מהפך בטלוויזיה? הצעת החוק לסגירת עידן פלוס והחלפתו באפליקציית שידורים אושרה בקריאה ראשונה

מטרת המהלך, לפי היוזמים, היא להביא לחיסכון בכספי ציבור • יו"ר הוועדה, דוד ביטן, אמר כי שרי התקשורת והאוצר יצטרכו לבדוק איך עושים את זה, וקרא לכל הצדדים – לערוצים המסחריים, לתאגיד ולמשרד האוצר לקחת חלק במימון • "כל אחד מתעסק בכמה גרושים ושוכח שהמהלך יחסוך 30 מיליון שקלים כל שנה", אמר ביטן

צפייה בטלוויזיה. צילום: Getty Images

בתום דיון סוער: ועדת הכלכלה בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום (רביעי) לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ אריאל קלנר הצעה שתחל את התהליך לסגירת עידן פלוס והחלפתו באפליקציית שידורים. 

לפי ההצעה, שמטרתה להגביר את התחרות בשוק השידורים, יבוצע רק תיקון לחוק הפצת השידורים – במטרה לאפשר העלאת כל הערוצים הזעירים לעידן פלוס ובמקביל לקבוע מועד לתחילת הליך סגירתו של מערך עידן פלוס והחלפתו באפליקציה מתקדמת, במהלך שנועד להביא לחיסכון בכספי ציבור.

דוד ביטן (ארכיון)., צילום: אורן בן חקון

היו"ר ביטן הציג את הצעתו בפתח הישיבה, ואמר כי הערוצים הזעירים, בהם 14, 9 והלא טי.וי (ערוץ בערבית) יחויבו לעלות לעידן פלוס. בנוסף ביקש לקבוע כי הם יהיו פטורים מתשלום דמי הפצה רק בתנאי שהרשות השנייה תסגור את המרבב הראשון (מתוך שלושה) של עידן פלוס עד לסוף 2024. 

מנכ"לית הרשות השנייה, מישל קרמרמן, ציינה כי הרשות תומך בכל מהלך לטובת הציבור ולהתייעלות וחיסכון, ואף הציעה מזה תקופה לסגור את המרבב הראשון והיא ערוכה לכך. קרמרמן הוסיפה, כי כדי לבצע את המהלך נדרש תקציב של שלושה מיליון שקלים וצריך לקבוע מי יממן את הסגירה מאחר ולרשות אין תקציב לכך. עוד ציינה, כי הסגירה תחסוך שמונה מיליון שקלים בשנה וכי היא מקווה שיימצא בהקדם פתרון שיאפשר את הסגירה.

צפייה בטלוויזיה (אילוסטרציה), צילום: Gettyimages

היו"ר ביטן אמר כי שרי התקשורת והאוצר יצטרכו לבדוק איך עושים את זה, וקרא לכל הצדדים – לערוצים המסחריים, לתאגיד ולמשרד האוצר לקחת חלק במימון שיחסוך לכולם כסף בעתיד. על רקע התנגדות נציגי הערוצים המסחריים והתאגיד לממן את הסגירה, אמר היו"ר ביטן: "כל אחד מתעסק בכמה גרושים ושוכח שסגירת עידן פלוס תחסוך 30 מיליון שקל כל שנה. אף אחד לא מסתכל על הציבור. כולם צריכים להתגייס למצוא פשרה לכך תוך שבוע".

ח"כ שלי טל מירון טענה כי הוראת שר התקשורת להעלות את הערוצים הזעירים לעידן פלוס ללא תשלום הייתה בלתי חוקית, ושאלה איך הייעוץ המשפטי של המשרד אפשר זאת. ח"כ ביטן אמר כי ההוראה לא הייתה לא חוקית, וסגן היועצת המשפטית של משרד התקשורת, עו"ד זיו גלעדי, השיב כי השר לא פטר מתשלום ולא חייב להעלות את הערוצים לעידן פלוס. הוא הסביר, כי השר פנה לרשות השנייה וביקש ממנה, לנוכח נסיבות המלחמה, לשקול לאפשר לערוצים שירצו בכך לעלות למערך עידן פלוס למרות סכסוכי עבר, ואת נושא התשלום הוא יפעל לפתור על מנת שהם לא יצטרכו לשלם. "זו הסיבה שאנחנו כאן ואת זה אנחנו מנסים לפתור", אמר.

יוזם ההצעה. ח"כ אריאל קלנר (ארכיון), צילום: יהונתן שאול

היועצת המשפטית של תאגיד השידור הישראלי כאן, עו"ד מרסיה צוגמן, אמרה כי התחייבות לסגירת המרבב הראשון לא מספקת וכי צריך התחייבות לסגירת כל המערך. היו"ר ביטן אמר בתגובה כי כדי לסגור את המרבב השני צריך קודם לסגור את הראשון, והזכיר כי בכל מקרה התאגיד משלם על הקיבולת הפנויה בעידן פלוס כך שבהסתכלות ארוכת טווח התאגיד יחסוך כסף. "אני מחייב ערוצים לעלות לעידן פלוס כשלא בטוח שיקבלו פטור מתשלום דמי הפצה, אז אני מצפה ממשרדי הממשלה והתאגיד שיסיימו את העניין התקציבי אחת ולתמיד לסגירת המרבב", אמר היו"ר ביטן.

נציגת קשת ורשת, עו"ד נגה רובינשטיין, הזהירה ממצב שבו הערוצים המסחריים הגדולים, המממנים בדמי הרישיון את הרשות השנייה, יממנו בסוף גם את הסגירה. "אנחנו היחידים שמממנים את הרשות השנייה", אמרה. היו"ר ביטן שאל כמה משלמים היום קשת ורשת כדמי הפצה בעידן פלוס, והיועצת המשפטית של רשת, עו"ד דבורה קמחי השיבה כי מדובר בכ-1.6 מיליון שקל לכל ערוץ. "מבקשים מאתנו גם לממן את הרשות השנייה וגם את סגירת עידן פלוס, והחיסכון יגיע לתאגיד", אמרה עו"ד קמחי.

היו"ר ביטן אמר כי אם המרבב הראשון ייסגר אז ב-2024 לקשת ורשת יהיה פטור מתשלום והן תחסוכנה 3.2 מיליון שקל כל אחת, אז באופן חד פעמי הן יכולות להשתתף במימון הסגירה. "בגלל שלושה מיליון שקל לא נחסוך שמונה מיליון? כולם מתעסקים בגרושים ואף אחד לא מתעסק בחיסכון לציבור", זעם היו"ר ביטן והוסיף: זאת מלחמה, וכולם צריכים לעלות לשידור ואם צריך לשלם אז שכולם יכנסו מתחת לאלונקה וכל אחד יתרום את שלו. לא יכול להיות שמסעדה בצפון לא מקבלת פיצוי מלא ומממנת חלק מהנזקים שנגרמו לה במלחמה, אבל ערוץ טלוויזיה לא יכול לממן חלק מההוצאות. כולם ישלמו, גם האוצר צריך לשלם, ואז נמצא שלושה מיליון שקל לסגור מרבב שיחסוך לציבור שמונה מיליון שקל. הדיון הזה הוא בושה וחרפה, כל אחד מתנהג כמו גרושונר והכל עניין של כסף ואף אחד לא מבין שבתקופת מלחמה צריך לתת גם שירות לציבור".

כאמור, בתום הדיון אישרה הוועדה לקריאה ראשונה את הצעת היו"ר ביטן ברוב של 3 תומכים בהם היו"ר ביטן, ח"כ אריאל קלנר וח"כ שלום דנינו, מול שני מתנגדים בהם ח"כ שלי טל מירון וח"כ אלון שוסטר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר