חסר טעם? כך תכינו טופו כמו שצריך – בלי מאמץ

חושבים שטופו תפל? זה ככל הנראה כי עד היום פשוט לא הכנתם אותו נכון • סופרת האוכל, מגי ז'ו, שיתפה כמה דרכים פשוטות להכנת המאכל שמקורו בסין - בין אם באפייה בתנור, בצלייה או באידוי הטיפים שלה יעשו לכם טעם של עוד

מנת טופו. צילום: לירון אלמוג

בין אם אתם צמחונים, טבעונים או קרניבורים, כדאי שתחזיקו במקרר שלכם טופו. זהו מאכל ורסטילי מזין ומלא חלבון שהפך לרכיב קבוע במנות אסייתיות רבות וניתן להכין איתו לא מעט מנות – אפילו כאלו שבהן הוא יהווה תחליף בשר.

אם אתם לא עושים שימוש יומיומי בטופו, העשוי מחלב סויה שעבר תהליך גיבון, דעו שאתם מפספסים. על פי סופרת האוכל, מגי ז'ו, זהו מאכל שקל מאוד להשתמש בו שניתן להוציאו מהמקרר בכל רגע נתון כדי להכין משהו לאכול בקלות. "תוכלו לתבל אותו איך שתרצו", אמרה לאתר של מרת'ה סטיוארט, שבו היא גם נתנה כמה טיפים על הכנת המאכל. "הטופו יכול להיות עשיר מאוד בטעם ויש לו מרקם מעולה – פריך, רך ולעיס".

כמובן שאם תרצו, תוכלו לאכול את הטופו היישר מהקופסה, אבל אם תשימו אותו במרינדה – התוצאה תוסיף לו המון טעם. "כשאני שמה את הטופו במרינדה, אני מוסיפה לו גם תיבול ועמילן תירס, מלח ופלפל כדי שכך הוא לא ייצא נוזלי מדי", אומרת ז'ו. לדבריה, הדרך הטובה ביותר להכין את הטופו במרינדה היא בכך ששמים אותו, בשלמותו או קרוע חתיכות, בשקית זיפר שניתן להכניס למקפיא. לתוכה שופכים את המרינדה. משאירים את הטופו במקפיא למשך 20-15 דקות, וכשמוציאים אותו –  מנקזים ממנו את הנוזלים ומוסיפים לו את עמילן התירס, שמעניק לטופו פריכות נוספת לפני הבישול שלו (אך אל דאגה, תוכלו להוסיף לו כל תיבול שרוצים).

סופג טעמים. טופו, צילום: Getty Images

רוצים להקפיץ את הטופו שלכם? לפי ז'ו, צריך להתחיל את הבישול בשיטה שצוינה בפסקה הקודמת על הכנתו במרינדה. לאחר מכן, הוסיפו את הטופו לווק או למחבת שחוממה מראש עם שמן בישול, ונותנים לו להתבשל במשך דקה-שתיים, כך שהתחתית שלו תהיה פריכה. הופכים את הטופו, מבשלים את הצד השני למשך דקה-שתיים נוספות – ומגישים.

ידעתם שניתן גם לאפות את הטופו?

ז'ו ממליצה לחמם מראש את התנור לחום של 200 מעלות צלזיוס, ובזמן הזה לחתוך את הטופו למשולשים או לחתיכות ישרות, כאילו היו אצבעות גבינה. מרחו על הטופו שמן סויה, פלפל חריף, שמן שומשום וכל תיבול אחר שתרצו והכניסו לתנור למשך 20-15 דקות, אך אל תשכחו להפוך אותו באמצע הדרך כדי שהבישול יהיה מאוזן.

אם אתם אוהבים להשתמש בסיר טיגון ללא שמן, אז דעו שגם את הטופו תוכלו להכין במכשיר החשמלי. ז'ו ממליצה לחמם את המכשיר ל-190 מעלות, חתכו את הטופו לקוביות, הוסיפו לו רוטב סויה, עמילן תירס ואפילו מעט שמן שומשום – ובשלו אותו ל-5 דקות. תוכלו לעשות את אותו התהליך גם בתנור, אבל עם חום של 200 מעלות.

טופו מוקפץ, צילום: Getty Images

גם צלייה היא דרך טובה להכין את הטופו, שכן כך הוא סופג את הטעמים של התיבול, כשהוא אף מתרכך בדרך. רוצים לעשות זאת בעצמכם? כל מה שאתם צריכים לעשות זה לחתוך את הטופו לקוביות קטנות, לבשלו בסיר למשך 10-8 בחום בינוני בציר לבחירתכם – וסיימתם. רוצים להוסיף טעם למנה? חתכו את הטופו למשולשים או מלבנים, צלו אותם מעט בתנור והוסיפו אותם לציר.

את הטופו תוכלו גם לאדות, כשלפי ז'ו, אתם צריכים להתחיל בחיתוך המאכל לריבועים, לסדר אותם במכשיר אידוי על מים רותחים ולאדות את החתיכות למשך 5-3 דקות. בזמן שהטופו מתבשל, תוכלו להכין רוטב לטעמכם, ולהוסיף אותו לטופו כשהוא מוכן.

טופו בכרוב סיני, צילום: איתיאל ציון
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר