איך שומרים על שגרת אכילה שפויה גם כשהחיים יצאו לגמרי מהמסלול

כיצד שומרים על שגרת אכילה שפויה ובריאה? לרוב נענה על השאלה הזו במתן עצות הקשורות לשילוב רוטינת האכילה בסדר היום הרגיל והקבוע. אכן, ידוע שכאשר אנו שומרים על מועדי ארוחות סדירות ועל הרכבן, יותר קל להתמיד בשגרת אכילה מזינה ונבונה.

שגרת אכילה . צילום: freepik

בשיתוף סקיני פסטה

נבדק ונערך ע"י: הדס לפידות תזונאית קלינית של סקיני פסטה

אלא שבימים אלה רובנו חווים טלטלה עצומה, שגורמת ליציאה מוחלטת משגרת היום יום הקבועה שלנו. אנשים רבים מתקשים לנהל את אורח החיים הרגיל שלהם, ולא מעט אנשים עוברים תהפוכות קשות וקיצוניות ביותר בשגרת היומית שלהם ובמציאות חייהם.

תדירות האכילה הרגשית, שעולה, לצורך פיצוי על חוויות קשות ומראות מטלטלים ושיקול הדעת לגבי איכות וכמות המזון במהלך היום בתקופה הזו מטשטש, מה שמאפשר לאכילה הלא בריאה להזדחל לחיינו, ומכאן הדרך לעלייה במשקל ולתופעות נלוות קצרה ביותר.

עליה במשקל עקב אכילה רגשית, צילום: pexels

הוסיפו לכך את העובדה שלפי ה- OECD "בשנת 2015, במדינות ה-OECD, כ-19.5% מהאוכלוסייה המבוגרת הייתה שמנה, עם שיעורים משתנים"
על השינוי בפעילות היום יום
מאז פרוץ המלחמה, ב- 7.10.23, משפחות רבות נאלצו לעבור למגורים זמניים וגם בני המשפחות שנשארו בביתן, מוצאים את עצמם מבלים ימים שלמים בישיבה מול הטלוויזיה. ההורים לא הולכים לעבודה, הילדים לא מבקרים במוסדות החינוך ובוודאי שלא יוצאים לשחק בחוץ ולפרוק אנרגיות.
התוצאה הישירה: פחות פעילות ותזוזה ויותר מקום וזמן לאכילה לא מבוקרת.

הפתרון המוצע

חשוב למצוא דרכים יצירתיות לעודד פעילות גופנית ותנועה עבור כל המשפחה. הנה כמה הצעות:
● ערכו משחקים ופעילויות ביתיות שדורשות תנועה, כמו משחקי תפקידים, ריקודים או הכנת מאכלים בריאים במטבח.
● אם ניתן, צאו לפעילויות ספורטיביות באוויר הפתוח כמו תופסת, כדורגל או משחקי ריצה ותנועה.
● קיימו "שעות אימון" בבית עם תרגילי כושר הנעשים ללא ציוד. ניתן למצוא המון הצעות יצירתיות לכך באינטרנט.
● ודאו שילדיכם מקבלים מנות מספקות של שינה, משחק ופעילות גופנית בהתאם לגילם וצרכיהם.
● שמרו על שגרה קבועה ומאוזנת ככל האפשר, עם זמני ארוחות, לימודים ומנוחה.
● היו יצירתיים וחפשו דרכים להפוך את הפעילות הגופנית לחוויה כיפית ומלכדת עבור כל המשפחה.
● זכרו שהעיקר הוא לשמור על איזון נכון בין פעילות למנוחה, ולא להיתקע רק מול מסכים.
● שקלו שימוש במשחקי מציאות מדומה (VR) שכוללים הרבה תנועה, כמו משחקי ספורט או הליכה בטבע. אלו מאפשרים פעילות גופנית בתוך הבית.

המשחק מדומה אבל המאמץ אמיתי לגמרי, צילום: Pexels

נדהמנו לגלות ששעת משחק במשחק BEAT SABER ,למשל, מאפשרת לשרוף כ-400 קלוריות תוך כדי משחק. הפוטנציאל של המציאות המדומה (VR). חוויה אינטראקטיבית זו מאפשרת להם ליצור אינטראקציה מרגשת עם העולם הווירטואלי תוך כדי ביצוע פעילות פיזית. בשילוב עם תזונה מאוזנת הם מהווים פתרון נפלא גם לאלו שלא סובלים משום בעית משקל.

רמת הקלוריות שאותה שחקנים שורפים במהלך משחק VR תלויה בסוג המשחק, ברמת הפעילות של השחקן ומשקלו. פוטנציאל שריפת הקלוריות משתנה, והוא נע בין 1 ל -13 קלוריות לדקה, כאשר המשחק מציע דרך מושכת ומהנה להישאר בפעילות מתמשכת לאורך זמן. משחקים כמו AudioShield Modded, Thrill of the Fight ו-PowerBeatsVR מספקים לא רק חוויות שובות לב.

התמודדות עם אכילה רגשית

אכילה רגשית היא תופעה נפוצה מאד, בעיקר בעיתות לחץ וחרדה. אנו נחשפים בימים אלה למראות קשים ביותר, אנו דואגים לקרובים ומכרים וגם ילדינו חווים את הלחץ והקשיים הללו הן באופן ישיר והן באופן עקיף.

תחושות אלה מתועלות לעתים קרובות לאכילה מוגברת של מזונות עתירי פחמימות ריקות וסוכרים, כאלה הנחשבים כ"אוכל מנחם". המלכודת הגדולה של אכילה רגשית היא המעגל שאנו נסחפים אליו, שכן צריכת מזונות אלה מגבירה את הרעב ואת הצורך באכילה חוזרת לאחר פרק זמן קצר. והנה קיבלתם מעגל שיש לפרוץ אותו כדי למגר את התופעה.

הפתרון המוצע: מננו את כמות המאכלים עתירי הפחמימות הריקות והסוכרים. אל תנסו להימנע לגמרי, זו עשויה להיות מלחמה אבודה. הגדירו מראש את מסגרת הארוחות אותן אתם מגדירים כארוחות פינוק מותרות. בשאר הזמן, נסו לשמור על שגרת אכילה בריאה.

חשוב שתדעו: אוכל מנחם אינו חייב להיות עתיר פחמימות וסוכרים. לדוגמא, פסטה, שנחשבת כמאכל מנחם ומפנק, לא חייבת להיות עתירת פחמימות וקלוריות. לדוגמא, מגוון המוצרים של חברת "סקיני פסטה" (Skinny Pasta): חברה שחרטה על דגלה להנגיש היצע גדול של מוצרים ללא סוכר וללא גלוטן. מוצריה מהווים תחליף תזונתי טבעוני דל פחמימות ונטול סוכר וגלוטן, נהדר כנשנוש או כארוחה מלאה משביעה ומהנה. מוצרים אלה יכולים לסייע הן בניהול המשקל והן כאמצעי לקיים ולשמור לאורך זמן על אורח חיים בריא (נושא חשוב במיוחד המהווה חלק מחינוך הילדים כבר מגיל צעיר) – וזאת מבלי לוותר על ההנאה והטעם.

מוצרי סקיני פסטה צילום: באדיבות סקיני פסטה,

הצד המענג של סקיני פסטה

מותג סקיני פסטה מציע מגוון רחב של אפשרויות טעימות שכל המשפחה תאהב - ביניהם פתיתים, ארוחות מוכנות של סקיני פסטה בטעמי עוף, פטריות ועגבניות, קטשופ, דגני בוקר, סקיני סוכר, ועוד. בעזרת מתכונים יצירתיים ומרכיבים טעימים, ההורים יכולים להפוך את הארוחות למרגשות ומהנות, נטולות פחמימות וסוכר כמעט לחלוטין.

כפי שמספרת לנו הדס לפידות התזונאית הקלינית של סקיני פסטה: "רבים מתחילים עם מוצר אחד של סקיני פסטה, כגון אטריות, לשם ניסיון, כאשר הם נמצאים בתהליך ירידה במשקל. די מהר הם משלבים בתפריט הקבוע שלהם מוצרים נוספים של חברת סקיני פסטה וכך הם מייצרים בסופו של דבר שינוי של ממש בהרגלי התזונה ובאורח החיים שלהם."

על הקושי לייסד מסגרת אכילה כשההורים לא בבית

בעוד שהילדים נמצאים בימים אלה במשך שעות רבות בבית, חלק ממהורים אינם בבית.

חלקם מגוייסים וחלקם עובדים והילדים נמצאים בהשגחת סבים וסבתות, אחים ואחיות גדולים וכו'. הורים רבים תוהים כיצד ניתן לייסד מסגרת ולמנן אכילה בריאה במציאות שכזו.

הפתרון המוצע: דאגו שיהיה בבית מלאי מאכלים שקל להכין וקל לחמם. כאשר יש פתרונות נגישים וברי השגה, הסבירות שיצרכו אותם גדולה יותר מאשר כאשר יש צורך בבישול והכנה מורכבים.

בין אם אתם מתמודדים בעצמכם עם הדילמה ובין אם אתם רוצים לשמור עבור ילדיכם על שגרת אכילה בריאה, חשוב לזכור שהשלב הבסיסי הינו המודעות לקושי והצורך במציאת פתרון בר יישום. כזה שיאפשר לכולכם לשמור על מסגרת אכילה שניתן לשמר אותה לאורך זמן, כזו שתצלח את שלל האתגרים המוצבים בפנינו בתקופה לא סטנדרטית שכזו.

זכרו שיציאה מהשגרה הרגילה מחייבת ייסוד מסגרת אכילה חדשה שתותאם למציאות המשתנה ויחד עם זאת תשמור על שפיות תזונתית ותאפשר לכולנו למזער נזקים על ציר זמן. בפעילות את ילדיכם מבחינה פיזית עד כמה שאפשר, הראו להם דוגמה אישית והקפידו לספק להם מוצרי מזון בריאים וזמינים וקלים להכנה.

בשיתוף סקיני פסטה

כדאי להכיר