10-15 שקלים למנה: השוק שהוקם כדי להציל תוצרת חקלאית

אחד הענפים שספגו מכה אדירה עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, הוא ענף החקלאות • כדי להציל את הסחורה שנקטפה באיחור - הוקם שוק מיוחד במינו בשם "מאדמה לאדם" שמוכר את התוצרת בזול ותורם את ההכנסות • ביום שישי תוכלו למצוא בו גם ביסים מתוקים בחמישה שקלים ומיץ טבעי סחוט

נקטרינות בשוק. צילום: מאיה דרין

משאבים אזרחיים רבים מופנים בימים אלה לחיזוק החוסן האזרחי המעורער. אחד הענפים שספגו מכה אדירה עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל, הוא ענף החקלאות. יבולים שלא נקטפו ונאספו בשעתם נותרו מיותמים בשדות, תלויים בכבדות על ענפי העצים במטעים או קמלים בשמש הקופחת שממשיכה להכות גם בימי ראשית הסתיו.

הפועלים התאילנדים המיומנים הוחזרו לתאילנד על ידי ממשלתם מפאת המצב והחקלאים נקלעו לצרה כפולה. הבהילות לצאת למשקים החקלאים כדי להציל את התנובה, גם בזמן מלחמה, מנגד הם נותרו ללא כח אדם שיעשה זאת. ההתגייסות הקהילתית התגלתה, שוב, ככוח סיוע עוצמתי. ״אחים לנשק״ הקימו את ״אחים למשק״, קריאות רבות שטפו את הרשת החברתית - והמתנדבים התייצבו.

שוק ״מאדמה לאדם״ // מאיה דרין

גם שפים מובילים יצאו בקול קורא וביקשו לגייס את כוחו של ענף המסעדות (שגם הוא מצוי במשבר עמוק ופונדמנטלי) והקימו מיזמים קטנים אך משמעותיים לקידום תוצרת ישראלית ולשימוש בתנובה מוצלת הנחשבת לתוצרת סוג ב' - כזאת שלא נמכרת בסופרים ומרכולים, אך היא בהחלט ראויה וטובה.

אחת היוזמות המיוחדות שקמה בהקשר הזה היא שוק ״מאדמה לאדם״ שהוקם בבית הבד ריש לקיש שבציפורי - שוק שמוכר תוצרת מוצלת והכנסותיו מועברות כתרומה.

גידולים שנקטפו באיחור, צילום: מאיה דרין

במסגרת המיזם הפך בית הבד לשטח מיון של ירקות ופירות שמגיעים ממשקים חקלאים ונחשבים לסוג ב'. חלק מהסחורה נתרמת משם או נמכרת במחירים זולים עד מאוד וההכנסות מהמכירות מועברות, כאמור, כתרומה לתושבים שפונו מבתיהם. העומדים בראש הפרויקט הם איילה נוי מאיר השמננית והבעלים, השף יניב גור אריה, אשת הטוניק והלקטית נעמה שטרנליכט ועמותות חקלאיות כאלה ואחרות.

לדוגמה, חמ״ל בית ספר בישולים שממשיך את פעילותו במטבח הלוגיסטי שהוקם בימי המלחמה הראשונים, מחוייב לקנות 15 קילוגרם ביום של כל ירק או פרי מטעם המיזם. בהם: תירסים, בטטות, קולורבי, בננות, תפוחים, נקטרינות ועוד. התוצרת מעט "עקומה", או אינה אחידה, יש בה לעיתים פגם פה ושם - אך היא נהדרת לצלייה, לבישול ולאפייה - ובעיקר נהדרת לבישול כאקט של תמיכה, הדדיות וערבות.

ירקות מוצלים,

התוצרת הזאת נמכרת בכמויות גדולות בשקל אחד לקילוגרם. עד כדי כך המצב קשה ובהול, ומשום שכך, הערבות ההדדית בין הענפים העסקיים השונים כמו חקלאות ומסעדנות - כה חשוב. אך גם משק הבית הפרטי והאישי של כל אחד מאיתנו, מוזמן לקחת חלק במיזם. איך? בדמות שוק קטן ופתוח לכל, המתקיים זה שבוע שני בבית הבד ביום שישי. בשוק נמכרים ירקות ופירות מגוונים - גם הם במחירים זולים מהרגיל. במקום תוכלו למצוא גמבות טעימות ביותר, נקטרינות מצוינות לריבה, אשכוליות עסיסיות, חסות קטנות ופריכות או צרור בצל ירוק צנוע.

כותבת שורות אלה התבקשה לשלם בקופה המאולתרת 10 שקלים בלבד על כל הטוב הזה. למותר לציין, שהסכום הנקוב הוא מחיר עלות, וכמובן שניתן לתרום במקום כל סכום הגבוה ממנו. בנוסף לשוק עצמו, הוקם במקום דוכן מיץ טבעי. אנחנו שתינו בו מיץ תפוחים טרי שאפשר להוסיף לו מנת ערק ולהקפיץ אותו להיות מהנה ומרים אנרגיות. גם בדוכן הזה, התפוחים הם סוג ב׳ והמיץ הוא אלף אלף.

בשישי הקרוב ימכרו במקום גם פיתות טריות מהטאבון, שווארמה תוצרת בית, מגוון סלטים ומעדנים - הכל מהתנובה המוצלת. המחירים למנה נעים בין 5 שקלים לביס מתוק, או בין 10-15 שקלים למנות אוכל. במקום ימזג גם יין מקומי מהיקב הצפוני של היינן יוסי יודפת.
כל ההכנסות הן תרומה.

הפרטים על אירוע שוק תוצרת מוצלת מחקלאי הצפון

בבית הבד ריש לקיש במושב ציפורי
יום שישי, 3 בנובמבר בין השעות 9:00-14:00

האוכל יימכר החל מהשעה 11:00 ועד שיגמר

*ללא עלות למשפחות מפונים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר