הנתונים חושפים אמת מטרידה: תחנות הרדיו העלימו את הנשים

הסיכום השנתי של מדיה פורסט, שכולל את נתוני ההשמעות ברדיו, מציג תמונת מצב מטרידה של פערים מגדריים בתעשיית המוזיקה • שרית חדד היא האישה היחידה שנכנסה לעשירייה הפותחת

שרית חדד. צילום: יחצ

מי שלט בפלייליסט הישראלי בשנת 2024? חברת מדיה פורסט פרסמה את הסיכום השנתי שלה, שכולל את נתוני ההשמעות השנתיים ברדיו.

נתוני ההשמעות מציגים לא רק את העדפות המאזינים בישראל, אלא גם תמונת מצב מטרידה של פערים מגדריים בתעשיית המוזיקה המקומית. מתוך עשרה אמנים מובילים, רק אישה אחת - שרית חדד - מצליחה לפרוץ את תקרת הזכוכית.

הפרויקט של עידן רייכל הוא ההרכב המואזן ברדיו, צילום: שי פרנקו

בראש טבלת ההשמעות הישראלית ניצב אייל גולן, כשאחריו במקום השני שרית חדד, המחזיקה בתואר הזמרת המושמעת ביותר וממשיכה להוביל ולהשפיע על הסצנה המוזיקלית המקומית - כשהיא לגמרי לבד בעשירייה הפותחת. אחרי חדד ניצבים שלמה ארצי, עומר אדם, עדן חסון, פאר טסי, אריק איינשטיין, איתי לוי, שלומי שבת ואושר כהן.

גם ברשימת ההרכבים והשירים הבולטים מככבים גברים: הפרויקט של עידן רייכל, שהפך מזמן לתופעה תרבותית חוצת גבולות, זכה השנה לתואר ההרכב המושמע ביותר. במקביל, להקת "התקווה 6" כבשה את פסגת טבלת השירים עם "גיבורי על", שהפך לאחד מההמנונים הבולטים של השנה.

אייל גולן הגיע למקום הראשון ברשימת האמנים המואזנים בתחנות הרדיו, צילום: משה שי

בעוד אייל גולן מוביל את טבלת הזמרים, הפרויקט של עידן רייכל את ההרכבים, והתקווה 6 את השירים המושמעים, בולט בהיעדרו הייצוג הנשי בתעשיית המוזיקה.

בזירה הבינלאומית, שבעה מתוך עשרת האמנים המואזנים בתחנות הרדיו הישראליות הם גברים או הרכבים גבריים. באופן מפתיע, הביטלס הגיעו למקום הראשון, כשאחריהם קולדפליי, ברונו מארס, אלטון ג'ון, ביונסה, אד שירן, ריהאנה, אדל, דיוויד גואטה וסטינג.

את רשימת השירים הבינלאומיים מוביל טדי סווימס עם הלהיט "Lose Control", המשקף את הטעם המוזיקלי העכשווי של תחנות הרדיו הישראליות. רשימת השירים הבינלאומיים קצת יותר מעודדת ומציגה שוויון, כשאחת הזמרות הבולטות ברשימה היא סברינה קרפנטר, שלראשונה מככבת בשני מקומות בעשירייה הפותחת עם "Espresso" ו-"Please Please Please".

סברינה קרפנטר נותנת קצת נחת ברשימת השירים הבינלאומיים, צילום: AFP

הפער בין נתוני הרדיו לבין המציאות בפלטפורמות הסטרימינג מדגיש עוד יותר את הבעיה. בספוטיפיי העולמית, למשל, שמונת האלבומים המושמעים ביותר הם של נשים - נתון שמדגיש את הפער בין הקהל לבין מדיניות ההשמעות המסורתית של תחנות הרדיו בישראל.

הפער הזה מעלה שאלות מהותיות על האופן שבו מעוצבת תרבות המוזיקה בישראל. בעוד פלטפורמות דיגיטליות מציגות מגוון רחב של אמניות מצליחות, נראה כי תחנות הרדיו ממשיכות לשמר דפוסי השמעה מסורתיים ובלתי שוויוניים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר