האם השעשועון החדש של רשת 13 מנבא את גורל הערוץ?

כשמטבחי שאטרסטוק ומעצבים קופצניים הפכו ל"שעשועון" בשעת חצות, הבנתי שרשת 13 איבדה כל בושה • סקירה של ערוץ שהפך את כל משבצות השידור שלו לשטחי פרסום מוסווים, והשאלה שנותרה היא האם הצופים ישפטו אותו כ"הורס" או ישלחו אותו "להריסה"

"הורס או להריסה". השעשועון שמסמל את הסוף?. צילום: מתוך רשת 13

כבר אין כמעט שעשועונים בטלוויזיה, חשבתי לתומי כשנחת עלי השעשועון החדש של רשת 13. מגישה ג'ינג'ית קופצנית, פאנל שופטים דעתן, אולפן צבוע בזהב־שחור, וקונספט מוזר של חמישה מעצבי פנים שמדרגים מטבחים או גופי תאורה על פי סקאלה שמוגדרת בשם של התוכנית: "הורס או להריסה".

שעת השידור, חצות, מרמזת שזה לא שעשועון רגיל. לראיה, המטבחים שעמדו אמש לדירוג נלקחו מסוכנות התמונות "שאטרסטוק". "זה לא נראה מטבח שמבשלים בו", עקצה פאנליסטית אחת - וצדקה. "מטבחי היוקרה" הם מטבחים מתצוגה, והשעשועון הוא תחפושת: אין בו פרסים או תחרות, כי זו בעצם תוכנית מכירות מתחכמת. בשאר הזמן, אותם מעצבים/שופטים נדרשו להתאים מטבחים, ספות וריצוף לאושיות מפורסמות. "הבית הזה תפור על ביונסה", "זה הכי משדר 'ג'ורג' קלוני'", "סלון לשרה ג'סיקה פארקר", אמרו על מוצרים מטעם נותני החסות, ואלה היו מבסוטים עד הגג מהפרסום הלא סמוי.

איך הגענו למצב שזה ה"שעשועון" שרשת מספקת לצופיה? זה עניין של חזון או רזון? לאורך ההיסטוריה רשת תמיד היתה חיקוי: העתיקה את קשת, רצתה להיות ערוץ 10, שאבה השראות מ־14, אך כשלה בניסיון להתחרות באורגינל. כעת, כשהבעלים בלווטניק סגר את הברז וגורל הערוץ תלוי במציאת משקיעים שיצילו אותו - מגרדים כל שקל כדי לשרוד ומנסים להמציא עצמם מחדש.

בלי ששמתם לב, בחודש האחרון התמלא לוח השידורים בהרבה מאוד תוכניות אולפן חדישות ומשונות, שמשובצות ברצועות נידחות (שעות הצהריים או אחרי חצות). המשותף לכולן - הן מתיימרות לספק וייב קליל וענייני ויש בהן אינסוף דיבורים, אך בתכלס כולן לוח מודעות של תוכן פרסומי דל, יבש ומשעמם.

טרנד טיים - מברברות על טרנדים ברשת ומקדמות את המרבה במחיר, צילום: מתוך רשת 13

יש את יעל כרמון ואורטל בניסטי, שבתוכניתן "טרנד טיים" מברברות חצי שעה על טרנדים ברשת ומקדמות ליסינג פרטי ומשכנתאות, תלוי מי משלם. יש את תוכנית הראיונות "שישי ישראלי" עם סיגל שחמון ועדי שילון, שהוזזה מ־18:00 בערב לשעות הלילה מכיוון שהיא מתפקדת הכי טוב בתור כדור שינה. לירן שטראובר וטל טלמון התחפשו לפאולה ולאון בתוכנית השבועית "השטראוברים", אבל הליין־אפ שלהם בנוי על תוכן ממומן עם הסברים מלומדים על הסכמי ממון, תרומות זרע ומתכונים לבישול פטריות בחסות חברת הפטריות ששמה כסף על האייטם.

המומחים - לא יודע כמה רשת מרוויחה, אבל ברור שזה לא פתרון כלכלי, צילום: מתוך רשת 13

אצל אלעד זוהר ב"המומחים" ישב השבוע מנטור עסקי, שקנה זמן מסך כדי להרצות "כיצד מתמודדים עם מצבי כישלון שמורידים אותנו נמוך". אייטמים מהסוג הנ"ל עולים כמה אלפי שקלים. אני לא יודע כמה רשת מרוויחה בסופו של התהליך, אבל ברור שזה לא פתרון כלכלי שיציל ערוץ שלם. רייטינג - זה כמובן לא מייצר.

השטראוברים - תוכן ממומן עם הסברים מלומדים, צילום: מתוך רשת 13

מכירת חיסול או עידן חדש?

שיעורי הצפייה בערוץ בתקופה הזו לא מתרוממים מעל 6-8 אחוזים בשעות השיא, ולעיתים נושקים לאפס בשעות הזניחות. מאחורי הקלעים עובדים על עוד עונות לתוכניות דגל כגון "האח הגדול", "הישרדות", "משחקי השף" ו"ווארט". מוריה וברקו מתחזקים משבוע לשבוע, "אהבה חדשה" סיימה את עונתה הכי מוצלחת, חברת החדשות מתאמצת להתייצב, ואיכשהו, כשמסתכלים מהצד, בסוף רואים ערוץ דהוי ומפוזר עם סדרות מקור גרועות ותוכניות אולפן שמתנהגות כמו קבצן בכניסה לתחנה מרכזית.

רשת משדרת תוכן למכירה בערוץ למכירה. מכירת חיסול או עידן חדש? הערוץ הכי לא יציב בארץ יצא לחיפוש עצמי עם חבל סביב הצוואר, בור בחשבון הבנק וסיכוי קלוש לשכנע אותנו שהוא עדיין נחוץ. כעת, חוקי השעשועון יאלצו אותנו להחליט לגבי גורל הערוץ - הורס או להריסה?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר