הפטריוטים | עכשיו 14, 21:00
לא תמצאו עוד תוכנית, שהיא וצופיה כל כך אובססיביים לרייטינג כמו "הפטריוטים". כשהמספרים מפנקים, אנשי התוכנית מהדהדים אותם באינטנסיביות ברשתות החברתיות, מוסיפים גרפים והצהרות על מהפכה או על מגמה. כשהמספרים מתהפכים - בדרך כלל מתעלמים מהם או מאשימים את ועדת המדרוג בחוסר שקיפות ובעיוות נתונים.
כשחיים בתודעה תחרותית של רייטינג 24/7, כל תזוזה יכולה לתעתע. כפי שלא היינו אמורים להתרגש מכמה פיקים של "הפטריוטים", שקפצו פה ושם לאחוזים דו-ספרתיים, כך גם אין תוחלת בחיפוש הסברים לגבי נטישת הצופים המתמשכת שחווה תוכנית הדגל היומית של ערוץ 14 בשלושת השבועות האחרונים.
שלשום צנחה "הפטריוטים" לשפל של 6.6 אחוזי צפייה, וכשמחברים את נתוני 15 התוכניות האחרונות ששודרו מוצאים כי ממוצע הצפייה בהן עמד על 7.26 אחוזים. מדובר בירידה גדולה בהשוואה לממוצע של 15 התוכניות שקדמו להן והשיגו 8.92 אחוזי צפייה.
מי שמתעקשים לבחון את הסוגיה הלא חשובה הזאת, ייתכן כי ימצאו כמה סיבות שיכולות היו להשפיע ישירות או בעקיפין על מגמה אפשרית של נטישת צופים.
קו פרשת הבן גביר
הראיון עם השר איתמר בן גביר, לפני פחות משבועיים, נחשב לקו פרשת מים שאחריו המספרים לא התאוששו. בן גביר התארח באולפן כדי להסביר לינון מגל ולחברי הפאנל מדוע הטריח את ראש הממשלה לקום ממיטת חוליו כדי להצביע בכנס. הוא חטף שם מקלחת קרה ויחס תוקפני ומעליב, אשר פיצל קהל ימני וגרם לכמה וכמה מהצופים להצהיר ברשתות כי לא יחזרו לצפות ב"הפטריוטים".
בו בזמן, בתקופה האחרונה המערכת הפוליטית יציבה יחסית, לא היו התפתחויות צבאיות/מדיניות דרמטיות, והמחאה נגד הממשלה מדשדשת ומתפוגגת - אלה אירועים שכבר הוכחו בעבר ככאלה שמרחיבים את מספר הצופים הקבוע של התוכנית.
אפשר גם לומר משהו על מיאוס מהתוכן החד-צדדי והמפלג או על חוסר יכולת לרענן את הפורמט, אולם נראה שהסיבה האמיתית לשינויים בגרף הרייטינג היא דווקא הערוצים המתחרים. שתי תוכניות ריאליטי גדולות שמשודרות במקביל, "הכוכב הבא לאירוויזיון" ו"הישרדות", נכנסו החודש לשלבי ההכרעה שלהן, ובהתאמה הרייטינג שלהן במגמת עלייה הדרגתית.
הרבה אנשים מחכים לנפילה של "הפטריוטים", אז אחרי שקראתם את הניתוח הספקולטיבי הנ"ל, תנו לי לגלות לכם שאין לו שום משמעות. הרי בבוקר מתפרסם הרייטינג של אתמול בערב, ובטלוויזיה שלנו הכל נזיל ומגמות משתנות. שמעון פרס אמר פעם שסקרים הם כמו בושם - אפשר להריח, לא כדאי לשתות. גם עם רייטינג זה עובד בדיוק אותו הדבר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו