פתאום באמצע החיים: האנשים שעזבו עבודות מכניסות כדי ליצור חלומות משוקולד

עם אוזו הדרים, טבעוני או בצורת פסל האוסקר: מי לא אוהב שוקולד - ומי לא יודע שזהו לא רק ממתק – אלא גם דרך להביע אהבה? • לרגל יום השוקולד שוחחנו עם עסקים ישראלים שהגשימו חלום והחלו לעסוק בתחום המתוק וכל כך טעים הזה – ושיהיה לכולנו בתיאבון!

שוקולד של "רוי". צילום: טל סיון-ציפורין

מעטים האנשים בעולם שיסרבו לשוקולד וככל שהעולם מוסיף להתפתח, כך מתפתח גם עולם השוקולד. מעידים על כך אינספור סוגים וסגנונות של שוקולד, בשלל צורות ותוספות, שיוצאים לשוק בכל שנה - ומאחורי כל אחד מהם סיפור. אז בעודנו חוגגים את יום השוקולד הבינלאומי שחל מחר (שישי) בתאריך 7 ביולי, החלטנו להביא את סיפורם של עסקי השוקולד כחול-לבן שמחייבים טעימה. אלה ששוקולטיירים מוכשרים המובילים אותם, החליטו להגשים חלום וליצור שוקולד - החל ממגוון רחב של קלאסיקות נצחיות ועד לחידושים נועזים.

שוקולדים מחוץ לקופסה

The Chocolate Workshop

אלה חרפק, אמא לשלושה מקיבוץ גברעם, תמיד אהבה שוקולד. מעבר למאפיינים שכולנו מסכימים עליהם, חרפק הצליחה לראות בו משהו נוסף. "שוקולד הוא גם חומר גלם שאפשר לייצר ממנו אמנות של ממש", היא אומרת. כשסיימה את לימודיה בבית הספר הנחשב לקולינריה "קורדון בלו", לא היה לה ספק שהיא רוצה להתמקצע אך ורק בתחום השוקולד וכאשר חזרה לארץ, הקימה עסק שמעניק סדנאות שוקולד ובשנים האחרונות לימדה אלפי משתתפים את סודות השוקולד,  אבל זה לא נגמר שם.

לפני כשנה, פנה לחרפק לקוח וביקש ממנה להכין מארז שוקולד בנושא קולנוע למסיבת פורים. היא חשבה וחשבה, כיצד אפשר לקחת את הבקשה וליצור דבר ייחודי "מחוץ לקופסה". לבסוף הכינה פסלוני אוסקר משוקולד שנראו אמיתיים לחלוטין. בעקבות התגובות, היא החלה להכין מארזי שוקולד יוצאי דופן וריאליסטיים שמדמים חפצים מתחומים שונים. היום אפשר להזמין ממנה שוקולדים בצורת שעון, קזינו, נעליים, ואפילו צלחת ליל הסדר לפסח.

שוקולד של "The Chocolate Factory" // צילום: אלה חרפק

מעבר לעיצוב המרהיב והמקורי, פריטי השוקולד עשויים משוקולד בלגי איכותי, המכיל 56% מוצקי קקאו וחלקו מתאים גם לטבעונים.

שוקולד בצורת פסלוני אוסקר של "The Chocolate Factory" // צילום: אלה חרפק

איך זה לעבוד עם שוקולד?

"זוהי ללא ספק עבודת חלומותיי. יש לי את היכולת ליצור אמנות מחומר גלם מושלם, אהוב על כל כך הרבה אנשים ולהגשים להם חלומות. אין סיפוק גדול יותר מאשר לראות את ההפתעה על פניהם של הלקוחות שמקבלים לידיהם את המארזים שלי ולשמוע מהם כמה התענגו ושמחו מהשוקולד".

אלה חרפק, בעלי "The Chocolate Factory" // צילום: לירון וייסמן

נעליים משוקולד

ByLee

לילך שליסלברג בת ה-47 חזרה לארץ לפני שבע שנים אחרי שהות של 15 שנה בארצות הברית, שם עבדה כאשת נדל"ן באטלנטה. אבל היא לא באמת הרגישה שהיא מגשימה את חלומה והרגישה שמשהו חסר. 15 שנה אחר מכן, החליטו בני הזוג לשוב ארצה ולהעניק לילדיהם חינוך ישראלי. לילך עצמה, שעזבה את עבודתה, החליטה להקים עסק משלה בו תוכל להרגיש שהיא מממשת את עצמה – וכך נולד "ביילי".

תחילה, "ביילי" היה עסק לפירות מעוצבים, עד שיום אחד, בעלה של לילך רשם אותה לקורס שוקולד מקצועי כדי שהיא תוכל להתפתח. בקורס היא גילתה את התשוקה האמיתית שלה. לאחר סיומו היא החלה לעסוק באמנות השוקולד – מיצירת נעליים משוקולד ועד פרלינים ושוקולדים מיוחדים בכל מיני צבעים. הטעמים שלה זכו להצלחה בינלאומית והפכו פופולריים בקרב קהלים בינלאומיים, בין השאר בארה"ב, אוסטרליה ואירופה.

פרלינים ושוקולד בצורת נעל עקב של "ByLee" // צילום: Studio A.L.

מארז שוקולד של "ByLee", צילום: Studio A.L.

הופתעת כשראית שאת מקבלת פניות מחו"ל?
"בהתחלה הופתעתי. מדינות רבות מתהדרות בשוקולדים נפלאים והיה מעניין לראות שלקוחות משם מוצאים אותי ומתלהבים. היום אני מבינה שהם אוהבים את הטוויסט הקולינרי שאני מוסיפה לשוקולד. קיבלתי פידבק מלקוחות שהיו שמחים לגלות שאני משתמשת בפייפאל ובעצם מאפשרת להם לרכוש ממני בלי שהם חושפים את פרטי האשראי שלהם. שוקולד חוצה מדינות, גבולות ומגזרים".

ב"ביילי" מציעים שני סוגים שונים של שוקולד: פרלינים (ממתקי שוקולד עם מחית במגוון טעמים) ומגוון חטיפי שוקולד (כמו טופי אנגלי, אגוזי לוז מקורמלים, טבלאות שוקולד במגוון סוגים וטעמים, טראפלס ועוד). מה שמייחד את העסק הוא העובדה שחומרי המילוי מיוצרים במקום, כמו למשל יוזו הדרים יפני, סינבון אמריקני או עוגת גבינה וקפה. כל פרלין הוא שונה ומיוחד, ומושפע גם מהתקופה בשנה. למשל, בשבועות נכנסים למלאי שוקולדים בטעמי עוגת גבינה, בראש השנה – טעמי דבש, ובחנוכה ישנם מגוון שוקולדים בצורות של נרות, סביבונים וחנוכיות.

לילך שליסלברג, בעלת "ByLee" // צילום: Studio A.L.

יצירת השוקולד הטבעוני שהולידה סיפור אהבה

פנדה

הכל התחיל לפני 10 שנים, כשאליה ודניאל ברקת, שני אנשים שמאוד אוהבים שוקולד חלב, החליטו להפוך לטבעונים. עם ההחלטה הגיעה התובנה שהם יאלצו לוותר, ובעיקר להתפשר, על טעמי שוקולד מסוימים – מה שהוביל לניסיון למצוא את הפתרון האידאלי והקרוב ביותר שיש לשוקולד חלב טבעוני.

לאחר לא מעט ניסיונות, השניים הצליחו לפני 8 שנים לפצח את הנוסחה ולייצר שוקולד טבעוני שמזכיר בטעמו את שוקולד החלב. התהליך גם קירב בין דניאל ואליה, שהחלו כידידים – והיום הם נשואים עם ילד.

שוקולד של "פנדה", צילום: Kiss & Tell

בני הזוג החלו לאסוף פידבקים מהסביבה ונתקלו בתגובות חיוביות מאוד, מה שגרם להם להמשיך בייצור. הם גייסו 30 אלף שקלים באמצעות קמפיין מימון המונים, קנו מכונה ביתית והחלו להפיץ את השוקולד באופן אישי. הביקוש גדל ובהמשך הם גייסו 6 מיליון שקלים נוספים והעסק שיגשג.

הייחודיות של "פנדה" הוא יצירת שוקולד שטעמו הוא של שוקולד חלב, אך הוא טבעוני לחלוטין ולא כולל רכיבים מן החי. בין הטעמים המוצעים: קרם פיסטוק-חלבה, קרם בוטנים, קרם קוקוס וקרם נוגט. לאחרונה דניאל ואליה השיקו גם מתכון חדש מבוסס על שיבולת שועל. המתכון עבר מבחני טעימה בארץ ובארה"ב, ולאור ההצלחה דניאל ואליה נפרדו לשלום מסויה ומרכיבים מלאכותיים.

איך זה מרגיש לייצר שוקולד ולראות אנשים שנהנים ממנו?
"בעינינו, שוקולד הוא מוצר שיש בו משהו מפנק, משמח ומנחם. לדעת שאנחנו מייצרים מוצרים שגורמים לאנשים לחוות תחושה נעימה זה סיפוק שאי אפשר להסביר בכלל".

שוקולד של "פנדה" // צילום: Kiss & Tell

שוקולד במגע זהב

Midas

דור החל את דרכו הקולינרית לפני תשע שנים. מאז ומעולם הוא אהב שוקולד "באופן יוצא דופן", כהגדרתו. לכן הוא החל להכין פרלינים כתחביב לפני כ-5 שנים. באופן לא מפתיע, באחת הפעמים לאחר שיצר מארז שישה פרליני יהלומים בטעמים שונים, כל החברים וקרובי המשפחה שלו התחילו "להכריח" אותו למכור להם שוקולד לטובת מתנות שרצו להעניק.

שוקולד של "מידאס", צילום: אלינה חלמן ואפי יוספי

שוקולד של "מידאס" // צילום: אלינה חלמן ואפי יוספי

בתקופת מגפת הקורונה, דור, שהתאהב עוד יותר בשוקולד, החליט לפתח את התחביב לעסק של ממש. חבריו החליטו לעזור לו ולתרום מכישורם. קובי, שהיה אז סטודנט שנה א' במכללת שנקר, הוא היום אחראי על עיצוב המותג. אפי יוספי ותומר גול, חברי ילדותו וצלמי חתונות, צילמו את פרליני היהלומים ללא ניסיון קודם בצילום מוצר.

השם "מידאס" נבחר להיות שמו של העסק מכיוון שבסיפור המיתולוגי, מידאס מבין בסופו של דבר כי מגע האהבה שווה יותר מכל הזהב שיש בעולם. "אנחנו מייצרים מגוון מוצרי שוקולד, כשהבולטים בהם הם פרליני יהלומים בטעמי קרם לוז, קרם פיסטוק, קרם שקדים, קרמל במתכון ביתי, דובדבן אמרנה וחמאת בוטנים. אנו שמים דגש על טריות ושימוש בחומרי הגלם הטובים ביותר שיש. מלבד שוקולד, אנחנו מייצרים גם ג'לאטו, וכל מוצרינו הם טבעוניים, ללא גלוטן וכשרים פרווה, ככה שכולם יכולים ליהנות מהאמנות שלנו", אמר.

שוקולד של "מידאס", צילום: אלינה חלמן ואפי יוספי

ביחס לקהל הלקוחות שלו, הוא מציין כי מדובר "בעיקר במעדניות בוטיק וחברות הייטק, שמחפשים משהו איכותי ושונה בנוף השוקולד. כמובן, יש גם המון לקוחות מתחומי הבריאות, היופי והלייפסטייל, שמחפשים טריות, איכות וגיוון משוקולד רגיל". הוא מוסיף: "אנחנו מקבלים גם לא מעט לקוחות שנהנים לבוא פיזית לחנות ולבחור לעצמם את הפרלינים שהם אוהבים. מהבחינה הזו, זה יתרון לעבוד עם פייפאל, שמשדרת ללקוחות ביטחון ומאפשרת לרכוש מהאתר באופן מאובטח".

מקריירה מבטיחה בהייטק לבוטיק קטן ביד חרוצים

רוי שוקולד

"לפני 20 שנה החלטתי לעזוב קריירה בת 10 שנים בהייטק ולהגשים חלום", מספר המייסד של רוי שוקולד, רוי גרשון, ומוסיף: "נסעתי לבלגיה ללמוד את התחום ולאחר מכן פתחתי בוטיק שוקולד קטן ברחוב יד חרוצים בתל אביב". אל החלום של גרשון הצטרפה גם אשתו שרון, שעזבה גם היא קריירה מבטיחה בתחום ההייטק, "יחד, במשך 20 שנה בנינו את העסק המתוק שלנו. במהלך השנים הקמנו מפעל בוטיק בפתח תקווה, שם אנחנו מכינים את השוקולדים שלנו עד היום".

מאז עסק השוקולד שפתח גרשון התרחב והחלום הפך להצלחה. "בעשור הראשון של רוי שוקולד פתחנו כעשרה סניפים בערים נוספות ברחבי הארץ. בשנים האחרונות החלטנו לסגור את הסניפים ולמכור את השוקולדים שלנו ישירות ללקוחות בכל הארץ דרך חנות אונליין.

רוי שוקולד, צילום: ROY CHOCOLATE

גרשון יוצר שוקולדים ייחודיים. "סוגי השוקולדים שאנחנו מכינים הם רבים ומגוונים - פרלינים בטעמים מיוחדים כמו פיסטוק-פטל ופופקורן, טראפלס בטעמים כמו צ'אי מסאללה וקראנץ' אגוזים, מקופלות ענקיות, עוגיות שוקולד צ'יפס, ועוד", הוא מפרט. אבל מוצר הדגל של רוי שוקולד הוא ה- Chocolate Dreams - דיסקיות קטנות ודקות, ממולאות בגנאשים שונים, מצופות בשוקולד מריר, חלב או לבן. הם זכו להצלחה גדולה גם בחו"ל, לפרסים בתחרויות ואף נמכרו ברחבי העולם מיפן, דרך אירופה ועד לצפון ודרום אמריקה" הוא מסכם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר