הפרויקט השאפתני "מלכוד ,"22שאותו ביים והפיק ג'ורג' קלוני, שגם משחק בו, הוא הניסיון השני להפוך את הקאלסיקה האייקונית של הסופר ג'וזף הלר מ-1961 לסיפור ויזואלי.
ב-1970 נעשה הניסיון הראשון להפוך את הספר לסרט קולנוע, והוא בוים על ידי מייקל ניקולס וספג ביקורות קשות. מאז אף אחד לא ניסה ליצור לספר הסאטירי-אבסורדי הזה גרסה מצולמת, עד עכשיו.
יש לא מעט סיכון בלקיחת קלאסיקה כזאת, שנכתבה במאה הקודמת על רקע מלחמת העולם השנייה, ולתת לה פרשנות עכשווית. לא בכדי אף אחד לא רצה להתעסק עם הספר הזה - הוא פשוט יותר מדי טוב, וכל ניסיון לעבד אותו יישפט בהשוואה למקור, וזה לא כוחות.
ועדיין רשת "הולו" עם ערוץ 4 הבריטי וקלוני, שלא שיחק בטלוויזיה מאז ימי "אי.אר" אי אז בתחילת שנות ה-,90 לקחו את הסיכון ויצרו הפקה מרשימה ואותנטית בת שישה פרקים.
הסדרה מספרת את סיפורו של ג'ון יוסיריאן (יויו), המוצב במלחמת העולם השנייה באיטליה עם יחידת טיס של חיל האוויר האמריקני. כבר בפרק הראשון יויו לא מסתדר עם המשמעת הצבאית ועם דברים שהצבא עושה כי צריך לעשות אף על פי שאין בהם היגיון. הוא יוצא לגיחות הפצצה עם היחידה שלו ומאבד חברים רבים במהלכן. יש לו מכסת גיחות והוא רק מחכה שהיא תיגמר כדי שהוא יוכל לחזור הביתה, אבל בכל פעם מעלים את המכסה. הוא מחפש מפלט אצל רופא היחידה, אבל הוא מכיר כבר את הסיפורים שלו על כאבי בטן או כבד ולא משחרר אותו.
בניסיון למצוא דרך אחרת, הוא פונה שוב לרופא וטוען שהוא משוגע, אבל אז הוא מגלה את מלכוד :22אותו סעיף בצבא האמריקני שאומר שאם אתה משוגע, אתה צריך לבקש להשתחרר מהשירות בטענה שאתה משוגע - אבל רק אדם שפוי יכול לבקש בקשה שכזאת, ולכן הוא חייב לחזור ליחידה ולהמשיך לצאת לגיחות. בכל פרק מופיע לפחות עוד "מלכוד" לוגי כזה בהקשר אחר.
בראיונות לפני יציאת הסדרה סיפר קלוני שהוא התעקש לשנות את הדמויות הנשיות בסדרה כדי להתאים אותן לתקופה שבה אנו חיים כיום, רוצה לומר - להיות פוליטיקלי קורקט. לעומת זאת, הוא לא השמיט את הכינוי "הומוסקסואלים" שכוון לחיילים כגנאי. אם כבר לחרוג מהמקור, אז לתקן עד הסוף.
בכך לדעתי חטאו קלוני והכותבים שעמלו על התסריט, כי הקונטקסט ההיסטורי ברור ואין שום סיבה לסטות מהיצירה המקורית רק כדי לצאת בסדר עם חלק מהקהל; בדיוק כשם שב"מד מן" היחס לנשים (גם אם היה לא ראוי ומרגיז) נשאר אותנטי לתקופה, כך גם כאן לא היתה סיבה אמיתית לשנות את היצירה.
מעבר לכך מדובר במוצר טלוויזיוני מרשים בכל הפרמטרים ההפקתיים: סצנות ההפצצות, הפסקול שמלווה את הסדרה, העריכה המדויקת ובחירת הקאסט: קייל צ'נדלר ("אורות ליל שישי"), יו לורי ("האוס") וכריסטופר אבוט כיוסיריאן.
"מלכוד "22 לא לגמרי נאמנה למקור, אבל שומרת על הקו הכללי בצורה טובה ומשכנעת. היא מראה את הלופ האבסורדי שבו נמצא הגיבור ומבקרת את הממסד הצבאי, ששוהה זמן רב במדינת אויב ונגוע בשחיתות ובקומבינות כאשר הדרגים הגבוהים מנצלים את מעמדם.
הספר היה רלוונטי כשיצא ונשאר על-זמני, והסדרה מחיה אותו בצורה משכנעת לטובת ילידי העידן הדיגיטלי שלא מתורגלים בדבר המוזר הזה שנקרא ספר.
מלכוד yes EDGE ,22 ו-yes VOD
• מתי נפסיק להתעסק במשקל של נטע?
• "משחקי הכס" 8, פרק 6: סוף לסיקור
• לסיום: עוד פאשלה ב"משחקי הכס"
• "משחקי הכס": צחוקים מאחורי הקלעים
• למרות ההפסד: ישראל כבר ניצחה בתחרות האירוויזיון
• מרימי: "לא יכולתי שלא להרגיש את האנרגיה המדהימה"
• רוצים להשאר מעודכנים? בואו לאינסטגרם
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו