הרבה לפני "משחקי הכס": זו הסדרה השערורייתית של HBO שהשפיעה עליה יותר ממה שחשבתם

"דם אמיתי" הביאה למסך שילוב מסחרר ופרובוקטיבי של רומנטיקה, אימה, קומדיה ודרמה עם ביקורת חברתית ופוליטית, והפכה ללהיט בקרב צופים ומבקרים • היא ירדה מהמסכים לפני עשור, אך ההשפעה שלה עדיין ניכרת בתרבות הפופולרית • "משחקי הכס", שהושפעה ממנה יותר ממה שנרצה להודות, דחקה אותה לשוליים וגרמה לקהל הרחב לשכוח שהיא היוותה תופעה של ממש בנוף הטלוויזיוני החתרני של אותה תקופה

"דם אמיתי". צילום: יח"צ

סדרת הדרמה העל-טבעית "דם אמיתי" (True Blood) ירדה מהמסכים לפני עשור, אך ההשפעה שלה עדיין ניכרת בתרבות הפופולרית. הסדרה, ששודרה ברשת HBO במשך שבע עונות בין השנים 2008 ל-2014, נוצרה על ידי אלן בול ("אמריקן ביוטי", "עמוק באדמה") והתבססה על סדרת הספרים "סוקי סטקהאוס" מאת שרליין האריס.

אנה פקווין, סטיבן מוייר ואלכסנדר סקארסגארד ב"דם אמיתי", צילום: יח"צ

"דם אמיתי" הביאה למסך שילוב מסחרר ופרובוקטיבי של רומנטיקה, אימה, קומדיה ודרמה עם ביקורת חברתית ופוליטית, והפכה ללהיט בקרב צופים ומבקרים. כוכבי הסדרה, בהם זוכת פרס האוסקר אנה פקווין, סטיבן מוייר ואלכסנדר סקארסגארד, זכו להכרה עולמית בזכות דמויותיהם הבלתי נשכחות, וההצלחה של הסדרה זכתה להשוואות עם סדרות ענק כמו "משחקי הכס" (ששודרה אף היא ברשת HBO), לא רק בזכות העלילות המורכבות שלה אלא גם בזכות התעוזה והפרובוקטיביות שהביאה למסך.

בעוד "דם אמיתי" הביאה למסך יחסי אהבה סוערים בין ערפדים לבני אנוש (ושאר יצורים על טבעיים), "משחקי הכס" התפרסמה בזכות האומץ שלה לשלב תכנים מיניים, בגידות ומאבקי כוח בתוך עולם פנטזיה מלהיב. שתי הסדרות לא חששו לשבור מוסכמות ולשלב עירום מפורש וסצנות נועזות כחלק מהנרטיב שלהן, מה שתרם לתחושת המתח והמסתורין והפך אותן לממכרות בעיני צופיהן מחד אך גם למקור לביקורת על התעוזה המוגזמת והתכנים הטעונים מאידך.

שברה מוסכמות לפני "משחקי הכס". "דם אמיתי", צילום: יח"צ

הנה כמה עובדות על "דם אמיתי", שחוגגת עשור מאז סיומה, שלא בהכרח ידעתם:

סדרה עם שיניים

יוצר הסדרה, אלן בול, היה צריך לעבור טיפול שורש והגיע לפגישה חצי שעה מוקדם יותר. כדי להעביר את הזמן, הוא נכנס לחנות ברנס אנד נובל שממול למרפאה וראה את הספר "מת עד הלילה" מאת שרליין האריס, הראשון מתוך סדרה של 13 ספרים בשם "תעלומת הערפדים הדרומיים" (או בשמה השני, כאמור, ספרי "סוקי סטקהאוס"). בציטוט התחלתי שתיאר את הספר, כך סיפר בראיון ל- Emmy TV Legends, נכתב "אולי זה לא היה רעיון טוב לצאת עם ערפד", מה שגרם לו לצחוק. "אני מהדרום, שרליין מהדרום, והספר נכתב באווירה דרומית מאוד אותנטית. זה היה שילוב נהדר של דרמה, קומדיה, אימה, סקס, אלימות וביקורת חברתית. היא יצרה קו שהיה כל כך משעשע שלא הצלחתי להניח את הספר".

בול המשיך וסיפר שקרא עוד שלושה ספרים בסדרה וחשב שהם יוכלו להפוך לתוכנית טלוויזיה מוצלחת. באותו זמן היה דיון שעסק באופציה של הפיכת הספר לסרט, אך כאשר האופציה הסתיימה, בול קפץ על ההזדמנות. הוא צילם פיילוט ושני פרקים נוספים, ו-HBO נתנו אור ירוק לסדרה.

עירום אמיתי

לא שזה מפתיע או שמישהו התלונן (כנראה) אבל אלכסנדר סקארסגארד בעל גוף האל לא תמיד פעל לפי "הפרוטוקול הנכון של העירום" המתחייב על סט סרטים וסדרות הכוללים עירום מצד השחקנים. כדי לשמור על הצניעות במהלך סצנות הסקס, השחקניות לבשו חוטיני והשחקנים לבשו גרביים על אזורים אינטימיים, אבל בעונה השישית בפרק הסיום, סקארסגארד הפר את החוק. דמותו, אריק, משתזפת בנוף מושלג בהרים של שוודיה, אך הצילומים נעשו בהוליווד על גבי מסך ירוק במבנה חנייה. "היה יום חם מאוד, אז לא הייתי צריך את הגרב", סיפר סקארסגארד לאתר Vulture.

בסיום הסצנה, כשהוא קם מהכיסא, סקארסגארד חשף את הכל. "אני לא רוצה גרב סביב זה, זה מרגיש מגוחך", אמר למגזין הרולינג סטון. "אם אנחנו עירומים בסצנה אז אני עירום. תמיד הייתי כזה". אם כבר בעירום לוהט עסקינן, אין מעריץ של הסדרה שיכול לשכוח את השער של פקווין, מוייר וסקארסגארד למגזין רולינג סטון בשנת 2010, בו הצטלמה השלישייה בעירום מלא כשהם מרוחים בדם (סינתטי כמובן).

ותודה למעריצים שהביאוני עד הלום

השחקן ג'ו מנגניאלו חב למעשה את התפקיד שלו כאלסיד הארבו למעריצי סדרת הספרים של האריס ובלוג שניהלו על ספריה. במסגרת אותו בלוג, המעריצים העלו הצעות לשחקנים שאותם רצו לראות מגלמים את הדמויות. בין השמות שחזרו ועלו היה זה של מנגניאלו. הוא נתקל בפרסום בבלוג, קרא את הספרים והודיע לסוכן שלו שהוא רוצה להיבחן לתפקיד. "זה היה החלום שלי מאז שהייתי ילד - לשחק מפלצת בסרט ואיש זאב", סיפר מנגניאלו בראיון לאתר קוליידר.

עד שהדם יפריד בינינו

סטיבו מוייר ואנה פקווין ב"דם אמיתי", צילום: יח"צ

מהזוגיות הלוהטת על המסך למציאות: אנה פקווין וסטיבן מוייר, שגילמו בסדרה את סוקי סטקהאוס (תפקיד עליו זכתה בגלובוס הזהב) וביל קומפטון, התאהבו בעונה הראשונה ולקחו את האהבה בין הטייקים לעולם האמיתי. בשנת 2010 נישאו ובשנת 2012 נולדו להם תאומים. פקווין יצאה מהארון כבי סקסואלית בשנת 2010. בשנה האחרונה היא מעוררת דאגה בקרב מעריציה לאחר שנצפתה מסתובבת על השטיח האדום עם מקל הליכה ועוררה שמועות לגבי מצבה הבריאותי. טרם ידוע מה הסיבה למקל ההליכה, וכל שפקווין הסכימה לומר בהקשר הוא כי היא "סובלת בשנתיים האחרונות מבעיות בריאותיות שהשפיעו על יכולת התנועה שלה".

מוזיקה, סנופ דוג, סרטים למבוגרים וספרי מתכונים

כל פרק בסדרה נקרא על שם שיר פופ או רוק או שיר נוצרי ולאחר מכן השיר שולב בפרק כדי להעניק לו משמעויות נוספות. סנופ דוג הוא מעריץ נלהב של דמותה של סוקי ואפילו כתב עבורה ולכבודה שיר בשם "Oh Sookie". שיר הנושא של הסדרה "Bad Things" שביצע הזמר ג'ייס אוורט היה מועמד לגראמי

בהמשך להצלחת הסדרה נוצר ספר מתכונים בהשראתה עם מתכונים המבוססים על מאכלים ומשקאות מהסדרה. בנוסף נמכר גם משקה "דם אמיתי" שדימה את המשקה המפורסם מהסדרה. גם בעולם המבוגרים לא התעלמו מהצלחת הסדרה וניצלו את עובדת היותה רוויית מיניות כדי ליצור קטגוריה נפרדת (ומצליחה) ברוחה באתרי מבוגרים.

האומות המאוחדות

כור היתוך של ממש. סצנת הסיום של "דם אמית", צילום: יח"צ

קאסט השחקנים היה כור היתוך תרבותי של ממש: אלכסנדר סקארסגארד הוא שוודי, סטיבן מוייר הוא בריטי, אנה פקווין גדלה בקנדה וניו זילנד וריאן קוונטן אוסטרלי. זה לא הפריע לאיש מהם להציג יכולת הגייה מושלמת של מבטא אמריקאי (לרוב דרומי בסגנון לואיזיאנה) שלא ביישה אף מקומי.

דם אמיתי-אמיתי

השחקן ג'ים פאראק, שגילם בסדרה את דמותו של הויט פורטנברי בן האנוש ובן זוגה של הערפדית ג'סיקה, חשף עובדה מעט מטרידה בראיון לאתר Vulture בשנת 2014: במציאות הוא אוהב לשתות דם. אמיתי. "התכוונתי לזה במלוא מובן המילה. אני אוהב את הדבר האמיתי", אמר, אבל הוסיף שהוא לא נוהג לשתות דם באופן קבוע אלא רק פעמיים שלוש בשנה.

מבטא דרומי אותנטי. אנה פקווין ב"דם אמיתי", צילום: יח"צ

חילוקי הדעות שהובילו לפרישה

לוק גריימס, שגילם את דמותו של ג'יימס קנט - החבר של ג'סיקה בעונה השישית - עזב את הסדרה בטריקת דלת בתום העונה. הסיבה הרשמית שנמסרה לתקשורת בזמנו על ידי רשת HBO הייתה "חילוקי דעות מקצועיים", אך יודעי דבר מספרים כי העזיבה הגיעה לאחר שגריימס הבין שכחלק מקו העלילה של דמותו יצטרך לקחת חלק בסצנות שידמו יחסי מין הומוסקסואליים עם לפאייט ריינולדס (השחקן נלסן אליס המנוח) - והוא סירב בתוקף להשתתף בהן. כותבי הסדרה התעקשו לא לשנות את התסריט וגריימס הוחלף בסופו של דבר בשחקן ניית'ן פרסונס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר