שנת 2024 מתקרבת לסיומה, ואיתה מצעדי ודירוגי סוף השנה. אחד הבולטים מביניהם הוא הסיכום השנתי של ספוטיפיי, Spotify Wrapped, שנבנה בהתאמה אישית לכל משתמש על פי נתוני ההאזנה שלו בשנה החולפת. משתמשים מגלים מי היה האמן שהתנגן להם הכי הרבה באוזניות, איזה פודקאסט הוביל בהאזנות שלהם, ומה הז'אנר המוזיקלי המועדף עליהם – כך לפחות אומרים הנתונים.
סיכום השנה של ספוטיפיי מתפרסם מדי שנה מאז 2016, והוא בנוי כולו על אלמנט ההפתעה, כשהעיקרי טמוע בבחירתה של הפלטפורמה לא להודיע מראש מתי הוא מתפרסם. בשנת 2023 יצא ב-29 בנובמבר, ואילו ב-2022 ב-30 בנובמבר. ב-2021 הוא הגיע רק ב-1 בדצמבר. אמנם הבדל מינורי, אך ענקית הסטרימינג המוזיקלי בהחלט נהנית להנחית אותו ללא הודעה מוקדמת באפליקציה.
ספוטיפיי יצרה תבנית ייחודית בה כל אדם בעל משתמש בתשלום מקבל מצגת משלו שמציגה אינפורמציה על פי קטגוריות שונות. הסיכום בנוי בצורה שמזכירה את הסטורי באינסטגרם, כך שמשתמשים מדפדפים בין כל קטגוריה ונחשפים לדירוגים השונים, כמו חמשת האמנים הכי מואזנים והשיר שהושמע הכי הרבה. ספוטיפיי גם נוהגת לקשט את המצעד בתיאורי אישיות למיניהם לפי "אופי" ההאזנה שלכם; אם נהגתם לשמוע מוזיקה בשעות המאוחרות של הלילה תקבלו את התואר "ערפד", ואם קפצתם מאמן אחד לאחר תהנו מהתואר "משנה-צורה".
השאלה שהכי מסקרנת את משתמשי הפלטפורמה היא איך ספוטיפיי מחשבת את הנתונים שלהם, בעיקר כי בהרבה מקרים הם מופתעים מהתוצאות. החברה לא חושפת את כל האמצעים בהם היא משתמשת בכדי לבנות את הסיכום, אבל כן שיתפה את הבסיס עליו הוא בנוי. הנתונים נאספים במשך כל השנה, החל מינואר ועד ל"מספר שבועות לפני ההשקה", כך אמר דובר מטעם ספוטיפיי למגזין TIME – כאשר המשמעות היא שהנתונים מפסיקים להיחשב בתחילת נובמבר. "אנחנו מכוונים לסיים את הספירה כמה שיותר מאוחר כדי ליצור התאמה אישית אמיתית". על פי הדובר, בשביל ששיר או פודקאסט ייכנסו לחישוב, על המשתמש להאזין לו 30 שניות לפחות.
באשר לתהייה מדוע נתונים אחרי חודש נובמבר לא נכנסים לסיכום, כך שבעצם רק 10 חודשים מתוך השנה נכללים, ספוטיפיי לא סיפקה תשובה רשמית. ההשערה המובילה היא שזהו צעד שיווקי, ושבחודש דצמבר, שמהווה את תקופת החגים ברוב מדינות העולם, משתמשים רבים משתפים את סיכום השנה שלהם ברשתות החברתיות. כך מרוויחה חברת הסטרימינג פרסום חינם בשיא תקופת הצרכנות.
אז מה צפוי השנה? אם מסתכלים על החוקיות של השנים האחרונות, ספוטיפיי פרסמה את הסיכום ביום רביעי הראשון שאחרי חג ההודיה, תאריך שמשתנה מדי שנה. אם כך, סביר שיתפרסם השנה ב-4 בדצמבר, אלא אם כן המדיניות תשתנה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו