נפרדים מאגדה: הלהיטים הענקיים שקווינסי ג'ונס עזר להפוך לתופעות תרבות

המוזיקאי האגדי שהלך לעולמו בגיל 91, הותיר אחריו מורשת מוזיקלית אדירה, חובקת ז'אנרים, סגנונות ועשורים • כמחווה לפועלו, בחרנו חמש מהיצירות האייקוניות שבהן "Q" היה מעורב

קווינסי ג'ונס בטקס פרסי הגראמי (ארכיון). צילום: AP

70 שנות קריירה לא הולכות ברגל. המוזיקאי האגדי קווינסי ג'ונס, שהלך לעולמו בגיל 91, הותיר אחריו מורשת מוזיקלית אדירה, חובקת ז'אנרים, סגנונות ועשורים שבודדים, אם בכלל, מסוגלים להשתוות לה. כמחווה לפועלו, בחרנו חמש מהיצירות האייקוניות שבהן "Q" היה מעורב, בין אם כמפיק, מלחין, יוצר או האדם המבוגר מאחורי הקלעים.

  1. האלבום "Thriller" של מייקל ג'קסון (1986)

פסגת ההצלחה. פרויקט הסולו השישי של מייקל ג'קסון נחשב עד היום לאלבום המצליח ביותר בכל הזמנים, עם מכירות מוערכות של יותר מ-100 מיליון עותקים ברחבי העולם (נתונים מסוימים מעידים על 120 מיליון). ג'ונס היה המפיק הראשי של האלבום (לצידו של ג'קסון), שכולל להיטים נצחיים כמו "Beat It", "The Girl Is Mine" (דואט של ג'קסון עם פול מקרטני), שיר הנושא "Thriller" וכמובן "Billie Jean" - שרבים מגדירים כשיר המוצלח ביותר של ג'קסון אי פעם.

האם מלך הפופ, שג'ונס גם עבד איתו על האלבומים "Off The Wall" ו-"Bad" לצד פרויקטים נוספים, היה מצליח אלמלא תרומתו של מפיק-העל? ייתכן, אבל ככל הנראה לא באותה מידה.

  1. פסקול הסרט "הצבע ארגמן" (1985)

ג'ונס היה בין מפיקי הדרמה המפורסמת הזו, בבימויו של סטיבן ספילברג ובכיכובן של וופי גולדברג ואופרה וינפרי. בנוסף הוא גם הלחין את הפסקול המהולל של הסרט, שכולל את השיר "Miss Celie’s Blues". גם הפסקול וגם השיר זיכו אותו במועמדות לאוסקר.

עם זאת, "הצבע ארגמן" לא היה הסרט הראשון שקווינסי הלחין והיה מועמד עליו לפסלון המוזהב הנכסף. למעשה, ג'ונס הוא המוזיקאי האפרו אמריקני הראשון שהיה מועמד לאוסקר הפסקול הטוב ביותר, בזכות המותחן "בדם קר" (1967, פסקול) והדרמה "Banning" (1967, לשיר "The Eyes of Love"). עוד ברזומה המוזיקלי-קולנועי שלו: "למען אהבתה של אייבי" (1968), "הג'וב האיטלקי" (1969), "הקוסם" (1975) ועוד רבים וטובים. לרוע המזל, האוסקר היחיד שקווינסי זכה בו היה פרס הומניטרי מיוחד ב-1995.

  1. סינגל הצדקה We Are The World" (1985)"

אחד מההמנונים הגדולים של האייטיז. הלהיט, שנועד לגייס תרומות למען הרעבים באפריקה, נכתב על ידי מייקל ג'קסון וליונל ריצ'י והופק על ידי ג'ונס (שלקח פסק זמן מהעבודה על "הצבע ארגמן" כדי לעבוד על השיר). קווינסי גם ניצח על שורת האמנים חסרת התקדים שנרתמה לפרויקט, שבנוסף לג'קסון וריצ'י מנתה גם את פול סיימון, קני רוג'רס, בט מידלר, טינה טרנר, בילי ג'ואל, דיאנה רוס, ברוס ספרינגסטין, בוב דילן, ריי צ'ארלס, סטיבי וונדר והרשימה עוד ארוכה. ב-2010 אגב, הפיק ג'ונס "שיר המשך" למען נפגעי רעש אדמה בהאיטי.

עם ליונל ריצ'י בעבודה על השיר "We Are The World", צילום: נטפליקס
  1. העבודה עם פרנק סינטרה

כבר בתחילת שנות השישים, הרבה לפני שחבר למייקל ג'קסון, שיתף קווינסי ג'ונס פעולה עם פרנק סינטרה, שאיתו רקם חברות אמיצה - סמל לשיתוף פעולה וכבוד בין ז'אנרים מוזיקליים ויוצרים ממוצאים אתניים שונים. הפרויקט המשותף הראשון שלהם (ואחד מיני רבים), האלבום It Might as Well Be Swing" (1964)", שאותו עיבד ג'ונס, כולל את הביצוע האייקוני של סינטרה לשיר "Fly Me to the Moon" (במקור של בארט הווארד מ-1954). עד כמה הביצוע הזה אייקוני? ובכן, הגרסה של סינטרה-ג'ונס אפילו הוטסה לחלל ומקושרת עד היום למשימות "תוכנית אפולו" של נאס"א.

"פרנק סינטרה לקח אותי אותי לכוכב חדש. עבדתי איתו עד שהוא הלך לעולמו ב-1998. הוא השאיר לי את הטבעת שלו ואני אף פעם לא מוריד אותה", אמר ג'ונס בעבר על חברו המנוח. מי יודע, אולי השניים משקיפים עכשיו ביחד על הירח, ממקום מנוחתם הקבוע.

  1. "הנסיך המדליק מבל אייר"

כן, קווינסי ג'ונס גם עמד מאחורי סדרת הטלוויזיה שהפכה את ויל סמית' לכוכב בשנות התשעים. הוא היה זה שקידם את הרעיון להוציא אותה לפועל, נמנה על המפיקים הראשיים שלה, חתום על הפסקול שלה (לצד סמית' שכתב את שיר הנושא), התארח בה בתפקיד עצמו - ואפילו בנות הדודות של ויל בסדרה מבוססות, באופן כללי, על בנותיו של קווינסי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר