שומרי המסכים: מה רואים בטלוויזיות במרחב הציבורי?

שיטוט ברחוב העיר הבהיר לי ששידורי כל הערוצים עובדים טוב יותר ללא סאונד •  וזה הדבר הכי נורא שאפשר לומר על טלוויזיה מסחרית

מסך בפיצוצייה. צילום: יהושע יוסף

תפקידו של מבקר טלוויזיה הוא להסתכל על מסכים עד שיאבד את ראייתו. זה מה שאני עושה כל היום - מביט במסכים. מובן שיש מסך גדול שתלוי במרכז הסלון הביתי שלי, אבל שמתם לב שאנו מוקפים במסכים בכל מקום? מסכי ענק על שלטי חוצות, מסכים בחנויות הראווה, מסכים בפיצוציות או בלובי הכניסה של בניין משרדים. לרוב המסכים הללו אילמים, אבל הם משדרים ללא הפסקה - פרסומות, הודעות לציבור, מצלמות במעגל סגור, ולעיתים גם את ערוצי הטלוויזיה.

כשצעדתי ברחוב הסואן, מזגזג בין פיסות צל נדירות שמפוזרות באקראיות על מדרכות, קלטתי מסכי טלוויזיה דלוקים בבתים שבצבצו לזווית הראייה שלי דרך חלונות ומרפסות. בסקר לא-מדגמי, שערכתי בעצמי וללא שום חתך מייצג, הבחנתי שלרוב המסכים הפרטיים מכוונים על ערוץ 12. באזורים מסוימים יש יתרון לערוץ 14, אבל זה לא אומר כלום.

מסכים במרחב הציבורי, צילום: יהושע יוסף

בתחנת הטוטו השכונתית נוהגים להדליק את הממיר על ערוץ הספורט, בפיצוצייה הצמודה לה מתעדכנים באמצעות הכותרות המתחלפות בתחתית הפריים של 14, שפועל שם מהבוקר. בפיצוצייה שמעבר לכביש: מכוון לערוץ 12. כיום, כשבית עסק בוחר להציב אצלו מסך שמשדר רק ערוץ מסוים, זו הבעת דעה פוליטית בפומבי, וזה לא תמיד עוזר לעסקים.

יש מסכים שכל מטרתם היא שימוש בחומרי טלוויזיה לקידום מסחרי. כשחלפתי ליד חלון ראווה של מספרה, קלטתי בחזית טלוויזיה שמקרינה בלופ אינסופי אייטם מתוכנית בוקר, בהשתתפות מעצב שיער שהדגים בשידור טריק עם תוספות לשיער. כמה בלוקים משם, במשרד תיווך, הציבו מסך שטוח הפונה לרחוב ומשדר את בעל העסק המעונב מתארח בתוכנית נדל"ן.

בעלי אותם עסקים שילמו אלפי שקלים עבור תוכן פרסומי של ארבע דקות בטלוויזיה, וזה מוקרן כעת בפומבי כדי למשוך לקוחות. מי שעובר ברחוב ונתקל בהם על המסך בטח חושב: מדובר באיש חשוב ומצליח, הוא היה בטלוויזיה, כדאי להיכנס לעסק שלו. אבל הכל בעצם אשליה של מסכים.

פעם היו מקרינים בפיצוציות ערוצי מוזיקה, כיום שכיח לצפות שם בערוצי ברודקאסט. למען האמת, כל חמשת הערוצים הארציים מתפקדים כיום כמו שומרי מסך, עם שידורים שנוח לשים ברקע, להשתיק את הווליום ולהתעדכן דרכם בהכל. מבט חפוז יעזור לנו להישאר מעודכנים תמיד - מהתרעות פיקוד העורף, דרך הדחות הריאליטי האחרונות, ועד הקונספירציה היומית של ריקלין. כאילו המהות של לוח השידורים היא לספק לישראלים שומר מסך עבור המסכים שלהם.

שידורי כל הערוצים עובדים טוב יותר ללא סאונד, וזה הדבר הכי נורא שאפשר לומר על טלוויזיה מסחרית.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר