אפשר גם עם האושפיזין: כל האטרקציות הכי שוות לחג הסוכות

לא היו לנו יותר מדי סיבות לשמוח בשנה החולפת, אבל את הכמיהה לתרבות ובידור לעולם לא ייקחו מאיתנו • מפסטיבל "ירון" ועד "צלילי ילדות" ו"מחול בכפר" עם להקת ורטיגו - הארץ משופעת באירועי תרבות לקראת חג הסוכות שבפתח • קבלו את המדריך המלא

מוזיאון הטבע ע"ש שטיינדהרדט. צילום: שי בן אפרים

על רקע המצב המתוח, המלחמה שלא נגמרת וסימני השאלה שמלווים את השנה החולפת, בעולם התרבות נערכים לקראת חגי תשרי, שבכל שנה מתוקנת משופעים בפסטיבלים של תרבות ואמנות. אירועי תיאטרון, מוזיקה, קולנוע ואמנות יפקדו גם השנה את כל חלקי הארץ, או לפחות את אלה שעוד אפשר לחגוג בהם, וינסו להעניק מעט נחת, וקורת רוח לקהל הישראלי שכל כך צמא לזאת. הנה כל מה שמחכה לכם בחגים הקרובים.

פסטיבל "ירון" של תיאטרון אורנה פורת בסוכות

נוסטלגיה בקטע טוב, צילום: משה ציטיאת

כמיטב המסורת, תיאטרון אורנה פורת לילדים ולנוער יקיים בחול המועד סוכות את "פסטיבל ירון" להצגות ילדים, על שם הצנחן ירון ירושלמי ז"ל. הפסטיבל, שיתקיים בארבעה מוקדים בתל אביב, יציע מגוון הצגות לילדים מגיל שנתיים ולכל המשפחה, כולל ההפקות החדשות "פרפר נחמד", "כראמל 2 ותעלומת הילד ויש" ו"מה קרה בארץ מי" לצד הצגות ותיקות יותר של התיאטרון ובהן "מעלה קרחות" על פי ספרו של אפרים סידון, "אלוף העולם" המבוסס על שיריו של חנן בן ארי, הקלאסיקות "היפה והחיה", "פיטר פן", "פטר והזאב", "הדייג ודג הזהב" ועוד.

22-18 באוקטובר במוזיאון תל אביב, בית החייל, התיאטרון הקאמרי ומוזיאון ארץ ישראל

פסטיבל מספרי סיפורים

תספר סיפורים. יונה אליאן קשת, צילום: רמי זרנגר

פסטיבל מספרי סיפורים, בניהולו האמנותי של יוסי אלפי, יתקיים זו השנה ה־31 עם מגוון מופעים שיספרו את סיפורה של המדינה ממגוון זוויות עם סיפורים אישיים והיסטוריים, סיפורי גבורה ומורשת, סיפורי עדות ומופעים מוזיקליים וקומיים, ועוד.

בין האירועים השנה: סיפורים ממורשת הצנחנים, "שקדים וצימוקים" עם יוסי אלפי והגבעטרון, סיפורי הגפן והיין הישראלי, סיפורים מצילי חיים - הצדעה למד"א, סיפורי מוסד, בכל דור ודור - היסטוריונים מספרים על אנטישמיות מאז ועד היום, גבורת נשים, הסיפור של בני ברית, סיפורים מבית המרקחת, סיפורי חטיבת גבעתי, הפולנים באים - 100 שנים לעליית המשפחות הראשונות, סיפורי ירושות, מוצרט פינת אבן גבירול, 75 ל"טסקיט" - ביטול אזרחות יהדות עיראק, זאת לצד שלל מופעים שיתארחו בפסטיבל.

בין המשתתפים הבולטים: בוגי יעלון, עדינה בר־שלום, היוצרת שי לי עטרי, עימאד פארס, תמיר פרדו, דורי בן זאב, לאוניד פטשקה וטילדה רג'ואן, דוד מידן, אסתר רוט שחמורוב, רוני סומק, מנכ"ל מד"א אלי בין, יונה אליאן, אפרים שמיר, אביבה אבידן, ג'קי לוי ואחרים.

22-14 באוקטובר בתיאטרון גבעתיים

פסטיבל צלילי ילדות בתיאטרון חולון

"טרומלו" - פסטיבל צלילי ילדות בתיאטרון חולון, צילום: תמי שחם

מופעי מוזיקה, מחול ותיאטרון לילדים ולכל המשפחה, המותאמים לרוח התקופה, ובהם: "מסע באוריינט אקספרס" - הצגה־קונצרט של מסע מסביב לעולם ברכבת האוריינט אקספרס בשילוב יצירות תזמורת ידועות אהובות; "והילד הזה הוא אני" - מופע מוזיקלי על בסיס ספריו של יהודה אטלס ושיריו של אבנר קנר בהשתתפות זמרים ושחקנים, ועוד.

22-20 באוקטובר, בתיאטרון חולון

פסטיבל "שירת האושפיזין"

אירועי שירה עברית לצד שירת העולם, מחשבות ודיונים על יצירתו האלמותית של המשורר הגאורגי שותא רוסתוולי, קריאה בשיריהם של לאה גולדברג, ת.ס אליוט, יוכבד בת מרים, אנה אחמטובה וביאליק, מחוות למשוררת אמירה הס ולסופר יואל הופמן שנפטרו השנה, ציון 100 שנה להולדתו של יהודה עמיחי, אירוע לכבוד המשורר חיים גורי ועוד.

22-20 באוקטובר, בבית הקונפדרציה בירושלים

פסטיבל ראשון לציון

מצדיעים לך. בועז שרעבי, צילום: קוקו

פסטיבל המוזיקה המסורתי יצדיע גם השנה לקלאסיקות ישראליות, ובו יציינו 60 שנות יצירה לבעז שרעבי, בהשתתפות גלי עטרי, ישי ריבו ומוש בן ארי שיבצעו מלהיטיו של שרעבי. הפרויקט של עידן רייכל יקיים מופע שקיעה חגיגי, שרית חדד תופיע עם מגוון להיטיה, יהודה פוליקר ותיסלם ייתנו בראש במופע משותף, ויהורם גאון ינעל את סיבוב הופעות הקיץ שלו. עוד בפסטיבל: שלום חנוך מארח את שלומי שבן, מירי מסיקה מארחת את ריקי גל, מופעי חוצות לקהל הרחב, ועוד.

22-19 באוקטובר, ברחבי ראשל"צ (היכל התרבות, אמפי לייב פארק, גן המושבה, רחבת העירייה, רחבת בית העם).

פסטיבל התמר

במקום הכי נמוך, צילום: שחר גלאס

מופעי מוזיקה חד־פעמיים, שיתופי פעולה מוזיקליים, ז'אנרים שונים - מהרוקנרול דרך ההיפ הופ, המוזיקה הים־תיכונית והאלקטרונית, בהשתתפות אמנים ואמניות רבים.

בין המופעים בפסטיבל: שלמה ארצי, שחוזר לפסטיבל אחרי עשור, יפתח אותו ויארח את אביב גפן והחברים של נטאשה, מוניקה סקס יארחו את עלמה גוב, ברי סחרוף, רמי פורטיס יארח את קורין אלאל, דודו טסה יארח את ריקי גל, אביתר בנאי במופע להקה, יסמין מועלם, פאר טסי, רביד פלוטניק יארח את אהוד בנאי, גל תורן, נגה ארז, האחים סוויסה (מופע פותח: עדן דרסו, DJ פרץ גלאס), פלד, אודיה, התקווה 6, אושר כהן, הדג נחש - דג לייף, דיוויד ברוזה יארח את קרולינה, שלומי שבן יארח את מארק אליהו, עמיר בניון יארח את מוש בן ארי, נורית גלרון במופע אקוסטי ועוד.

22-17 באוקטובר, למרגלות המצדה, על פסגת המצדה ובקיבוץ עין גדי

פסטיבל אבו גוש

כאן הקסם קורה. אבו גוש, צילום: אורן בן חקון

פסטיבל המוזיקה הוותיק חוזר לאחר הפסקה לכנסייה המשופצת בקריית יערים ויתקיים השנה גם שם וגם במרכז רבין בתל אביב. בתוכנית: מוזיקה עתיקה וחדשה, מוזיקת עולם מתרבויות שונות, קונצרטים קלאסיים חגיגיים והפקות ייחודיות ובהן מחווה למלחין מיקיס תיאודורקיס, קונצרט ג'אז עם גיא מינטוס המוקדש לדיוק אלינגטון, אנסמבל טרמולו בהרכב מורחב עם האש הלטינית, מיסה טנגו עם כוכב הבנדוניאון מאיטליה מריו סטפנו, תזמורת כלי הפריטה הישראלית עם יצירות מסרטים ומחזות זמר, הרקוויאם הגרמני של ברהמס, ערב קנטטות של באך עם הבארוקדה ועוד.

22-19 באוקטובר, אבו גוש ותל אביב

פסטיבל "מחול בכפר" עם להקת ורטיגו

הוואן של פרלה בקרקס, צילום: אריק שרגא

שלושה ימים של מופעי מחול באווירה ובנוף של ורטיגו - כפר האמנות האקולוגי, מקום משכנה של הלהקה בקיבוץ נתיב הל"ה המשקיף לעמק האלה, בניהולה של סיגל רוט. בתוכנית "בכורה 24" מאת נעה ורטהיים, שיתוף פעולה בין הרכב מוזיקלי בניהולו של איתמר דוארי ללהקת המחול ורטיגו, בכורות ליצירותיהן של אוליביה קורט־מסה ועלמה קרבט־שמש, להקת המחול ענבל עם "רבע ירח" - ערב המורכב מארבעה דואטים של יוצרים עכשוויים. תוכנית מיוחדת לילדים ולכל המשפחה, "הוואן של פרלה בקרקס צועני" - מופע מוזיקה, אקרובטיקה וליצנות המלווה בשירים צועניים ועוד.

22-20 באוקטובר בכפר האמנות האקולוגי ורטיגו

פסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון אחר

ותיק ואהוב. פסטיבל עכו, צילום: יוהאן שגב

עשרות מופעי תיאטרון, הצגות רחוב ומופעים חדשים, הצגות אורחות ומופעים מחו"ל. במרכז הפסטיבל יעמדו הצגות הבכורה המתחרות ביניהן על פרס ההצגה הטובה ביותר; פרויקט מיוחד, הצגות אורחות והצגות ומופעים מחו"ל.

הפסטיבל, בניהולה האמנותי של דליה שימקו, מעניק ליוצרים צעירים וליוצרים אלטרנטיביים, שאינם חלק מהתיאטרון הממוסד, אפשרות ליצירה אחרת ושונה, תוך חיבור של גישות תיאטרוניות מחוץ לזרם המרכזי, ובהן פרינג', תיאטרון ניסיוני, תיאטרון אלטרנטיבי, אוונגרד ועוד.

22-20 באוקטובר, ברחבי העיר העתיקה עכו

פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה

אי אפשר לדבר על קולנוע בלי לדבר על "קרוב אלי", צילום: שי פלג

החגיגה השנתית של עולם הקולנוע תתקיים השנה גם היא בצל המלחמה, והפעם יציינו בפסטיבל 40 שנים להיווסדו, יוקרנו כ־150 סרטים מהארץ ומעולם, ויתקיימו מפגשים ואירועים המותאמים למצב.

26-15 באוקטובר באודיטוריום חיפה ובאולמות נוספים בעיר: טיקוטין וקריגר

סוכות במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, אוניברסיטת ת"א

בילוי מקסים, צילום: שי בן אפרים

במהלך חול המועד יוצגו במוזיאון אוצרות הטבע הלאומיים של ישראל, ותוצג התערוכה "שירת האלמוגים" של האמן והמעצב הבינלאומי צורי גואטה.

התערוכה משלבת בין מדע לאמנות באמצעות פיתוחים מדעיים שנרשמו כפטנטים בינלאומיים, ומזמינה את הקהל לחוות את העולם התת־ימי, אוספים מדעיים, תצלומים מרהיבים ומידע שנאסף בעשרות שנות מחקר מדעי. המיצב של גואטה, המורכב מאלפי פריטים, מתכתב עם עולם האלמוגים ומושפע מהיופי, מהצורה ומהמרקם של שונית האלמוגים.

סוכות לכל המשפחה במגדל דוד, מוזיאון ירושלים

חידות לכל המשפחה, צילום: עודד אנטמן

במהלך חול המועד יתקיים ברחבי המוזיאון משחק הבריחה "הרפתקה במבצר הזמן" - שעובר דרך תקופות היסטוריות שונות של ירושלים, באמצעות 11 תחנות המשלבות חידות דיגיטליות ואינטראקטיביות, ומשימות לכל המשפחה.

עוד יתקיים מסע מרתק אל עברה של העיר והאירועים שעיצבו את פני ההיסטוריה, באמצעות סיור שנפתח במתחם מצודת דוד ונמשך בחפיר, עובר דרך שרידי ארמון המלך הורדוס, מפעל בורסקאי מימי הביניים ובית המעצר הקישלה. הסיור כולל ממצאים נדירים, סיפורים ועדויות מרתקות מימי הבית הראשון, מתקופת החשמונאים ומימי המחתרות היהודיות בתקופת המנדט הבריטי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר