בא לברך ויצא מקלל: הסרט החדש על האחים מננדז עושה יותר נזק מתועלת

הסרט הדוקומנטרי החדש שעלה בנטפליקס מאמץ באופן מוחלט את גרסתם של האחים, שרצחו את הוריהם • למרות הניסיון העיקש לצייר אותם בתור קורבנות, האמת חזקה יותר ומבצבצת בין השורות

לייל ואריק מננדז בחיים האמיתיים בבית המשפט. צילום: Sygma

בחודשים האחרונים, האחים לייל ואריק מננדז זכו לתהילה מחודשת, כזו שמזכירה את הפופולריות לה זכו בשנות ה-90. השניים רצחו את הוריהם, חוזה וקיטי מננדז, באחוזה בה התגוררו בשכונת בוורלי הילס היוקרתית. המשפט של האחים שודר בטלוויזיה והפך לקרקס תקשורתי, או כפי שכינתה זאת אחת המושבעות שישבה באולם: "הרגשתי שאני צופה בטלנובלה למחייתי".

נטפליקס זיהתה את הבאזז המתחדש סביב האחים ומיהרה לשחרר את "מפלצות: הסיפור של לייל ואריק מננדז", העונה השנייה בסדרת אנתולוגיית הפשע המדוברת "מפלצות" מבית היוצר של ריאן מרפי. בתחילת השבוע, עלה גם הסרט הדוקומנטרי "האחים מננדז", שהבטיח "דברים שלא סופרו". ואכן, יש דברים רבים שלא סופרו בסרט, בעיקר העובדות.

אריק ולייל מננדז, צילום: Los Angeles Times

הבמאי אלחנדרו הארטמן אימץ באופן מוחלט את הנרטיב שהאחים ציירו. במשפט, הם טענו שסבלו מהתעללות נפשית, פיזית ומינית מידי אביהם. לדבריהם, אמם הייתה מודעת למעשים ולא עשתה דבר כדי למנוע אותם. הטענות הללו מוצגות בסרט כעובדה מוחלטת, להוציא פמלה בוזניץ', שהייתה התובעת במשפט הראשון של השניים ולא האמינה להם. ואכן, פרט שהושמט הוא שקו ההגנה של אונס הוצג לראשונה עשרה ימים בלבד לפני פתיחת המשפט, אחרי לא מעט שנים שהאחים העבירו במעצר.

לאורך הסרט שזורים ראיונות טלפוניים עם האחים, שהתייחסו לטענות שרצחו עבור בצע כסף. הם היו היורשים היחידים להון של הוריהם, סכום של 14 מיליון דולרים. "זה מגוחך לחשוב שהיינו עושים דבר כזה בשביל כסף", אמר אריק מננדז, וסיפר שהוא ואחיו יצאו למסעות קניות פרועים כדי לא להתמודד עם הרגשות הקשים שהציפו אותם לאחר שירו בהוריהם ברובה ציד.

מתוך "מפלצות: הסיפור של לייל ואריק מננדז", צילום: יחצ

על עובדה אחת אין ויכוח: כל המרואיינים בסרט מסכימים שהאחים רצחו את הוריהם וצריכים לשבת בכלא. השניים ממשיכים לטעון שהם הקורבנות בסיפור ושפעלו כי חששו לחייהם, אבל מציינים באותה נשימה שרצחו את אמם בתור "המתת חסד". בשיחה עם לייל, הוא התלונן על כך שנעצר "באמצע הרחוב, בפומבי", ולא באופן דיסקרטי - אמירות שלא עושות חסד עם האחים, אם זו הייתה המטרה, ורק מחזקות את היותם שני מפונקים שמסרבים לשאת באחריות למעשים שלהם.

לקראת סוף הסרט, שלא מחדש דבר, יוצא המרצע מן השק: בשנים האחרונות דור הזי העלה את האחים על נס, והטיקטוק מלא בסרטונים שקוראים לשחרורם. מי שעומדים מאחורי הסרטונים הם צעירים שלא נולדו כשהשניים נשפטו והורשעו. הטענה היא שהמודעות להתעללות מינית גדולה יותר בימינו ואם המשפט היה נערך בזמננו, העונש היה קל יותר. למרבה המזל, טרנדים לא יכולים לשמש ראיות בבית משפט ואי אפשר להרשיע או לזכות על סמך דעות של אנשים.

אם יוצר הסרט ניסה לצייר את האחים באור חיובי, בניסיון לעורר בחינה מחודשת של התיק - הוא ירה לעצמו ולהם ברגל (סליחה, זה חזק מאיתנו). אופיים האמיתי מתגלה בין השורות, וזה דבר שאף פילטר עם אוזני חתול לא יוכל להסתיר. או במקרה הזה, אף סרט דוקו משמים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר