"הגורם" שרצה יותר מדי: התדרוכים של הפוליטיקאים הורסים את העיתונות החופשית

ככה מתנהלת היום המערכת הפוליטית. גורמים בכירים מכל הסוגים בוחשים נון־סטופ באמצעות הודעות ווטסאפ ותדרוכים ללא ייחוס, שמדליקים את הציבור, מבלי שידוע מי אמר למי

מוריה אסרף. הסתבכה עם גורם בכיר. צילום: מתוך רשת 13

מוריה אסרף, הכתבת המדינית של חדשות 13, חשפה שלשום כי רה"מ נתניהו, שבהודעות אנונימיות היוצאות מלשכתו, כידוע, מכנה עצמו בתור "גורם מדיני בכיר", שינה לאחרונה את הכינוי ל"גורם המעורה בפרטים". לדבריה, בעקבות הפרסום אסרף סולקה מקבוצות הווטסאפ שבהן סביבת נתניהו מאכילה את הכתבים והפרשנים הפוליטיים בשמו (או בעילום שם) בספינים יומיומיים.

ככה מתנהלת היום המערכת הפוליטית. גורמים בכירים מכל הסוגים בוחשים נון־סטופ באמצעות הודעות ווטסאפ ותדרוכים ללא ייחוס, שמדליקים את הציבור, מבלי שידוע מי אמר למי. למשל, אתמול בצהריים דווח במקביל בכל הערוצים - אחרי תדרוך שזרם מלשכת נתניהו - כי ראש הממשלה נערך לפיטורי שר הביטחון גלנט ולהחלפתו בגדעון סער. לא חלפה שעה, ואותם כתבים ציטטו את לשכת נתניהו - שהכחישה בפומבי את התדרוך שהוציאה רגע קודם בעילום שם. "נתניהו בפרנויה שגלנט עובד מלא־מלא בלתדרך נגדו", עופר חדד ניתח את המצב בערוץ 12. מבולבלים? זה לא משנה, בין כה וכה שידורי האקטואליה כבר הוצפו בשלל המסרים, שהועברו בתיווך הכתבים והפרשנים מאנשים ללא שם וזהות, אך בעלי אינסטרסים סמויים בנוגע לחבירתו של סער לקואליציה.

בשלב מסוים בשידור, נמסר מטעמם של גורמים פוליטיים (שלא הזדהו) כי הדיל המסריח שמתגבש הוא בעצם קומבינה, שנועדה לסדר תיקים תמורת פטור מגיוס לחרדים בשעת מלחמה. מצד שני, אותם הגורמים ממש הכחישו הכל כשדיברו לציטוט. אז למי עלינו להאמין? התדרוכים הללו הופכים מהר מדי למסרים שנשטפים מכל כיוון בדיונים שמנהלים פאנליסטים באולפנים מבוקר ועד לילה. מזימות פוליטיות שנרקמות מאחורי הקלעים, ובעזרת הדלפות על חלוקת ג'ובים וסבב שריוּנים מתבשלות למידע חלקי ומניפולטיבי, שמוגש לציבור מעורבב עם לכלוכים מאחורי הגב ועם עיתונות חופשית.

כאמור, גם הסערה הנוכחית החלה מהדלפה מחושבת ששחרר גורם אלמוני, שביקש לקבע נרטיב ולשנות את השיח התקשורתי מעיסוק בחטופים, באינפלציה ובאובדן הצפון לסוגיה כגון הנאמנות של גלנט ושל סער. מי מרוויח מכל זה? בטח לא הציבור, לא החיילים, לא החטופים, לא המפונים, ולא כאלה עם אוברדרפט בבנק.

השימוש המופרז של התקשורת בכלי של ציטוט גורמים אנונימיים חייב לעבור תיקון. שיחת רקע, ראיון שלא לייחוס, תדרוך לדיווח בשם הכתב, "בסביבתו של ידעו לספר", מקור במערכת, מקורב אנונימי, אדם שלא מוכן להזדהות - לתקשורת יש מגוון כינויים שילבינו את העובדה שאדם מסוים ובעל מניעים מעביר לציבור מסרים מבלי להיחשף, משתמש בעיתונאים להפצת מידע חלקי ומוטה, לעיתים שקרים או זווית מסוימת של האמת, וזאת רק למען קידום טובתו האישית, האידיאולוגית או העסקית - מבלי שהציבור ייחשף למעורבתו האמיתית. הרי אף אחד מעולם לא אולץ לשאת באחריות על מה שפורסם בתקשורת בעילום שם.

וככל שיותר פאנלים בטלוויזיה יושפעו מאמירות של גורמים, בכירים ומקורבים חסרי זהות - כך אותם גורמים בכירים, פחדנים ודו־פרצופיים ימשיכו לבחוש ולעצב את השיח הציבורי כרצונם. בחסות הטלוויזיה, שמאפשרת להם לדבר בשני קולות ולהסתתר מאחורי מסכת הגורם עלום השם, הם מוכרים את הציבור בעבור ג'ובים, כוח ושררה. הם לא יודו בזה לציטוט, אבל רק ככה ההוא שקוראים לו "גורם בכיר" יהפוך בבת אחת לגורם בכיר יותר משהיה מקודם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר