"אינטרסים צרים": יוצר "קופה ראשית" יוצא נגד סגירת כאן 11

בלב הפולמוס: הצעת החוק של שר התקשורת לסגירת תאגיד השידור הציבורי ממשיכה לעורר תדהמה בקרב עובדי הערוץ • "עד כה לא שמעתי שום טיעון ענייני שמצדיק סגירה, בטח לא אינטרסים ציבוריים"

"קופה ראשית". צילום: באדיבות כאן 11

הקרב על העתיד: הצעת החוק לסגירת תאגיד השידור הציבורי מוסיפה לעורר הדים בעולם התקשורת, וביתר שאת בקרב תסריטאים, במאים ועורכים שיצירותיהם ממלאות את לוח שידורי כאן 11.

נראה שגם בעיני הציבור מדובר ביוזמה מקוממת, במיוחד לנוכח הצלחותיו של הערוץ במונחי מכירת פורמטים לחו"ל ושידור סדרות ותוכניות שמעצבות סדר יום תרבותי וחדשותי. "עד כה לא שמעתי שום טיעון ענייני שמצדיק סגירה, פרט לאינטרסים צרים, בטח לא אינטרסים ציבוריים", אומר התסריטיאי והבמאי נדב פרישמן, מיוצרי הסדרה הקומית הפופולרית "קופה ראשית" וסדרת הילדים "לבד בבית" המשודרת ב"כאן חינוכית".

"בלי כאן 11 כל מה שתראה בטלוויזיה זה אנשים מבשלים, שרים או הורגים אחד את השני על אי. כשאתה מסתכל על לוח שידורי הערב במדינת ישראל, תראה מה יש בכאן 11 מול מה שיש בערוצים האחרים".

נדב פרישמן, צילום: בית הפודיום

אחד הטיעונים המצדיקים לכאורה את סגירת התאגיד, לפי שר התקשורת שלמה קרעי, הוא כי "אין כל סיבה שאזרחי ישראל ימשיכו לממן מכיסם את השידור המיותר הזה". קרעי מבסס את טענתו על מה שהוא רואה כנתוני צפייה שלא מצדיקים מימון ממשלתי של הגוף, ומטרתו היא, לדבריו, "הגברת התחרות בשוק התקשורת ועידוד שוק חופשי".

פרישמן מתייחס לטיעון הרייטינג, וכן לנושא התערבות כוחות כלכליים בתוכני הערוץ, ואומר: "'קופה ראשית' מגיעה בכל שבוע לרייטינג של 10 אחוזים או יותר ולמיליון וחצי צפיות. יש פה ציבור מאוד גדול שרוצה וצריך את זה, וזו סדרה שלא היתה משודרת בשום ערוץ. היא התחילה את דרכה בחינוכית הישנה, ואז הערוץ נסגר. הלכנו איתה לזכייניות השונות. היחידים שהסכימו להשקיע בה היו כאן 11 - והשאר היסטוריה. אבל מה שיפה בתאגיד זה שהוא לא עובד לפי 'למה יש יותר רייטינג?' ועדיין - הרבה מאוד אנשים צורכים את התכנים שלו. השלב הבא זה להגיד, כמה אנשים באמת צריכים פרוקטולוג? בואו נסגור את זה". 

"מהותו של שידור ציבורי היא לנתק אותו מפוליטיקאים ומבעלי הון ולאפשר תכנים בלתי תלויים", צילום: יהושע יוסף

"מנסים להטיל מורא"

"ההסברים של שר התקשורת מראים שאין פה מאמץ אפילו לנמק את ההחלטה הזו, או שיש פה חוסר הבנה מוחלט של מהותו של שידור ציבורי", אומר ארנון גל, העורך הראשי של "זמן אמת", תוכנית התחקירים המשודרת בערוץ יצרה לאחרונה לא מעט שיח סביב נושאים בוערים בסדר היום הישראלי. אלה, לדבריו, סותרים גם את הטענה כי הערוץ חוטא בסיקור מוטה פוליטית.

"מהותו של שידור ציבורי היא לנתק אותו מפוליטיקאים ומבעלי הון ולאפשר תכנים בלתי תלויים", מסביר גל. "אבי עמית עשה תחקיר מאוד גדול על איך עובד הלובי של הבנקים, למשל, וזה משהו שאולי לא היה עובר בערוצים המסחריים (שבהם משקיעים הבנקים תקציבי פרסום, ע"פ). היו לנו בחודשים האחרונים כמה סיפורים שבאמת השפיעו על סדר היום, האחרון שבהם הוא תחקיר החזרה להתיישבות בעזה. אנשים בדרך אמרו לי 'שמע, זה לא נושא סקסי, זה כבד וזה לא מביא צופים', והיתרון שיש לי כעורך תוכנית תחקירים בשידור הציבורי הוא שאני לא חייב לעבוד רק על פי השאלה אם בסופו של דבר זה יעבור רף מסוים של רייטינג, למרות שאני שמח שהיו לזה גם המון צפיות ותהודה. יותר מזה – התחקירים שלנו מפריכים עבורי את הטענה שהשידור הציבורי מוטה".

ארנון גל, צילום: ללא

"התחקיר על איפה היה צה"ל ב-7 באוקטובר קיבל המון ביקורת דווקא מאנשים בצד השמאלי של המפה הפוליטית, שאמרו לי 'מה אתה עושה? אתה מגבה את הנרטיב של נתניהו'. הרגשתי שזו שאלה מהותית שהציבור רוצה לדעת את התשובה עליה ועשינו את זה בלי לפחד ולחשוב את מי זה ישרת מבחינה פוליטית. יש פה ניסיון להכפיף אותנו לממשלה ושהאינטרס שלנו יהיה לרצות אותה כד לקבל תקציבים. התהליך הזה מנסה להטיל מורא על עיתונאים ולגרום להם לחשוש ולהיזהר. זה משהו שאסור בשום פנים ואופן שיקרה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר