"אין צנזורה בארץ ולכן אנחנו לא דואגים - עדיין": "אנאפאזה" חוזרת אחרי 30 שנה

במסיבת עיתונאים מיוחדת הסביר הכוריאוגרף של להקת בת שבע, אוהד נהרין, את הנסיבות שהביאו להחלטה להחזיר את המופע האייקוני אל הבמה • "המחויבות שלנו היא לטעון את הזיכרונות של הצופים"

להקת בת שבע בחזרות למופע "אנאפאזה" , צילום: קוקו

בדצמבר 1993 עלתה לראשונה "אנאפאזה", יצירתו האייקונית של אוהד נהרין ללהקת המחול בת שבע, שהפכה עם השנים לאחת היצירות המובילות והמצליחות ברחבי העולם. 5,000 איש צפו בה בשנת 2002 לרגלי עמודי שלמה בפארק תמנע וב-2003 אלפים צפו בה בפסטיבל לינקולן סנטר בניו יורק. שנה לאחר מכן הוענק לאוהד נהרין פרס בסי היוקרתי מטעם קהילת המחול בניו יורק על סדרת מופעים זו. כ-300 אלף איש צפו בה בארץ ובעולם.

מתוך ״אחד מי יודע״: להקת בת שבע בחזרות

כעת, 30 שנה אחרי שעלתה לראשונה, היא חוזרת לבמה לשבע הופעות בלבד בהאנגר 11 בתל אביב (16-24 ביוני 2023), בביצוע להקת מחול בת שבע ואנסמבל בת שבע, בליווי מוזיקה חיה המבוצעת על ידי אוהד נהרין, אבי בללי ודני מקוב (נקמת הטרקטור). חידוש "אנאפאזה" הוא הפקה משותפת של בת שבע וקבוצת ToMix, פלטפורמת תוכן המתמחה בהפקת אירועי תרבות רב-תחומיים.

אוהד נהרין במסיבת העיתונאים לכבוד חזרת המופע "אנאפאזה", צילום: קוקו

במפגש עם התקשורת, הציגו היום (שלישי) את המאורע המרגש.
"העבודה הזאת נשארה בזיכרון של כל כך הרבה אנשים בשנים האחרונות ומסמנת אבן דרך חשובה בהיסטוריה של המחול הישראלי ושלנו, בו התבסס הדנ"א הנהריני", אמרה המנהלת האמנותית של הלהקה ,ליאור אביצור.

יוני פיינגולד מ- Tomix הוסיף: "זה הדבר הכי גדול שאני מעורב בו. כבוד גדול והתרגשות. מופע איקוני. ראיתי את ההתפתחות שלו בכל פורמט אפשרי. מרגש אותי להיות חלק מזה. זו הפקה מורכבת עם אתגרים טכניים. חיפשנו מקום שמדמה את הסינרמה, ובחרנו בהאנגר 11 עם במה יוצאת דופן וגדולה.

"'אנאפאזה' קיימת היום רק בזיכרון של הצופים. זה לא ספר שאפשר לשלוף. זה לא פסל, סרט, תערוכה או שיר. אין לה קיום חוץ מאשר בזיכרון של מי שראה אותה וזה היופי של המחול; פעולה שנעלמת ונשארת בזיכרון. היום, כשאנחנו מחדשים את המופע, המחויבות שלנו היא לטעון את הזיכרונות של הצופים", הסביר אוהד נהרין.

"הרעיון של התלבושות המקוריות יהיה, אבל נעבור גם תהליך שקשור לאיפה אנחנו היום, עם רקפת לוי. הלוק יהיה דומה. גם אבי בללי ודני מקוב יהיו איתנו, זה לא יכול היה לקרות בלעדיהם", הוא מציין.

על רקע הסערה שהתחוללה לקראת אירועי פעמוני היובל, שבמסגרתה דרשו החרדים לשנות את הכוריאוגרפיה של היצירה האייקונית "אחד מי יודע" - כך שהרקדנים לא יפשטו את בגדיהם כפי שהם עושים במקור - נהרין נשאל האם הוא חושש מצנזורה מעין זו, שהביאה אותו בזמנו לבטל את השתתפותה של הלהקה במופע.

"אין צנזורה בארץ". להקת בת שבע בחזרות ל"אנאפאזה", צילום: קוקו

"שאלו יהיו הצרות שלנו", השיב נהרין, "הסערה ההיא סביב הלבוש הייתה סערה בכוס מים. יש צרות גדולות מזה. אם נגיע לגשר, נחצה אותו בקלות. אני מזכיר שאין צנזורה בארץ ולכן אין לנו שום דאגה. עדיין".

משהו השתנה מבחינתך באשר למסר שיש ביצירה הזאת?
"למחול יש מסר נפלא. מחולי. שקשור בארגון וגם בכאוס. זה המסר. את זה לא אמרתי אז, לפני 30 שנה. אבל כן, המסר המחולי קיים והוא מאפשר לאנשים תחושות ורגשות גדולים. ואני מכור לרגשות גדולים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר