דרמה בשוויץ: האם אירוויזיון 2025 בסכנה?

מפלגת האיחוד הדמוקרטי-פדרלי של שוויץ דרשה לקיים משאל עם בנוגע לתקצוב התחרות - והגישה עצומה שכללה 4,203 חתימות נגד תקציב האירוויזיון • ההצבעה צפויה להתרחש במחוז באזל, ואם אכן תאושר, היא תתקיים בסוף חודש נובמבר

עדן גולן בחצי גמר אירוויזיון 2024. צילום: אי.פי.איי

ייתכן שאירוויזיון 2025 נמצא בסכנה, זאת לאחר שמפלגת האיחוד הדמוקרטי-פדרלי של שוויץ דרשה לקיים משאל עם בנוגע לתקצוב התחרות - כך לפי האתר השוויצרי Le Temps.

המפלגה הגישה עצומה שכללה 4,203 חתימות נגד תקציב האירוויזיון, שעומד על כ-164 מיליון שקלים. ההצבעה צפויה להתרחש במחוז באזל, ואם אכן תאושר, היא תתקיים בעוד כחודש מהיום, ב-24 בנובמבר.

פוסטר אירוויזיון 2025 שאמור להיערך בבאזל, צילום: איגוד השידור האירופי

במעמד מסירת העצומה, בחצר בניין העירייה של באזל, נשיא מפלגת האיחוד הדמוקרטי-פדרלי דניאל פרישקנכט אמר כי העיר באזל יכולה להשקיע את כספה בצורה טובה יותר. המפלגה, המזוהה עם הימין הפופוליסטי, טוענת שאין לה דבר נגד מוזיקה או נגד הנטייה המינית של המשתתפים. לדבריהם, האירוויזיון אינו קשור כמעט למופע מוזיקלי, אלא להיפך - הוא טעון מאוד מבחינה פוליטית ואידיאולוגית.

נשיא המפלגה ציין כדוגמאות את האיומים האנטישמיים נגד עדן גולן באירוויזיון השנה או את ההופעה של הנציגה האירית במבי טאג במהדורה האחרונה של התחרות במאלמו, שנחשבה "שטנית". האחרונה הציגה את עצמה בגלוי כ"מכשפה פעילה" והתבטאה כאמור נגד ישראל.

במבי ת'אג, נציגת אירלנד באירוויזיון 2025, צילום: רויטרס

אם מתנגדי האירוויזיון ישיגו רוב במשאל העם, אירועי התחרות יאלצו להצטמצם - ובמיוחד האירועים הנלווים כגון השטיח האדום. "האירוע יצומצם למופע טלוויזיוני גדול בשבת בערב, ללא אירועים נלווים, וכמובן עם ערך מוסף נמוך בהרבה לעיר", אמרה דוברת ה-SSR אדי אסטרמן.

מנהל הפרויקט של האירוויזיון בבאזל, ביט לאוכלי, התבטא בזהירות לגבי משאל העם. לפיו, תחילה יש לאמת את החתימות בעצומה. אך גם אם משאל העם יאושר רשמית, תכנון אירוח האירוויזיון ימשיך ללא שינוי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר