"זר לא יבין את החוויה": העיתונאי שתיעד את המילואים בעזה מדבר על הבלתי נתפס

רועי ינובסקי יצר יומן מלחמה יוצא דופן ותיעד את הצוות שלו בתקופה בה נלחמו ברצועת עזה • עשרות שעות של חומרי גלם מצולמים הפכו לסרט יוצא דופן • "התחלתי להבין עד כמה הפער גדול, בין מי שעובר את המלחמה הזאת בתוך עזה לבין מי שבחוץ"

מתוך "100 ימים באוקטובר", רשת 13. צילום: רשת 13

כמו מאות אלפי אזרחים במדינת ישראל, גם העיתונאי רועי ינובסקי מרשת 13 הוקפץ למילואים באוקטובר 2023. הוא וחברי הצוות שלו לחמו ברצועת עזה, ומאז הספיקו לחזור למספר סבבים נוספים.

ינובסקי החליט לתעד את השהות בעזה, אך לדבריו הוא לא התמקד רק בלחימה: "כשיצאתי למילואים, ידעתי שאני חייב לתעד את מה שקורה. אנחנו חיים היסטוריה עכשיו, אז אני פשוט מתעד את הכל: את הישיבה הבנאלית עם הצוות, את השיחות בערב אחרי הפעילות, את התצפיות בלילה ואת הסריקות וההתקפות וגם את הדיבורים על מה נאכל, איפה וכמה נישן ומתי נעוף מפה. ידעתי שלצד הלחימה אני צריך גם לדאוג שמה אנחנו חווים עכשיו יישמר".

מתוך "100 ימים באוקטובר", צילום: רשת 13

כשינובסקי השתחרר, הוא הבין את גודל הפער בין השהות בעזה לחיים בעולם החיצון, אותו הותיר מאחור כשנקרא להתייצב: "זר לא יבין את החוויה של אנשי המילואים. הפער הזה קשה לגישור והוא משפיע מאוד על המעבר בין המילואים לאזרחות ולהיפך. בנקודה הזאת החלטתי לקחת את כל החומרים ולהפוך אותם לסרט".

עוד אמר ינובסקי כי בחר לתת "הצצה לחוויה האנושית של אדם בן 37 עם משפחה וילדים, שנזרק באמצע החיים ללב הלחימה ברצועת עזה". העיסוק עזר לעיתונאי להתמודד עם המראות, הריחות והתחושות שנלוות ללחימה.

"העבודה על הסרט הזה הייתה בשבילי תהליך עיבוד, סוג של טיפול. לצפות ולהבין מה באמת עברנו. אלה גם התגובות שקיבלתי מלוחמים שצפו בחלקים מהסרט, שהחוויה הזו מזכירה את אותו תהליך עיבוד שעושים לוחמים שיוצאים מקרב, שהוא חלק מרכזי במניעה של פוסט טראומה - לייצר לעצמך סיפור נכון, קוהרנטי ומציאותי. להבין באמת מה היה, לא להדחיק".

סרטו של רועי ינובסקי, "100 ימים באוקטובר", ישודר הערב ב-21:15 ברשת 13

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר