אמנות בזמן מלחמה: "רוצה להוכיח לכולם שאנחנו עדיין קיימים"

«תמונות בתערוכה», הפרויקט החדש של התזמורת הפילהרמונית הישראלית בשיתוף קרן האמנות נסימה־לנדאו, יחבר בין תשעה אמנים מתחומים שונים לבין נגני התזמורת, שינסו יחד לבטא את ההתמודדות שלהם מאז 7 באוקטובר

התזמורת הפילהרמונית בפתיחת העונה (ארכיון). צילום: יהושע יוסף

בשנה האחרונה, שדה האמנות והתרבות קיבל תפקיד נוסף - לאחות את רסיסי הלב שלנו. התזמורת הפילהרמונית הישראלית וקרן האמנות נסימה־לנדאו מתאחדים למפגש מיוחד כדי לעשות בדיוק את זה, ומעלים גרסה מחודשת ל"תמונות בתערוכה", יצירתו של המלחין מודסט מוסורגסקי, שהפך עשרה מציוריו של חברו הצייר ויקטור הרטמן לפרקים מוזיקליים.

להב שני, צילום: Marco Borggreve

תשעה אמנים ואמניות מהארץ ומהעולם מאפשרים למוזיקה של מוסורגסקי להנחות את יצירתם בציור, בצילום ובווידאו, ונותנים ביטוי ולרגשותיהם בחלוף שנה לשבת האיומה. "זמן קצר אחרי שהמלחמה פרצה הייתי בגלריה, וראיתי תערוכה שלמה שמוקדשת לאירועים עם ציורים חדשים", מספר להב שני, המנהל המוזיקלי של הפילהרמונית. "חשבתי שיש פה הזדמנות לשיתוף פעולה סביב היום הזה, וחשבתי על 'תמונות בתערוכה' כי פה יש מקום למגוון עבודות ורגשות".

הפרויקט מציג מגוון רחב של ביטויים אמנותיים לרגשות - מצער ואבל ועד לתקווה ולאופטימיות. בין האמנים המשתתפים: זיוֹ זיגלר, אורי גרשט, מיכאלה מור, מיכל רובנר ואחרים. "בקונצרט הזה יש הפקה שלמה של תאורה ומסך גדול בגב הבמה", הוא מספר. "אמן הווידאו גיא רומם מרכיב את הפאזל הזה לחוויה אחת קוהרנטית וזורמת, תוך כדי הנגינה, והעבודות המקוריות מוצגות גם בכניסה".

איך אתם תופסים את התפקיד החדש שקיבלתם על עצמכם מאז פרוץ המלחמה?

להב: "מהצד של המוזיקה, אני יכול להגיד שלא רק בתקופת מלחמה, אלא גם ביום־יום היא נותנת נחמה, בריחה מהמציאות, כניסה לעולם מעמיק ומלא ברגש, בשכבות ובמורכבות. בתקופות כאלה במיוחד, יש למוזיקה כוח להיות גם משהו שמשקף את המציאות העכשווית, ולא רק שעוזר לברוח ממנה".

סטיב נסימה, מייסד קרן נסימה־לנדאו: "היו לנו תוכניות לתערוכות, והן התבטלו כי רוב האמנים סירבו להשתתף. אני לא רוצה להגיד 'חרם', אבל הרגשנו שהאמנים חיפשו דרך לדחות אותנו בצורה מנומסת. אז ההשפעה של 7 באוקטובר היא ענקית.

סטיב נסימה, צילום: ינאי יחיאל

"אני רוצה להוכיח לנו, וגם לאלה שמסתכלים מבחוץ, שלתרבות עדיין יש מקום אצלנו, ושאנחנו עדיין קיימים וממשיכים לייצר דברים ברמה גבוהה. היו לנו שתי אפשרויות: לוותר ולהרים ידיים - או לעשות את מה שאפשר עם מה שיש, ויש לא מעט".

עד כמה אתם מאמינים בכוח של האמנות לשנות מציאות?
להב: "אני לא חושב שאמנות יכולה לשנות מציאות, אבל אני כן חושב שהיא יכולה להשפיע על האנשים שמשנים מציאות. האמנות יכולה לתת לאנשים השראה לבחירות ולעשייה, ולגרום להם להרהר את המציאות ועליה ולשאול שאלות".

סטיב: "בסוף, האמנות היא מראה של הרגע הנוכחי הקיים שלנו פה. חברה שהתרבות שלה לא תקבל מקום מרכזי - אין לה עתיד".

הפרויקט "תמונות בתערוכה" יוצג בהיכל התרבות תל אביב בתאריכים 21-18 באוקטובר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר