הגרמנים טוענים כי הגרסה הפופולרית של הדונר הומצאה על ידי מהגרים טורקים בגרמניה. צילום: אי.אף.פי

בשבוע הבא: יוכרע מאבק הדונר קבב הגורלי בין טורקיה לגרמניה - ״לא צריכים הנחיות מאנקרה״

עד ה-24 בספטמבר האיחוד האירופי יצטרך להכריע בבקשה של טורקיה להסדיר את ייצור הדונר קבב בתעשייה המגלגלת מיליארדי אירו מדי שנה • ההצעה הטורקית כוללת הגבלות על סוג הבשר, תהליך ההכנה, ואפילו על עובי הפרוסות

[object Object]

בשבוע הבא עתיד להיות מוכרע גורלו של אחד ממאכלי הרחוב האהובים ביותר בגרמניה - הדונר קבב. עד ה-24 בספטמבר האיחוד האירופי יצטרך להכריע בבקשה של טורקיה להסדיר את ייצור הדונר קבב. מהלך שעלול לשנות את פני התעשייה המגלגלת מיליארדי אירו מדי שנה.

הדונר קבב, שהפך לסמל של תרבות האוכל הגרמנית, מייצר הכנסות של כ-2.3 מיליארד אירו בשנה בגרמניה בלבד, ו-3.5 מיליארד אירו ברחבי אירופה, זאת לפי נתוני איגוד יצרני הדונר הטורקי באירופה.

דונר קבב, צילום: ללא

"החל מהממשלה ועד לרחוב, כולם אוכלים דונר קבב," אומר דניז בוכהולץ, בעלים של מסעדת הדונר "Kebap With Attitude" בברלין לסוכנות הידיעות Ap. "הדונר הוא חלק בלתי נפרד מגרמניה, ודרכי ההכנה המגוונות שלו משקפות את המגוון של המדינה שלנו - זה חייב להישמר," הצהיר משרד המזון והחקלאות הפדרלי של גרמניה.

ההצעה הטורקית כוללת הגבלות על סוג הבשר, תהליך ההכנה, ואפילו על עובי הפרוסות. אם תתקבל, היא עלולה לאסור על מכירת גרסאות פופולריות בגרמניה, כמו קבב מבשר הודו או עגל.

שר המזון והחקלאות הגרמני, צם אוזדמיר, הגיב בחריפות: "הקבב שייך לגרמניה. כל אחד צריך להחליט בעצמו איך הוא מוכן ונאכל כאן. אין צורך בהנחיות מאנקרה."

גלגל דונר קבב, צילום: AFP

המאבק יוצא הדופן הגיע עד לצמרת הדיפלומטיה הגרמנית. הנשיא פרנק-ולטר שטיינמאייר יצא עם ״משלחת דונר״ לביקור רשמי בטורקיה. בין הנציגים, היה גם בעל דוכן קבב מהדור השלישי.

בעלי עסקים בתחום מביעים חשש מההשלכות הכלכליות של ההצעה. "אנחנו נמצא פתרון ברלינאי ונקרא לזה בשם אחר," אומר בוכהולץ, "למשל 'סנדוויץ' צמחוני'."

בעוד הנציבות האירופית צפויה להכריע בנושא עד ה-24 בספטמבר, גרמניה וטורקיה עשויות להידרש לשישה חודשי משא ומתן נוספים אם יוחלט שההתנגדויות מוצדקות. בינתיים, חובבי הדונר קבב בגרמניה ממתינים בדריכות להחלטה שתקבע את עתיד מאכל הרחוב האהוב עליהם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו