"הלקוחות מתייאשים ולא מזמינים אוכל": המחיר הכבד שגובה המחסור בשליחים

חברות המשלוחים הגדולות ובעלי העסקים הקטנים כאחד מנסים לגייס עוד ועוד שליחים – ללא הצלחה • הדבר מביא לעיכובים גדולים בזמני המשלוחים, והעלויות הגדלות מתגלגלות בסופו של דבר לצרכן • בעל מסעדה: "אנחנו פשוט לא יכולים לעמוד בזה"

שוד על גלגלים. למצולם אין קשר לכתבה, צילום: קוקו

שירותי המשלוחים עברו בשנתיים האחרונות של מגפת הקורונה מהפכה של ממש, ממשלוחי אוכל – לכמעט כל דבר שתרצו. תחפושות, מתנות, עציצים, אלכוהול – אפשר להזמין הכל בלחיצת כפתור.

המהפכה הזו הביאה לפגיעה במשלוחי האוכל. כיום, לקוחות מחכים לפעמים שעה וחצי עד שהמשלוח אותו הזמינו מגיע אליהם, כשהסיבה לכך היא מחסור בשליחים – זאת למרות שחברות המשלוחים הגדולות, בהן וולט, תן ביס ומשלוחה, כמו גם בעלי עסקים קטנים, מנסים לגייס כל הזמן עוד ועוד שליחים.

צרות של כולם. שליח "תן ביס" (ארכיון), צילום: יהושע יוסף


פריחת חברות המשלוחים גורמת לכך שבעלי מסעדות וחנויות מזון מתקשים להשיג שליחים שיעבדו עבורם באופן פרטי (כלומר, ללא עמלה בגובה של 30% שמשולמת לחברות משלוחי האוכל).

בפני אותם עסקים – כמו פיצריות, שווארמיות וסושיות – עומדות שתי אפשרויות: הראשונה היא להעסיק שליח בצורה ישירה בשכר גבוה מאוד, והשנייה היא להעסיק חברת משלוחים פרטית שגובה סכום קבוע עבור כל משלוח – שמתקשות בעצמן לאתר שליחים. הסכומים האלה יכולים להגיע לגובה של 25-20 שקלים לכל נקודה, מה שמביא את בעלי העסקים לגלגל את העלות על הצרכן, שמשלם יותר עבור האוכל.

גם הפינוק שבהזמנת אוכל מסתבכת. סועדים במסעדה בירושלים (ארכיון, למצולמים אין קשר לידיעה), צילום: אורן בן חקון


איציק, בעל סושייה בגוש דן, מסביר: "עבור כל מגש שאני שולח ב-100 שקלים, אני משלם 22 שקלים לחברה הפרטית שעושה עבורי את המשלוח. מנהל החברה הוא צעיר בן 25 שלקח כמה בני 17 על קטנוע, שעושים לי ולעוד בעלי עסקים משלוחים. זו הסיבה שבגללה אנו נאלצים לגבות מהלקוח 15 שקלים דמי משלוח, כי אנחנו פשוט לא יכולים לעמוד בזה. הבעיה הגדולה היא שגם להם אין שליחים, ולפעמים שליח אחד יוצא לחמישה משלוחים, כך שהוא מסתובב עם האוכל בחצי עיר – ואז האוכל עלול להגיע קר ללקוח".

לדבריו, הוא ויתר על העסקת שליח פרטי: "זה בלתי אפשרי. חברות המשלוחים מציעות דברים שאי אפשר להתמודד איתם. שכר של 90 שקל לשעה ויכולת לעבוד מתי שרוצים. העובדים אפילו לא צריכים להתחייב".

"החברות מציעות תשלום נוסף לעובדים בגשם - אך זה לא תמיד עובד" (אילוסטרציה), צילום: Gettyimages


אוהד, בעל חברת משלוחים פרטית שמספקת שירות למסעדות, מספר את הצד שלו בסיפור: "היתרון שלנו לבעלי העסקים הוא שאנחנו גובים מחיר אחיד, ולא אחוז מערך ההזמנה. אנו גם יכולים לגבות כסף מזומן מהלקוח ולהביא אותו היישר לבעל העסק. בענף יש מחסור גדול מאוד בשליחים, מה שמעלה את זמן ההמתנה למשלוח לשעה וחצי – כי אנחנו לא עומדים בעומס, וחלק מהלקוחות פשוט מתייאשים ולא מזמינים. עלויות התפעול גבוהות. צריך להחזיק אופנועים, דלק, לשלם ביטוחים וגם להתפלל שאף אחד מהמשלחים לא יעשה תאונה".

בעיית המחסור בשליחים קיימת גם אצל חברות משלוחי האוכל, שלא תמיד מצליחות לספק את הסחורה. בעל מסעדה באזור המרכז מספר: "בשבוע שעבר ירדו כמה טיפות של גשם, ואז הזמנות של וולט ותן ביס ישבו על הדלפק במשך 40 דקות. בהמשך ראינו בהערות ההזמנות שהאוכל הגיע קר, אבל כבעל עסק אין לך מה לעשות כי אתה לא שולט בשליחים. כשיורד גשם, שליחים רבים סוגרים את האפליקציה, מפסיקים לעבוד – ואז נוצר פקק ועיכוב במשלוחים. החברות מנסות לשכנע את השליחים לעבוד גם בגשם תמורת תשלום נוסף – אבל זה לא תמיד עוזר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר