עם חיבור מצמרר לשואה: קונצרט מיוחד לזכרה של הנרצחת ממסיבת הנובה

חני ריקרדו היא מוזיקאית והיסטוריונית שמבצעת כבר עשרות שנים את יצירותיהם של מלחיני גטו טרזין • יצירתה החדשה תעלה בבכורה במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב תחת השם "קדיש אוריה וגטו טרזין" • זאת לזכרה של בתה אוריה ז"ל, שנרצה בשבת השחורה במסיבת הטבע

אוריה ריקרדו ז"ל. צילום: אלבום משפחתי

ב-7 באוקטובר נרצחה במסיבת הנובה אוריה ריקרדו, נערה מלאת אור ושמחה, שאהבה מוזיקה וריקודים. אמה, חני ריקרדו, החליטה שהיצירה "קדיש", שהחלה להלחין חודשים לפני הטבח הנורא לזכר מלחיני גטו טרזין (טרזינשטאט) שנספו בשואה, תוקדש לבתה האהובה.

חני ריקרדו היא מוזיקאית והיסטוריונית שמבצעת כבר עשרות שנים את יצירותיהם של מלחיני גטו טרזין. סבא רבא שלה היה הרב של הקהילה הפורטוגזית באמסטרדם לפני המלחמה ומשפחתו נרצחה כמעט כולה באושוויץ. ב"קדיש" שלה שילבה זמירות שבת שסבה לימד אותה בילדותה ויצרה חיבור מהשואה לטבח 7 באוקטובר - אירוע שהדהד באופן מצמרר את זוועות השואה.

"געגועים אינסופיים אל מי שהלכה ולא תשוב". חני ריקרדו על בתה אוריה ז"ל, צילום: מאיר כהן

כמי שמאמינה בכוחה של המוזיקה ושל חיי התרבות להקים מתוך האפר, לאור הסיפורים על המוזיקה שחיזקה את אסירי הגטו ונתנה להם סיבה לחיות, יצירתה החדשה תעלה בבכורה בקונצרט מיוחד ב-7 באוקטובר 2024, תחת השם "קדיש אוריה וגטו טרזין" במשכן לאמנויות הבמה בתל אביב, זאת לאחר שפנתה לבית טרזין, בהצעה להפיק יחד את פרויקט ההנצחה הן של אוריה, בתה, חבריה שנרצחו איתה במסיבת הנובה, והן של המלחינים מגטו טרזינשטאט. הקונצרט ישודר ברחבי העולם ויהיה חלק מהמאבק באנטישמיות והגברת המודעות לשואה ולטבח 7 באוקטובר 2023.

אוריה ריקרדו ז"ל, צילום: אלבום משפחתי

"'קדיש אוריה' נוצר מתוך אהבה עצומה, כאב עצום עוד יותר, וגעגועים אינסופיים אל מי שהלכה ולא תשוב", אומרת חני ל"ישראל היום". "יגון של אמא שכולה מ-7 באוקטובר, ומעיין יצירה שנבע מתוכו. בקונצרט הזה אני מחברת בין שואת יהודי אירופה בה נספו רבים מבני משפחתי לבין שואת 7 באוקטובר בה נרצחה בתי אוריה, יחד עם ילדים רבים נוספים במסיבת הנובה. כל אחת ואחד מהם מונצחים בקדיש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר