מאפים מלאי פחמימות (ארכיון)

מפחיתים באכילת פחמימות? כדאי שתפסיקו

לאורך השנים יצא לפחמימות שם רע, בעיקר עבור אלו שרוצים לרדת במשקל – אבל לפי דיאטנית בריטית, הפסקה בצריכה שלהן עלולה להזיק • הן חשובות מאוד לבריאות ואם צורכים אותן בצורה נכונה, הן יכולות אפילו לסייע בדיאטה • אז מה לאכול ואיך עושים את זה נכון?

פחמימות הן אחד ממקורות האנרגיה המשמעותיים ביותר עבור הגוף שלנו, ובואו נודה – הן גם משולבות בדרך כלל במאכלים מפתים ביותר. ואולם, עם השנים הן זכו ליחסי ציבור גרועים: אם אנחנו רוצים להוריד ממשקלנו, דוחפים אותנו לוותר עליהן מכיוון שמחקרי עבר הראו כי הפחתת פחמימות מונעת את תחושה של נפיחות בגוף.

אך השם הרע שיצא לפחמימות מוטעה, מאחר שאם צורכים אותן בצורה בריאה הן חשובות. בטח ובטח אם בוחרים לאכול פחמימות מלאות, כאלה שנמצאות למשל בשיבולת שועל ובשעועית. לא פחמימות מעובדות, כמו בעוגות, בלחם לבן ובממתקים.

לחם מלא. הרבה יותר בריא, צילום: Getty Images

"הפחמימות הן מקור אנרגיה חשוב מאוד לגוף האנושי. הן מספקות דלק למערכת העצבים שלנו, לאיברים בגוף, למוח ולרקמת השריר", הסבירה הדיאטנית הבריטית מייגן הילברט בראיון שהעניקה לעיתון הבריטי "הסאן". "פחמימות חשובות להמון פונקציות בגוף, כמו הספקת אנרגיה למוח, שזקוק ל-20% מהאנרגיה שאדם צריך ביום. פחמימות מהוות גם מקור אנרגיה מהיר במסגרת אימונים, וכן הן מסייעות בהספקת אנרגיה לתאי הגוף".

עוד ציינה המומחית כי לפחמימות יש תפקיד משמעותי בבניית רקמות השריר שלנו. "הקפדה על צריכת פחמימות מסייעת למנוע את פירוק השרירים. אם לפני ואחרי אימון לא נספק לגופנו מקורות אנרגיה, יש סכנה שהוא יפרק את רקמות השריר וישתמש בהן כמקור אנרגיה", הזהירה.

מעבר לחשיבות הפחמימות, על פי הדיאטנית, מספר סימנים עשויים ללמד על כך שבגופנו יש חוסר בפחמימות ושיש לשנות את הדיאטה:

אתם מתעצבנים בקלות

יש לכם פתאום פתיל קצר ואין לכם סבלנות לכלום? ובכן, יש סיכוי טוב שזה נובע ממחסור בפחמימות ושכדאי להוסיף אותן לתפריט שלכם. "המוח שלנו פועל על פחמימות. לכן אחד הסימנים למחסור בהן הוא עצבנות. זה מלמד שלמוח אין אנרגיה מספקת", הסבירה הילברט. "זהו גם סימן קלאסי לרמת סוכר נמוכה בדם. במצב כזה, אני ממליצה להוסיף לאוכל שלכם שיבולת שועל לארוחת בוקר, אורז מלא בצהריים ובטטה לארוחת הערב".

גבר כועס // צילום אילוסטרציה: Getty Images

קר לכם לעיתים קרובות – ולאנשים סביבכם לא

לכולם מסביב נוח וחמים, אבל לכם קר? לדברי הילברט, "יש סיכוי שמדובר בתפקוד נמוך של בלוטת התריס האחראית על ויסות טמפרטורת הגוף. זאת בגלל ההימנעות מאכילת פחמימות והאנרגיה שמופקת מהן".

חווים קושי להתאמן?

פחמימות מספקות לאדם מקור אנרגיה משמעותי וחשוב לגוף במהלך אימונים. "אם אתם לא מצליחים להתאמן כמו שהייתם רוצים, אם אתם מתעייפים במהירות במהלך האימון, ככל הנראה מדובר בסימן לכך שיש לכם מחסור באנרגיה בגוף. כאן חשוב לציין כי צריכת פחמימות לפני האימון תעצים את מקורות האנרגיה של הגוף", מציינת הילברט, שמייעצת לצרוך חטיף פחמימות וחלבון קטן לפני האימון – וחטיף דומה אחריו. "אפשר לאכול גבינת שמנת על פירכית משיבולת שועל, למשל, או שייק חלבון עם שיבולת שועל ופירות יער", היא מציעה.

מתאמנים בחדר כושר,

אתם חווים קשיים בחשיבה או תחושת ערפל במוח

אם אתם שוכחים הרבה דברים ואתם מוצאים שבמהלך העבודה שלכם אתם צריכים להיאבק כדי לחשוב, אז לפי המומחית מדובר בסימן משמעותי למחסור בפחמימות. לדבריה, "מחקרים מראים שאנשים שהתזונה שלהם דלת פחמימות, מתפקדים גרוע יותר במבחני זיכרון. למרבה המזל, המצב הזה נעלם מיד כשמוסיפים פחמימות לאוכל שלנו".

העיכול שלכם לא סדיר

הילברט מסבירה שהסיבים שיש בפחמימות, כמו: דגנים מלאים, פירות, ירקות וקטניות, מסייעים למערכת העיכול שלנו, שומרים עליה בריאה ומונעים עצירויות. "אם אתם מרגישים קושי במערכת העיכול, כדאי לכם לחשוב על הגדלת הפחמימות המלאות שאתם צורכים", ציינה.

אתם לא מצליחים לרזות?

מאמצי ההרזיה שלכם לא עובדים? מרגישים שהגוף נלחם בדיאטה שלכם? הסיבה לכך היא תגובה של הגוף לקיצוץ הדרסטי שעשיתם בכמות הפחמימות. "אם נקצץ בצורה דרמטית את צריכת הפחמימות שלנו, הגוף יפתח לעיתים תגובת נגד בדמות ייצור מקורות אנרגיה משלו ואפילו יפיק עתודות שומן מהאנרגיה שהוא מייצר על מנת להימנע מרעב בהמשך", אמרה הילברט. לכן, לדבריה, בכדי לרדת במשקל יש להימנע דווקא מהקטנה דרסטית של צריכת הפחמימות שלנו.

הכל עניין, צילום: Getty Images
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו