כלת פרס ישראל, הבימאית והכוריאוגרפית נעמי פולני, הלכה לעולמה בגיל 96

פולני מזוהה בין השאר כבימאית הלהקות הצבאיות בתחילת דרכן ומייסדת להקות "התרנגולים", ו"החמציצים" • עם פרוץ מלחמת העצמאות הייתה אחת ממקימות הצ'יזבטרון

נעמי פולני בביתה במושבה כנרת. צילום: יוסי זליגר

המועצה האזורית עמק הירדן מודיעה בצער רב על פטירתה של נעמי פולני, כלת פרס ישראל בתחום אמנויות הבמה. פולני, ילידת 1927, בת 96 במותה, התגוררה שנים ארוכות בכנרת המושבה והותירה אחריה שני ילדים. ההלוויה תתקיים מחר (שלישי) בשעה 11:30 בבית עלמין כנרת. השבעה תתקיים בבית פולני במושבה כנרת. המשפחה מבקשת לא להגיע בין השעות 14:00 ל-16:00.

נעמי פולני, צילום: מלני פנטון

פולני הלכה לעולמה הבוקר (שני) בגיל 96. היא מזוהה כבימאית הלהקות הצבאיות בתחילת דרכן ומייסדת להקות ה"תרנגולים, ו"החמציצים". היא נולדה בשנת 1927 בתל אביב, למדה משחק בתיאטרון "האוהל" ושירתה בפלמ"ח. עם פרוץ מלחמת העצמאות הייתה אחת ממקימות להקת הבידור של הפלמ"ח, הצ'יזבטרון. ב-1960 הקימה את להקת ה"תרנגולים".

היא נולדה ליחיאל פולני ועדה חיסין בתל אביב, נכדתו של ד"ר חיים חיסין, ממייסדי העיר תל אביב, למדה משחק בתיאטרון "האוהל" ומחול אצל גרטרוד קראוס, הצטרפה לפלמ"ח, שם הקימה, כאמור, עם פרוץ מלחמת העצמאות את להקת הבידור של הפלמ"ח, הצ'יזבטרון, והיתה אחת הכוכבות הבולטות של הלהקה. עם פירוק הצ'יזבטרון לאחר המלחמה, החלה לשחק בתיאטרון הקאמרי, למדה מוזיקה אצל הרברט ברין וריקוד אצל הכוריאוגרפית נועה אשכול, ובשנות החמישים הפכה לבימאית הלהקות הצבאיות, שהיו אז בראשית דרכן - כשהיא אמונה על הבימוי, ההעמדה והעיבודים המוזיקליים, מקבעת סגנון העמדה שלימים ישאר כצוואתה ומורשתה האמנותית.

נעמי פולני, צילום: גיל אליהו, ג'יני

עם כמה ממשוחררי הנח"ל, בהם יהורם גאון, ישראל פוליאקוב, ליאור ייני וחנן גולדבלט הקימה את להקת "התרנגולים", איתם עבדה על רפרטואר שהיה מורכב בחלקו מפזמוני להקות צה"ל ופזמונים מוכרים נוספים. עם פירוק הלהקה, הקימה את להקת "החמציצים" שהייתה מורכבת מארבעה מחברי "התרנגולים", אך הלהקה לא זכתה להצלחה רבה והתפרקה לאחר תקופה קצרה.

ב-1968 הוזמנה פולני לחזור לעבוד עם להקת הנח"ל ולהכין תוכנית בסגנון "התרנגולים" ו"החמציצים". פולני עבדה כמעבדת מוזיקלית במספר תוכניות רדיו בקול ישראל (ביניהן התוכנית "משירי תנועות הנוער", שהפכה לאלבום שיצא ב-1974), ועסקה בהוראת מוזיקה ובבימוי אירועים שונים באזור מגוריה בעמק הירדן. בשנת 1998 העלתה במסגרת פסטיבל ישראל את המופע "התרנגולים חוזרים", שהיה חידוש לשירי להקת "התרנגולים" בביצוע זמרים צעירים, בהם בנה יותם ייני וירון אלדמע.

היא לקחה חלק במספר סרטי קולנוע והצגות תיאטרון, בהם בסרטו של עודד דוידוף, "מישהו לרוץ איתו", שפתח את פסטיבל הקולנוע ירושלים וההצגה "איולף הקטן" מאת הנריק איבסן בתיאטרון הבימה. ב-2015 הופיעה בסרטו של אלעד קידן, "היורד למעלה".

נפתלי בנט עם הבמאית נעמי פולני בטקס חלוקת פרסי ישראל (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

פולני זכתה בפרסים רבים לאורך השנים בהם פרס משה הלוי לאמנות הבמה מטעם עיריית תל אביב בשנת 2001, פרס אקו"ם על מפעל חיים, אות הוקרה מיוחד מנשיא המדינה ראובן ריבלין, בטקס יום העצמאות ה-70 בבית הנשיא, וכמובן פרס ישראל לשנת תשע"ט בתחום התיאטרון והמחול. היא היתה נשואה לזמר ולשחקן ליאור ייני. השניים התגרשו ולהם שני ילדים: השחקן והזמר יותם ייני ואיה, אחות במקצועה.

נעם סמל: "מדובר בבימאית, כוריאוגרפית וממציאה של ז'אנר בתרבות הישראלית, שהתחילה בצ'יזבטרון המיתולוגית, להקה שעליה התבססה ההעמדה של הלהקות הצבאיות. היא היתה האמא של הלהקות הצבאיות, ולכל חזרה שהיתה הזמינו אותה שתחווה דעה. תרומתה לתרבות הישראלית עצומה. הלכה לעולמה אישיות גדולה".

נעמי פולק וחברי להקת הצי'זבטרון, צילום: טדי בראונר, לע"מ

דליה גוטמן, מי שהיתה מנהלת התוכניות של הערוץ הראשון וליוותה אותה שנים והיתה חברתה הקרובה, קיבלה את הבשורה הבוקר. "היו לי שיחות איתה בפייסבוק שיובל ניב עשה מזה בלוג, יש שם טקסטים מפוארים שלה בכל מיני נושאים, היא היתה מעיין נובע. היא היתה המורה הדגולה ביותר שלי. עבדתי איתה בקול ישראל, שיתפנו פעולה בכמה הפקות, ומה שקיבלתי ממנה לא קיבלתי מאיש. שמרנו על קשר כל השנים האלה, רק שלשום הודעתי לה שהיא מקבלת כסף מאמ"י, מענק.

"היא היתה אשה מורכבת, גאונה, רבת כישרונות ורבת השראה. היא היתה קפדנית מאוד. השאיפה שלה לשלמות אף פעם לא התגשמה ולכן היה קשה לעבוד איתה, אבל היא המציאה שפה והנחילה בהרבה מובנים, להרבה דורות, במידה מסוימת, סגנון של שירה".

גברי בנאי: "נעמי פולני היתה בית ספר לתיאטרון של אדם אחד.כל מה שקשור בתיאטרון, אם זה תנועה, פיתוח קול, כוריאוגרפיה, הכל זה נעמי. היא היתה מרשעת במובן הטוב של המילה. היא היתה קפדנית. כשעבדת איתה ורצית אולי כבר לסיים, היא לא ויתרה עד שזה יהיה טוב ועד שזה ימצא חן בעיניה. בסך הכל בסופו של דבר אהבנו והערצנו אותה, היא השפיעה ועיצבה את דמותי כאמן, אני זוקף את כל ההצלחה שלי ושל הגששים לנעמי".

ירדנה ארזי ספדה לנעמי פולני בסטורי שהעלתה: "נעמי פולני הייתה אשת תרבות שזכתה ליצור, להתחדש ולהטביע חותם מקורי משלה במשך כמעט שמונים שנים של פעילות אמנותית. מהעבודה הקצרה איתה אני זוכרת אישה פדנטית שמקפידה על כל תנועה ועל כל ניואנס קטן ושואפת לדיוק, להרמוניה ולקסם בימתי שעיצבה בכישרון גדול... היא הייתה ונשארה פלמ"חניקית עד יומה האחרון".

יו"ר אמ"י יונה אליאן קשת: "רבות נאמר על נעמי פולני עוד בחייה, ורבות ייאמר עכשיו אחרי מותה ועדיין קשה לתפוס במילים את דמותה ואת היקף התרומה שלה לתרבות שלנו - אישה חזקה, פורצת דרך, חריפה, מצחיקה ובלתי מתפשרת. דורות של יוצרים חבים לה את הקריירה שלהם בין אם במישרין או בעקיפין בזכות ההשפעה האדירה שהייתה לעשייתה התרבותית במשך כל כך הרבה שנים. יהי זכרה ברוך".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: "הצטערתי לשמוע על לכתה של אשת הלהקות הצבאיות וכלת פרס ישראל, נעמי פולני ז"ל. נעמי שימשה במשך עשרות שנים כפנים של עולם הבמה הישראלי, והיוותה חלק משמעותי ומשפיע בתרבות וביצירה הישראלית מראשית דרכה ועד היום". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר