זהירות: שותים מים עם לימון בבוקר? כדאי שתפסיקו

על פי רופאי שיניים בבריטניה, שתיית מים חמים עם לימון בבוקר עלולה לגרום עששת וצורך בטיפולי שורש שונים • אבל זה לא הדבר היחיד שהמשקה עלול לגרום לצורכים אותו בקביעות

משקה מים חמים עם פרוסות לימון. צילום: Getty Images

מיליוני בני אדם ברחבי העולם נוהגים לפתוח את הבוקר שלהם בשתיית מים חמים עם לימון – היי, אם ביונסה וג'ניפר אניסטון עושות את זה, אז למה שלא גם אחרים?

לטענת מטפלים אלטרנטיביים, יש למשקה יתרונות בריאותיים, שכן הוא מנקה את הכבד מרעלים ומסייע להתמודדות עם בעיות בריאותיות רבות בזכות וויטמין C הקיים בלימון. אך רופאי שיניים ומומחי רפואה קונבנציונלית מכחישים לחלוטין את התפיסה הזו וטוענים כי המשקה עלול לפגוע בשיניים בצורה משמעותית ואף לגרום לעששת וצורך לעבור טיפולי שורש שונים. לטענתם, החומציות שבמיץ הלימון יכולה להמיס את משטח האמייל המגן על השיניים.

לדברי פרופסור דיויד לויד, מנתח כבד מהמרפאה המלכותית בעיר הבריטית לסטר, אין אף מחקר רפואי שמוכיח כי שתיים מים חמים עם לימון אכן מנקה את הכבד. "כדי 'לנקות את הכבד' – ביטוי שגוי לחלוטין – צריך להפסיק לגרום לו נזקים על ידי שתיית אלכוהול וצריכת סמים, שהחומרים בהם גורמים לו לעבוד קשה מאוד", אמר והוסיף: "הימנעות מצריכת החומרים האלו לצד שתייה של כשני ליטר מים ביום, יעזרו לכבד שלכם. מנגד, מים חמים עם לימון לא יכולים לסייע בתהליך הזה".

לא מה שחשבתם. משקה מים חמים עם פרוסות לימון, צילום: Getty Images

הגסטרואנטרולוג ד"ר סטיבן מאן דוחה בתוקף את הטענות לפיהן מים עם לימון מסייעים למערכת העיכול בכך שהם גורמים לקיבה להפריש חומרי עיכול וגורם למערכת העיכול לתפקד טוב יותר. "אין שום ראיות לכך שמים עם לימון מפעילים טוב יותר את מערכת העיכול. בכלל, אין שום ראיה שמים עם לימון טובים יותר ממים עם תערובת של מיצים מפירות אחרים", אמר.

מאן אף מוסיף ומציין כי לא רק שמים חמים עם לימון לא עוזרים לגוף, אלא הם עושים את הפעולה ההפוכה – ועלולים להעצים צרבות. "מדובר במים חומציים, לכן אנשים רגישים לריפלוקס יגלו שלא רק שהמים לא מסייעים להם, אלא הם גורמים להם נזק עם עליית מיצי הקיבה אל הוושט", אמר.

ד"ר האנה וולנו, דוברת איגוד רופאי השיניים הבריטיים, התייחסה גם היא למשקה הפופולרי וציינה כי "לא רק שהמשקה הזה לא עוזר לגוף, מדובר בהרגל שיכול לפגוע משמעותית בשיניים שלנו באופן בלתי הפיך. אמייל שחוק פותח את הדלת עבור חיידקים שיכולים לגרום זיהומים וחורים בשיניים. הוא גם חושף את שכבות חומרי השיניים שמתחתיו, שכבות שהן רגישות יותר".

כאבי השיניים בדרך. סחיטת לימון לכוס מים, צילום: Getty Images

רופאי שיניים ציינו גם כי שחיקת האמייל חושפת את קצות העצבים בשיניים, מה שעלול לגרום לאנשים כאבי שיניים ורגישויות. גרוע מכך, השחיקה גורמת לעששת משמעותית מכיוון שהחומציות וחום המים מהווים מצב מושלם לפגיעה בשיניים.

רופאי השיניים, שמצביעים על הנזקים הרבים שעלולים להיגרם מהמשקה, מביאים לדוגמה מחקר של המכללה המלכותית בלונדון. מהמחקר, שפורסם בשנת 2018, עולה כי אנשים ששותים מים חמים עם פרוסת לימון או תה חם בטעם פירות בין הארוחות, נמצאים בסיכון של פי  11 ביחס לאנשים שלא צורכי את המשקאות האלו בכל הקשור לשחיקת שיניים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר