו באותה הרשימה.

@marketsanpedro#parati#fyp#mexico#marketsanpedro#paqui#paquichipchallenge♬ Yo y las muñequitas - Ary

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו