שערוריית המדיטק מעלה הילוך: ארגון השחקנים קורא לבטל את מינויה של פרידמן למנכ"לית

לאחר ההחלטה למנות את אודליה פרידמן למ"מ מנכ"לית מתחם התרבות, בארגון פנו לממונה על התאגידים העירוניים במשרד הפנים בדרישה למנוע את המהלך • "לא ייתכן שלתפקיד כל כך חשוב ומשפיע בתרבות הישראלית תמונה מי שהוכח מעבר לכל ספק שאין ביכולתה ובכישוריה למלא אותו"

מדיטק חולון. צילום: משה שי

שערוריית מינויה של אודליה פרידמן לממלאת מקום מנכ"לית תיאטרון המדיטק בחולון מעלה הילוך: שח"ם, ארגון השחקנים והשחקניות בישראל, פנה הבוקר (שלישי) לממונה על התאגידים העירוניים במשרד הפנים, רו"ח דודי ספיר, בדרישה לבטל את מינויה של פרידמן לתפקיד.

כמו כן, הארגון פנה במכתב התראה לדירקטוריון המדיטק, שבו תוארה רשלנותה לכאורה והפגיעה האדירה שחוו שחקנים ושחקניות מהתנהלותה בעבר, ואף דרש לבטל את המינוי. המכתבים נשלחו באמצעות עו"ד עמית בכלר, שותף במשרד פישר (FBC&Co.), המייצג את שח"ם.

אודליה פרידמן (ארכיון), צילום: אלן שיבר


"אודליה פרידמן כיהנה כעשור כמנכ"לית התיאטרון הלאומי 'הבימה', עד לקריסתו המוחלטת והכרזתו של התיאטרון כפושט רגל", נכתב בתחילתו של המכתב. "בימים אלה מתנהלת תביעה אישית נגדה, אשר הוגשה על ידי הנאמנים שמונו על ידי בית המשפט לניהול הפירוק של 'הבימה', בטענות חמורות הכוללות רשלנות ומחדלים אישיים, התנהלות פיננסית קלוקלת שהובילה להותרת מאות נושים, רובם ללא חסכונות ועתיד כלכלי מובטח, שלעולם לא יראו חזרה את כספם חזרה. בנוסף, למרות שכיהנה לפני כן כסמנכ"לית הכספים של התיאטרון, בתקופתה כמנכ"לית, התיאטרון לא הפריש את כספי הפנסיה לעובדיו, בניגוד מוחלט לחוק".

עוד נכתב: "המדיטק חולון, אחד ממוסדות התרבות המפוארים והגדולים במדינת ישראל, עם השפעה אדירה על עולם התרבות ועל החברה הישראלית בכללה, הכולל את אחד מתיאטראות הילדים הגדולים בארץ, המוזיאון הבולט בישראל לעיצוב, רשת ספריות, מוזיאון קומיקס ומוזיאון ילדים – כל אלה הופכים את המוסד הוותיק לאבן שואבת עבור תושבי העיר בפרט וצרכני התרבות בישראל בכלל. לא ייתכן שדווקא לתפקיד כל כך חשוב ומשפיע בתרבות הישראלית ובחולון, מחליט ראש העיר שי קינן למנות את מי שהוכח מעבר לכל ספק כי אין ביכולתה ובכישוריה למלא את התפקיד".

בשח"ם, שבין חבריו נמנים שחקנים ושחקניות שנפגעו מהתנהלותה של פרידמן, סיימו את המכתב כך: "אנו מתנגדים נחרצות למינוי המופקר והבלתי סביר בעליל, ונעשה שימוש בכל האמצעים שעומדים לרשותנו על מנת לסקל את החרפה שבמינויה".

תיאטרון המדיטק בחולון (ארכיון), צילום: ללא קרדיט


עד לפני כמה חודשים, תפקיד מנכ"ל המדיטק היה בידיו של דני וייס, שהחליף את נעם סמל – אשר מכהן כעת כמנכ"ל תיאטרון הבימה. משנודע דבר המינוי העתידי, נרשמה התנגדות קשה בקרב יוצרים ויוצרות – כשבאיגוד במאי ובמאי התיאטרון הביעו את התנגדותם הנחרצת למינוי, וכך גם שח"ם, שבנוסף למכתב שפרסם היום, מסר כי פרידמן "הובילה לפשיטת רגל של התיאטרון הלאומי 'הבימה', סיימה את תפקידה עם חובות אדירים לשחקנים.ות ויוצרים.ות שהפסידו מאות אלפי שקלים בגלל התנהלותה הכושלת, ופגעה פגיעה אנושה בזכויות הסוציאליות הבסיסיות של עובדיה. היא לא יכולה להתמנות לשום תפקיד ניהולי בעולם התרבות בישראל ובטח שלא לאחד מגופי התרבות הגדולים בארץ".

גורם המקורב למדיטק מסר ל"ישראל היום" כי מנכ"ל המדיטק מחויב בתואר אקדמי, מה שאין לפרידמן, ואף הציג את מינויה כממלאת מקום כמסלול עוקף להימנע ממכרז, הדרך החוקית והיחידה במינויים מסוג זה.

למרות המחאה הגדולה, פרידמן התייצבה אתמול במשרדי התיאטרון ליום עבודתה הראשון – לתדהמת עובדי המקום. "לא אמרו לנו כלום, היא פתאום הגיעה למדיטק ונכנסה למשרד המנכ"ל", סיפר אחד העובדים. "היא לא דיברה איתנו, לא אמרו לנו מילה על המינוי החדש (פרידמן עתידה להחליף את המינוי הזמני בו כיהנו סמנכ"ל הכספים, סמנכ"לית התפעול וסמנכ"לית השיווק כממלאי מקום של וייס, מ"כ). היא שוחחה עם ההנהלה בחדר, ולעובדים עצמם איש לא טרח להסביר מה קורה. אנשים פה הולכים המומים ועצובים, מרגישים שמשהו לא טוב קרה במקום העבודה האהוב שלנו", הוסיף.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר