"זעזוע עמוק": איגוד הבמאים יוצא נגד מינויה של מנכ"לית התיאטרון

איגוד במאי ובמאיות התיאטרון מביע מחאה נחרצת נגד מינויה של אודליה פרידמן לתפקיד מנכ"לית תיאטרון המדיטק • פרידמן שימשה בעבר כמנכ"לית תיאטרון הבימה, ופוטרה לאחר חוב של עשרות מיליוני שקלים, סכסוך עבודה עם שח"ם ומחאת שחקנים

מדיטק חולון. צילום: משה שי

השערוריה הבאה בעולם התיאטרון הישראלי כבר בדרך? לאחר שב-2019, כשבעקבות חוב של עשרות מיליוני שקלים בתיאטרון הלאומי "הבימה", סכסוך עבודה עם שח"ם ומחאת שחקנים גדולה, פוטרה אודליה פרידמן מתפקידה כמנכ"לית התיאטרון לאחר תהליך משפטי בבית המשפט המחוזי בתל אביב, ובמקומה מונה נעם סמל, מלווה בשני נאמנים זמניים, פרידמן לא עוצרת לרגע ומסתערת על היעד הבא, למורת רוחם של אנשי עולם התיאטרון.

לאחר שהבליחה לתפקיד מנכ"לית קבוצת הפועל תל אביב, שם עזבה לאחר כשנתיים, עזיבה שלוותה בביקורת קשה אודות פועלה, נודע כי פרידמן בדרך להיות מנכ"לית תיאטרון המדיטק בחולון (בשלב זה כממלאת מקום), תפקיד שאויש עד לפני כמה חודשים על ידי דני וייס, שהחליף את נעם סמל ומכהן כעת כמנכ"ל תיאטרון הבימה.

אודליה פרידמן, צילום: קוקו

משנודע דבר המינוי העתידי, נרשמה התנגדות קשה בקרב יוצרים ויוצרות. איגוד במאי ובמאיות התיאטרון (בת"י) מסרו היום כי הם מביעים "זעזוע עמוק" ומחאה נחרצת נגד מינויה של אודליה פרידמן לתפקיד מנכ"לית תיאטרון המדיטק.

"במהלך כהונתה כמנכ"לית תיאטרון הבימה, הייתה פרידמן אחראית על פגיעה בפרנסה, בזכויות וביצירה של יוצרים ויוצרות רבים. על רשלנותה של פרידמן היה ראוי שלא תדרוך יותר בניהול גוף ציבורי, ועל אחת כמה וכמה בתיאטרון חשוב ואיכותי כמו תיאטרון המדיטק. מינויה של פרידמן לניהול תיאטרון המדיטק הוא בגדר לעג לרש ופגיעה ישירה בקהילת היוצרים. אם המינוי יאושר, איגוד הבימאים והבימאיות יקרא לחבריו להימנע מכל שיתוף פעולה עם תיאטרון המדיטק תחת ניהולה של פרידמן. משמעות הדבר - פגיעה קשה באיכות וכמות ההפקות, ובסופו של דבר בציבור צרכני התרבות. אנו קוראים למקבלי ההחלטות: הקשיבו לקולם של אנשי המקצוע. מנעו את הישנותו של אסון הבימה במדיטק. הגנו על התרבות הישראלית", מסרו באיגוד.

גורם המקורב למדיטק מסר ל"ישראל היום" כי מנכ"ל המדיטק מחויב בתואר אקדמי, מה שאין לפרידמן ואף הציג את מינויה כממלאת מקום כמסלול עוקף להימנע ממכרז, הדרך החוקית והיחידה במינויים מסוג זה.

בתוך כך, גם שח"ם, איגוד השחקנים, התייחס לדברים בתגובה שהעלה ברשת החברתית בה נכתב: "מי שהובילה לפשיטת רגל של התיאטרון הלאומי הבימה, סיימה את תפקידה עם חובות אדירים לשחקנים.ות ויוצרים.ות שהפסידו מאות אלפי שקלים בגלל התנהלותה הכושלת ופגעה פגיעה אנושה בזכויות הסוציאליות הבסיסיות של עובדיה (אי הפרשה לפנסיה בניגוד לחוק וכו'), לא יכולה להתמנות לשום תפקיד ניהולי בעולם התרבות בישראל ובטח שלא לאחד מגופי התרבות הגדולים בישראל.

"המדיטק הוא ארגון מפואר שתרומתו לתרבות הישראלית עצומה, מינויה של אודליה פרידמן יסכן את פעילותו. אנחנו עדיין פועלים למזער את הנזק האדיר שהאישה הזאת עשתה לשחקנים.ות ויוצרים.ות. בושה. המינוי הזה לא ייצא לפועל.

לא ניתן לזה לקרות. יש גבול".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר