יובל שרף: "אנחנו צריכות לעשות מהפך"

ההצגה "שמשון" תעלה בתיאטרון גשר, ובה השחקנית תגלם את דמותה של סמדר • "יש בה את המורכבות של החיים שלנו, גם היום, אחרי 3,000 שנה, אנחנו שואלים איפה הנשים"

יובל שרף, מתוך ההצגה. צילום: ישעיה פיינברג, תיאטרון גשר

לפני כ־3,000 שנה, כשבני ישראל ישבו בכנען, מחולקים לשבטים, מפולגים ומסוכסכים, בהיעדר מלך בישראל - "איש הישר בעיניו יעשה". על רקע הכאוס הזה צמח שמשון, שדמותו התנ"כית היתה מקור השראה ליצירות רבות, ובהן הרומן מאת זאב ז'בוטינסקי. כעת מגיעה הדמות המורכבת הזאת לבמת התיאטרון, בימים עצובים וקשים, שבהם לא ניתן להתעלם מההקבלה לתקופה ההיא.

ההצגה "שמשון" תעלה הערב (רביעי) בבכורה בתיאטרון גשר. את המחזה כתב רועי חן על בסיס ספרו של ז'בוטינסקי, ומביים נועם שמואל. את שמשון יגלם שלומי ברטונוב, את דלילה רוני עינב ואת סמדר תגלם יובל שרף.

"סמדר היא דמות שכמעט אינה מוזכרת בתנ"ך", אומרת שרף. "היא אישה פלישתית, חצי אחותה של דלילה, והאהבה האמיתית של שמשון. היא היתה היחידה שהצליחה להחזיק אותו, מספקת לו גם תשוקה וגם תבונה.

"כל מי שיצפה בהצגה ייצא עם חומר למחשבה". מתוך ההצגה, צילום: צילום: ישעיה פיינברג, תיאטרון גשר

"יש משפטים מספר שמשון שאת רואה היום על שלטים. הכל גורם לנו כל הזמן לשאול שאלות. אין לי תשובות כרגע, כמו כולנו אני נמצאת בהרבה מאוד כאב וחשש למקום שאנחנו נמצאים בו".

עד כמה המציאות הזאת מהדהדת בעבודה על המחזה?

"כל מי שיצפה בהצגה ייצא עם חומר למחשבה", אומרת שרף. "אנחנו לא מעבירים מסר חד־משמעי, יש פה את המורכבות של החיים שלנו. על הסיפור מלפני 3,000 שנה, של שמשון הגיבור הפטריארכלי, אנחנו שואלים גם היום איפה הנשים".

קשה שלא לחשוב על הצורך בניהול ובהנהגה נשיים גם, ובעיקר, במציאות של היום.

"בוודאי", אומרת שרף. "אנחנו יודעים שזו ממשלה עם כמעט אפס ייצוג נשי בתפקידים הבכירים. אני באמת חושבת שנשים יכולות לראות מעבר, לתת משהו הרבה יותר רחב. אני לומדת עם קבוצת חברות תלמוד אצל חיה גלבוע, ואנחנו לומדות שם שכל הפרדיגמות שאנחנו יושבות עליהן כנשים כל כך עתיקות, שהן חלק מהדנ"א בחברה הישראלית והיהודית. יש לנו תפקיד, אנחנו צריכות לעשות מהפך ואני מאמינה שזה יקרה. כבר יש שינויים. אולי אם היו נשים בממשלה הזאת, דברים היו נראים אחרת.

"זה לא ממקום של דת והתחזקות", היא אומרת, "להפך, זה לראות את היופי שיש בטקסטים התלמודיים של היהדות, ואת החוכמה האדירה והיופי שיש במסורת היהודית דווקא מתוך הפריזמה הפמיניסטית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר