"אינדל": זו כנראה הצעקה הכי חזקה שנשמעה מהעדה האתיופית מאז ומעולם

אנדל קבדה, יוצא "האח הגדול", יצר סדרה מזקקת לתוכה את הקשיים, הסטיגמות, ההשפלה והקיפוח בחייהם של צעירים כהי עור מתחתית סולם המעמדות של אשדוד • התוצאה: וייב אותנטי ואפל

אינדל. צילום: יח"צ

"עכשיו אני מבינה מה שאומרים עליכם", אמרה דמות לבנה לדמות שחורה בסדרה "אינדל", ומייד מסבירה: "אומרים שאתיופים שותקים כמו דגים ואז מתלוננים שלא מקשיבים להם". עכשיו, שימו לב לזה - באופן מקרי למדי, יום אחרי יום פתחו הדגים את פיהם והרעישו חזק. שלשום ב"האח הגדול" שודר ויכוח רדוד אך אמוציונלי על שורשי הגזענות בחברה, מי שייך לאן ומי מקופח יותר. מצד אחד, החבורה המזרחית שהתגוננה בעזרת "יש לי חברים אתיופים", ומולה נעמדו קורלי (בת להורים מגאנה וממאוריציוס) ויהב (בן לאב ניגרי) שזעקו בקול נגד קטלוגים ודעות קדומות, ועל הדרך פלטו אמירות גזעניות בעצמם.

מתוך הסדרה אינדל, צילום: דניאל מילר

יותר מוויכוח על עקרונות, היה זה ריב שנבע מניסיון להשמיע קול מחאה בפריים טיים ולבנות נרטיב מקופח ומורד מול המצלמות. חיכוכים על בסיס צבע עור ומוצא תמיד היו חלק מ"האח הגדול". טהוניה רובל רכבה עליהם לניצחון, ושלוש עונות אחר כך אנדל קבדה ניצל את הבמה כדי לספר על אלימות שוטרים, לכנות אותם "נאצים" (ולהתעמת עם שרון גל). איכשהו, בסוף מה שזוכרים ממנו זה את הרומן שהתפתח שם עם הדוגמנית עדן סבן. כי גם כשאתיופים מדברים, לא תמיד מקשיבים להם.

עכשיו קבדה מנסה לצעוק שוב, וחזק יותר, באמצעות סדרה שיצר ועלתה אתמול ב-HOT. "אינדל" מזקקת לתוכה את הקשיים, הסטיגמות, ההשפלה והקיפוח בחייהם של צעירים כהי עור מתחתית סולם המעמדות של אשדוד, שלוקחים את החוק לידיים כדי להשליט סדר חדש בשכונה. יניב אלמנך ("עלומים") מגלם את מנהיג החבורה, ולצידו קאסט יוצא דופן של כוכבים (אגם רודברג, ניבר מדר, דניאל סטיופין), הרבה שחקנים כהי עור וגם יוצאי "האח" כמו טהוניה, סבן (שמגלמת את חברתו של הגיבור), והמפתיע מכולם - שי חי, שנכנס לנעליו של קצין משטרה חמום מוח, אלים, מושחת וגזען. הוא עושה את זה כל כך טוב, עד שקשה להסיר ממנו את העיניים.

מתוך הסדרה אינדל, צילום: דניאל מילר

קבדה עבד על הסדרה מאז יצא מ"האח הגדול". היא לא מושלמת, אבל בועטת חזק ומדויק. "אינדל" מספקת וייב אותנטי ואפל, תצוגות משחק מהפנטות וים ביקורת על הממסד ועל הקהילה האתיופית עצמה. אם הסדרה "נבסו" זכתה באמי כי רכבה על הגזענות המובנית בחברה הישראלית כדי להצחיק אותנו, אז "אינדל" נעזרת בחתרנות, באפליה ובאלימות כדי לדפוק לנו אגרוף בבטן ולהזכיר כמה הקיפוח והגזענות מבעבעים כאן עמוק בחברה. זו כנראה הצעקה הכי חזקה שנשמעה מהעדה האתיופית מאז ומעולם.

ניתן לצפות ב"אינדל" ב-HOT VOD וב- NEXT TV.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר