"דתילונים": הצגה חדשה עוסקת בזוגיות בין חילונים ודתיים

שתי היוצרות טל צ'רנובסקי וטל אידיסיס גילו במפגש מקרי שבני הזוג שלהן החלו תהליך של חזרה בתשובה - מה שהוביל להצגה החדשה "דתילונים" • "הבנו שאנחנו כותבות קומדיה מטורפת"

"דתילונים". צילום: קוקו

ידוע שהמציאות עולה על כל דמיון, ושהדרמה האמיתית על הבמה מחווירה לעיתים לעומת זו של החיים עצמם, אבל לפעמים היא פשוט מהדהדת אותם.

זה מה שקרה לטל צ'רנובסקי, מחזאית ושחקנית בתיאטרון ובטלוויזיה, וטל אידיסיס - תסריטאית, מחזאית, שחקנית ומוזיקאית. מלבד שם פרטי משותף, השתיים גילו במפגש מקרי בבית הכנסת ששתיהן נמצאות בשלב זהה בחיים, כשבני הזוג שלהן החלו תהליך של חזרה בתשובה והן מצאו את עצמן לבד, עם המון סימני שאלה.

את השאלות וגם את התשובות שעלו הן תרגמו ל"דתילונים", הצגה חדשה שעלתה בתיאטרון בית ליסין בבימויו של עידו רוזנברג, שאותה כתבו ובה הן משחקות לצד עופר חיון, אורנה רוטברג וחי מאור. המחזה, שפותח במסגרת בית הספר למחזאות של בית ליסין וסדנאות הבמה, מגולל את קורותיהם של בני זוג תל־אביבים צעירים, שלקראת החתונה שלו מתחילים להיווצר סדקים בזוגיות כשהחתן מתחיל להניח תפילין ומבקש שלא לנסוע בשבת.

עופר חיון. משחק בהצגה החדשה, צילום: יותם שוורץ

בראיון זוגי משתפות השתיים בגילוי שאיחד ביניהן, במסע שאליו יצאו ובתקווה לקירוב לבבות.

"המחזה בעצם עוסק בזוג שנמצא כמה שנים טובות יחד, וברגע שהבחור סוף־סוף שולף טבעת הוא מחליט לחזור בתשובה, מה שמעמיד את הזוגיות במבחן", מספרת צ'רנובסקי. "גם טל וגם אני היינו בזוגיות, וכשעלתה השאלה אם להתחתן ולקחת אותה צעד קדימה, שני בני הזוג שלנו החלו 'להתחזק' ולהתקרב לדת. הכרנו עוד קודם, מהתחום, אבל המפגש עצמו קרה בבית הכנסת, כשמצאנו את עצמנו שם ביום שבת, יושבות ושואלות איך הגענו לזה", היא צוחקת. "עברנו יחד מסע שלם, צחקנו על סיטואציות, בכינו אחת לשנייה, ועם כל הדרמה הגדולה שהיתה, הבנו שאנחנו כותבות קומדיה מטורפת".

אידיסיס: "מאז, נישאנו כל אחת לבן הזוג שלה, ואורח החיים שלנו היום דומה מאוד. אנחנו חיות כחילוניות לגמרי, לא שומרות שבת, והבעלים שלנו כן".

תיאטרון בית ליסין, צילום: יהושע יוסף

ספרו על התהליך שעברתן יחד.

אידיסיס: "זה היה מאוד תרפויטי, הגילוי שיש עוד אחת כמוני. הרגשתי מאוד לבד כשהלכתי לבית הכנסת בפעם הראשונה, ולא הבנתי מה אני קשורה למקום הזה. כשפגשתי את טל זה היה מאוד מנחם, והכרנו קהילה שלמה של זוגות דתילונים, מושג שהתברר לנו שקיים ומתאר זוגיות כמו שלנו".

צ'רנובסקי: "כשהתחלנו לעבוד על המחזה גילינו שיש בארץ יותר מ־180 אלף זוגות שבהם צד אחד דתי והשני חילוני, וחיים יחד. זה היה גילוי מרעיש מבחינתנו. דרך הזוגות שחקרנו במהלך הכתיבה, הבנו שיש עוד זוגות שמתמודדים עם בעיות דומות".

נושא הקשר בין הדתיים לחילונים הוא תפוח אדמה לוהט בחברה הישראלית, במיוחד בימים אלו.

אידיסיס: "במהלך הכתיבה זה לא היה בכלל במחשבות שלנו. בכל פעם אמרנו: וואו, עכשיו זה רלוונטי יותר מתמיד, ובכל פעם שאמרנו את זה הופתענו מחדש כמה זה עוד יותר רלוונטי".

צ'רנובסקי: "המחזה עוסק בזוגיות של דתילונים, אבל יכול להשליך על כל זוגיות אחרת. אנחנו, כנשים בזוגיות דתילונית, יכולות למצוא את השלום בתוך הזוגיות, כשכל אחד חי את חייו בלי לכפות דבר על האחר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר