כך תימנעו מהרעלת מזון: 6 טיפים פשוטים להתנהלות עם אוכל

הקאות, כאבי בטן, שלשולים ועוד - כל אלה תסמינים של צריכת מזון או משקאות המכילים חיידקים, מזיקים, נגיפים או טפילים • כדי להימנע מכל ה"הנאות" הללו, תוכלו ליישם כמה פעולות פשוטות

גבר סובל מכאב בטן. צילום: Getty Images

כולנו אוהבים ליהנות מאוכל טעים, אבל האם אנחנו באמת דואגים לעשות את המיטב כדי להימנע מכך שהוא יגרום לנו לקלקול קיבה?

על פי מגזין הבריאות המקוון Healthline, הסיבה העיקרית להרעלת מזון היא צריכת אוכל הנגוע בבקטריות, טפילים או וירוסים. אלה נמצאים כמעט בכל סוגי האוכל שאנו אוכלים, אלא שלרוב תהליך הבישול הורג אותם. משכך, אגב, צריכת מזון נא עלולה להעלות את הסיכון לקבל הרעלת מזון.

התופעה הלא נעימה יכולה לגרום הקאות, כאבי בטן, שלשול, בחילה, חוסר בתיאבון, חום, חולשה וכאבי ראש. היא יכולה להימשך החל מחצי שעה ועד חודשיים שלמים. כדי שתוכלו להימנע מכל ה"כיף" הזה, ריכזנו עבורכם כמה פעולות פשוטות שאפשר לנקוט בהתנהלות עם אוכל.

גבר חוטף בחילה, צילום: Getty Images

בשלו היטב את המזון

ידוע שחום הורג חיידקים, לכן כדאי לבשל את האוכל בטמפרטורה הנכונה. הדבר משמעותי במיוחד לגבי בשר. ניתן לעשות זאת גם עם חלב מאחר שהוא מלא בפתוגנים.

שטפו כראוי פירות וירקות

נכון שפירות וירקות הם מאכלים בריאים מאוד, אבל אם לא תשטפו אותם כמו שצריך – הם עלולים להיות רעילים עבורכם. הסיבה: רוב הפירות והירקות הטריים מלאים בפתוגנים שונים, כמו אשריכיה קולי (הידוע כאי-קולי), שיכולים לגרום לחולי. השטיפה תיקח לכם רגע וחצי, אז אל תתעצלו – וחסכו מעצמכם את הסיכוי לחלות.

פעולה מונעת מחלות. שטיפת ירקות, צילום: Getty Images

אחסנו את האוכל בטמפרטורה הנכונה

פתוגנים גדלים במהירות במזונות כמו בשר, חלב, מאכלי ים וביצים, לכן ברגע שסיימתם לבשל מזון מסוג זה או לפתוח את הכלי שבו הוא אוחסן – הכניסו אותו מיד למקרר או למקפיא, בהתאם להוראות שמתאימות לכל מנה. אגב, ההוראות האלה תקפות גם לשאריות מזון.

בדקו את תאריכי התפוגה

תמיד כדאי לבדוק את תאריך התפוגה של כל מוצר שמגיע באריזה סגורה – במיוחד לפני שאתם רוכשים אותו. הרי לא תקנו מוצר שיפוג תוקפו בתוך זמן קצר יחסית. הדגש הזה חשוב במיוחד למוצרי בשר, חלב ועוף.

בדקתם את התוקף? פתיחת קופסת שימורים, צילום: Getty Images

הפשירו בצורה הנכונה את הבשרים שלכם

צריך להיזהר מאוד עם בישול של בשר נא, לכן תמיד אחסנו אותו במקרר במקום על דלפק המטבח שלכם. אם תשמרו על הבשר בטמפרטורת החדר במשך יותר משעתיים, הבקטריה שבו תוכל לגדול במהירות רבה ולזהם את האוכל שלכם.

שתו המון נוזלים

שתיית כמות מספקת של נוזלים תאפשר למערכת העיכול שלכם לפעול בצורה הטובה ביותר, תשמור על העור שלכם בריא – ותעזור לרפא הרעלת קיבה. אם במקרה אתם שותים מיצי פירות, נוזלי קוקוס ומשקאות עשירים באלקטרוליטים, דעו כי הם יכולים לעזור לכם לשחזר את האנרגיה שלכם ולעזור בכאבי הבטן.

חשוב להקפיד. אישה שותה מים (אילוסטרציה), צילום: Getty Images
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר