אם הכל ילך על פי התוכנית, גם אירועי התרבות צפויים לחזור לפעילות כבר בקיץ הקרוב, ואחרי חודשים ארוכים צפוי שוק ההופעות להתחדש ולשוב לחיים. אבל גם אם חזרה לשגרה כתובה בעתידות, יהיה מדובר בשגרה מסויגת. בניגוד לתחומים אחרים, כמו מסעדנות נניח, עצם ההתקהלות האנושית היא שעומדת במרכזה של ההופעה מול קהל. אם גם אתם בהיתם בימי הסגר בהופעות חיות מאולפנים ריקים וחשבתם לעצמכם שזה בשום צורה לא זה (ובינינו, עדיף כבר לשמוע אלבום או לצפות בהופעה ישנה ביוטיוב. בונוס - יש שם בני אדם, עם פנים חשופות והכל), יש לכך סיבה טובה - שהרי במקרים רבים, לא הביצועים החיים עצמם הם שהופכים את חוויית ההופעה לטקס דתי או פולחני, כמו עצם ההתאספות, ההאזנה, השירה וההערצה הקולקטיבית. במילים אחרות - את השירים אנחנו מכירים מהאלבום, מה שבאמת מביא אותנו ללייב פארק בראשון לציון ב-36 מעלות חום זו האפשרות להזיע ולצעוק ביחד, למען שחרור חסמים אנרגטיים ומתוך צורך קמאי בהשתייכות לקבוצה.
על כן, נראה שבפני ענף ההופעות יעמוד אתגר גדול יותר מכל תחום אחר. מומחים בתחום מנסים בימים אלה להבין ולנבא את האופן בו ההופעות החיות תשובנה לחיינו, במידה מסוימת של ריחוק וביטחון - כזו שתמנע גל הדבקות נוסף בווירוס, ועם זאת לא לוותר על תחושת הקהילתיות, שעושה את ההבדל בין הופעה להופעה חיה באמת.

צפוף באוזן
מסיבות מובנות, אחת ההשערות היא שהופעות המוניות באמת, לא יתקיימו לפחות עד פיתוח נוגדן לנגיף. נסו לוודא מרחק פיזי סביר בין 50 אלף איש בפארק הירקון. זה נכון גם לגבי אולמי הופעות בינלאומיים שמונים לעתים יותרמ-20 אלף מושבים, שרק כוכבים בסדר הגודל של ברוס ספרינגסטין, ביונסה, מדונה או פו פייטרז יכולים למלא. במילים אחרות, אם חשבתם לראות את פרל ג'אם, סרבנית ידועה להצעות הופעה בישראל, בארצות הברית לצורך העניין - יתכן שזה יקח קצת זמן.
"אני לא מסוגל לראות את זה קורה עד שיפותח חיסון", אמר טראוויס ריידר, חוקר ביואתיקה אמריקאי, למגזין "Usa Today". "מחסור בבדיקות והעדר תרופה פשוט הופכים את הדברים למסוכנים מדי. הסיכון שבקיום אירועים מסוג זה כפי שהיינו מקיימים אותם בעבר עולה יותר מהתועלת שבקיומם... לנסות לאתר נשאים ומי שבא במגע איתם בכזו רמה של צפיפות זה בלתי אפשרי". אבל ריידר לא מאבד תקווה עדיין. "אנחנו יצורים סתגלתניים", הוא אומר. "אנחנו הולכים לעשות דברים אחרת. אפשר למצוא דרכים לעשות את מה שאנחנו אוהבים".

בחזרה לעתיד
ובאמת, נראה שמיטב המוחות היצירתיים חושבים כעת על פתרונות מקוריים למימוש הצורך בהופעות. אחת מהן היא הצעת הדרייב אין, שעלתה לכותרות לאחרונה. גם בארץ הועלו כבר תוכניות של מפיקים מקומיים למתחמי דרייב אין המיועדים לכאלף מכוניות, כשכל רכב יכיל שני אנשים. מדובר ביוזמה שתכלול גם דוכני שתייה ומזון, ואכן מדובר בפיתרון שמשלב בין צורך בריחוק ובין גימיק נוסטלגי.
עם זאת, בישראל יתכן שמדובר במשימה מעט בעייתית לביצוע. מתחמי דרייב אין, במיוחד כאלה שאמורים להכיל במות ומופעים, נוטים לעבוד טוב יותר מול מכוניות עם גג נפתח. בנוסף, קיים גם עניין הפקקים שמלווה כל הופעה גדולה בארץ, ושוודאי לא יפסח על מתחם שכמחצית מבאיו הם בעלי רכבים.
פתרון נוסף שעלה ברשת לאחרונה הוא חליפת ההופעות. בתחילת החודש פרסמה חברת "Invention" פיתוח של מה שאנשיה מגדירים כ"חליפה חסינת וירוסים" שמתאימה, לדבריהם, לפוקדי הופעות אדוקים. "החליפה חסינת הוירוסים יכולה להיות העתיד של ההופעות ופסטיבלי המוזיקה", כתבו, והציגו הדמיית מחשב של אדם לבוש במה שלא ניתן להגדיר אלא כחליפת חלל צבעונית.
מאחורי היוזמה עומד מועדון הפקות הפועל בלוס אנג'לס, שבזמני בשגרה מפיק חוויות מציאות וירטואלית לתעשיות הטכנולוגיה, הגיימינג וכן תעשיית המוזיקה. לאור היעלמותם של קונצרטים ופסטיבלים מחיינו, לפחות כפי שהכרנו אותם, החברה החליטה ליישם מספר כללים מעולם המציאות המדומה ולהכילם על תחום ההופעות החיות. "אנו חוזים בתעשייה שלנו גוססת, והיא זועקת לעזרה", אמר מיגל ריסואנו, מראשי אגף ההמצאות של המועדון, בריאיון לאתר העסקים Fast Company, עם חשיפת חליפת ההופעות. "יש כל כך הרבה חברות מתאימות כרגע לסיוע בתחום הרפואה. הרגשנו שניתן להשתמש בכישורים שלנו בכדי לסייע בתחומים אחרים. לא הולכים להיערך קונצרטים גדולים במשך תקופה, אז החלטנו לנסות ולייצר משהו שיאפשר קיום אירועים בטיחותיים במידת מה".
מעבר להיותה סוג של הומאז' לא מכוון לחליפה של רובוקופ (או לקליפ ההוא של דאפט פאנק), חליפת ההופעות, שזכתה לשם "מיקראשל", עשויה מבד טקטי שפותח לצורך עמידות וחיטוי. אלה מכם שלא יכולים להעביר הופעה בלי אלכוהול, ישמחו לדעת שהיא מכילה גם מערכת מיכלי שתייה ועישון. זו מאפשרת לחובש אותה ליהנות מהרגלים מגונים אך פופולריים אלה, גם מבלי להסיר את קסדת החלל העתידנית שעל ראשו. המיקראשל עוד נמצאת בשלב פיתוח ראשונים, ולכן עדיין לא יכולה לצאת למכירה בשוק, אבל מפתחיה מודים שהיו שמחים להשמישה כמה שיותר מהר.

למי שדאג מיתר אלמנטים שמלווים הופעות חיות ולא לגמרי מסתדרים עם כל עניין חליפת הגוף והקסדה, ריסואנו מגלה שאנשיו מנסים למצוא פתרונות להכל. "זה יהיה ממש ניג'וס להצטרך להוריד אותה בכל פעם שאתם הולכים לשירותים", הסביר את הסיבה שבגללה לא מדובר בחליפת גוף שלמה. "בנוסף גם רצינו לוודא שאם (לובשי המיקראשל) רוצים לקיים יחסי מין, זה גם משהו שהם יוכלו לעשות". אין ספק שמעטים הם הדברים הזועקים סקס כמו חליפת אסטרונאוט זוהרת באולטרה סגול.
עד שההופעות תשובנה במתכונתן החדשה, יש מי שלא יכל להתגבר על ביטול הפסטיבלים בקיץ, ובמיוחד גלסטנברי - מהגדולים, הותיקים והאגדיים שביניהם. אדם הארטמן הבריטי, שתכנן להיות נוכח בפסטיבל זו הפעם השלישית, יצר יחד עם שותפו לדירה ג'ונתן אוקס גרסת לגו מניאטורית של הפסטיבל שהם אוהבים. יחד בנו שני חובבי המוזיקה המשועממים את במת הפירמידה האייקונית של הפסטיבל, ולצד דמויות שייצגו את זמריהם האהובים הוסיפו גם אפקטים של עשן ופירוטכניקה. באמצעות אייפד הם שדרגו את המיני -פסטיבל שבראו בקטעי וידאו של הופעות עבר באירוע, כמו ארקטיק מאנקיז וקולדפליי. עד כה צפו בגרסת הלגו של הפסטיבל יותר מעשרת אלפים איש, אך מדובר בכ-0.05 אחוז מכמות הקהל המותרת בפסטיבל האגדי. אבל היי, כל אחד ומה שעוזר לו לעבור את הקיץ.
הנורמלי החדש
אבל אל דאגה, יש גם פתרונות מעשיים יותר, שכבר נמצאים בשלבי פיתוח. בסקרים שנערכו בארצות הברית לאחרונה הודו רבים מהנשאלים כי הם לא מתכננים לפקוד אירועים המוניים בזמן הקרוב, גם לאחר הקלות בתנאי קיומם. סקר אחד מצא שלא פחות מ-44 אחוזים מהנשאלים ציינו שיחכו לירידה משמעותית באחוז התחלואה בטרם ישובו ליהנות מפעילות החוץ האהובה עליהם. חלקם מטעמים בטיחותיים (כלומר פחד ממשי מהידבקות והדבקה), אחרים ימנעו מכך מהסיבה שזה לא יהיה כל כך כיף ללכת לחזות בהופעה בזמן יישום של חוקי ריחוק חברתי ועטיית מסכה.
אבל גם על כך חושבים ראשי התעשייה. בשנים האחרונות שודרו חלק מפסטיבלי המוזיקה הבינלאומיים גם ברשת, לטובת אלה שלא יכלו לחזות באליליהם המוזיקליים במרחק יריקה. אם עד כה היה מדובר בפיצ'ר לא ממש מחייב עבור מפיקי פסטיבלים בחו"ל, עכשיו ישנם כאלה שרואים בסטרימינג של הופעות השידור חי, לצד הגבלה משמעותית במספר האנשים שיורשו להגיע למקום פיזית, את העתיד של עולם הפסטיבלים. "היינו בכזו אינרציה של סיבובי הופעות, ואני חושב שחלק מרעיונות האונליין שלנו היו תמיד דבר אגבי שלא זכה לתשומת לב רבה", אמר בראיון קווין ליימן, מייסד פסטיבל "וורפד" הנודד והוותיק. "כל המערכת חטפה כזה שוק, והוא פותח הזדמנויות לחקור את המדיום של הרשת".
• ביטולי הפסטיבלים: מתי צפויה החזרה לשגרה?
• צפו: צפירת מחאה בגלל ביטולי הקורונה
• בשל המאבק בקורונה: אירועי הגאווה בישראל נדחו לסוף הקיץ
מי שבכל זאת לא מסופק מאופציית המחשב, יגלה עולם חדש של בטיחות לכשישוב לאולם ההופעות האהוב עליו. בין הרעיונות שעולים ומתבססים עכשיו לצורך תפקוד סדיר של מקומות אלה, ניתן למנות בדיקות חום בכניסה לאולם, רישום של באי ההופעה לצורך ניתור מקור הדבקה במידה ויהיה צורך בכך, וכן נוכחות גבוהה של מטהרי חיידקים, כפפות וזכוכיות אטומות שיפרידו בין ברמנים וקהל צמא לבירה.
כך או כך, די ברור שמדובר באחת הטלטלות הגדולות שידעה התעשייה, שאפשר אולי להשוותה לזו שעבר ענף התעופה אחרי פיגועי ה-11 בספטמבר בניו יורק. העתיד הקרוב אמנם לא ידוע, אבל דבר אחד אפשר לקבוע: הנורמלי החדש הוא כל דבר פרט לנורמלי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו