"כששמענו אותו נשבר לנו הלב": הלוחם שנפל מונצח דרך שיר שנמצא בטלפון שלו

כשבני משפחתו של סמ"ר ירון אורי שי ז"ל, שנפל בקרב ב־7 באוקטובר, קיבלו את הטלפון שלו, הם גילו שיר שכתב • "פוקח עיניים" יוצא כעת בביצועו של נועם בתן • "אחי לא היסס להסתכל למחבלים בעיניים, וגם לא פחד להיישיר מבט לכאב האנושי", אומרת אחותו

נועם בתן עם אמו של סמ"ר ירון אורי שי ז"ל. צילום: באדיבות המשפחה

סמ"ר ירון אורי שי נפל ב־7 באוקטובר, בקרב נגד עשרות מחבלים שניסו לחדור לקיבוץ כרם שלום. ירון היה לוחם בפלחה"ן סיירת הנח"ל, בנם של הילה והשר לשעבר יזהר שי, אחיהם הצעיר של שיר, ליאור ואופיר. במותו הוא הציל את חייהם של קשישים, נשים וגברים, ילדים ותינוקות, וגם חיילים. אחרי מותו בני משפחתו מצאו בטלפון שלו שיר שכתב, "פוקח עיניים" - שהולחן על ידי יונתן וינרייך ויוצא היום לאוויר העולם בביצועו של נועם בתן.

לקראת יום השנה לנפילתו, המשפחה חברה לחברת קסטינה תקשורת, ויחד הם הפיקו את הסרט "יהלום משגע", שמגולל את סיפור חייו ומותו ההרואי של סמ"ר ירון אורי שי, ושישודר בקשת 12 ב־6 באוקטובר.

סמ"ר ירון אורי שי ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

"מי שהכירו את ירון, גם לזמן קצר, לא יכלו לפספס את ההומור הייחודי שהיה אחד מסימני ההיכר שלו - אבל לא כולם יודעים שהוא תכנן להופיע עם סטנד־אפ שכתב אחרי השחרור", מספר ליאור, אחיו של ירון.

"אחרי שקיבלנו את הטלפון של ירון ממשרד הביטחון, חברתו מיקה ואחינו אופיר חיפשו את הסטנד־אפ במכשיר, ובמהלך החיפוש נמצא אוצר אחר: שיר שירון כתב, תחת הכותרת 'פוקח עיניים'. המילים של השיר לא פשוטות לעיכול. הן מילים טעונות, ויש מי שיאמרו נבואיות. מילותיו של לוחם קשוח ושל גבר עם לב חומל ואוהב".

"אחי האמיץ והגיבור כתב מילים חזקות ורגישות", מוסיפה שיר, אחותם הגדולה. "כמו שהוא לא היסס להסתכל למחבלים בעיניים, הוא לא פחד להיישיר מבט לכאב האנושי. המילים האלה הן של ירון - אבל אני לא יכולה לא לחשוב על כל החיילים שחוזרים ושעוד יחזרו אלינו מהקרב, ועל החובה של כולנו בעורף לחבק אותם חזק כשיגיעו הביתה בשלום, אמן".

"זה ממש ככה", משתף אביו של ירון, יזהר. "כשקיבלנו את הטלפון הוא היה שבור ומלוכלך, אחרי שהיה עם ירון בשדה הקרב. החלטנו שנשמור על הפרטיות שלו ולא ניכנס לשיחות פרטיות. ידענו שאנחנו מחפשים רק את מה שיכול להיות קשור לסטנד־אפ שלו, שזה היה החלום שלו. ואז מצאנו את השיר.

"קראנו את המילים הקשות, שבאמת קיבלו משמעות חדשה, נבואית־משהו, שהוא כתב בכלל חצי שנה לפני שפרצה המלחמה. לעולם לא נוכל לשאול אותו על ההשראה ועל מה שגרם לו לכתוב את השיר. אנחנו יודעים על דברים שסיפר, על המבצע בג'נין בקיץ 2023 שבו השתתף, על השירות הקרבי שבטוח השפיע עליו. לקבל את זה חודש וחצי אחרי מותו היה מעין תזכורת מהעבר. ד"ש מירון ומכה בבטן".

איך התקבלה ההחלטה להוציא את השיר?

"חשבנו שצריך להדהד את המילים החזקות בשמו של ירון. חשוב לנו שאנשים יזכרו אותו וילמדו עליו. אז פנינו ליונתן, שאנחנו מכירים אותו מאז שהוא ילד ויודעים שעשה פרויקטים מדהימים. בתוך שעה הוא שלח לנו סקיצה על הפסנתר.

"לדבריו, השיר 'הלחין את עצמו', והתכנסנו יחד כדי לשמוע אותו. היתה התרגשות רבה, בכי, ממש אווירת קודש בחדר, ואמרנו ליונתן 'זה ממש זה'. יונתן עשה בעבר פרויקט עם נועם, ואמר לנו שהוא חושב שהקול שלו מתאים לבטא את המסר של השיר, אז הלכנו על זה. כששמענו אותו שר זה שבר לנו את הלב".

כמה זה מנחם?

"שאלה טובה. אנחנו עושים הרבה פרויקטים של הנצחה, ואין נחמה. ירון נפל. הוא היה אוצר משפחתי. תמיד אמרנו לו שהוא יהלום מיוחד, ואני שמח שאמרנו לו את זה בחייו. אין נחמה על אובדן כזה, אבל יש משמעות שאנו מעניקים לעצמנו, שעבורה הוא נפל. הוא הציל חיים של הרבה אנשים. בסוף השבעה פנו אלינו מקסטינה, ושאלו אותנו אם נהיה מוכנים שהם יעשו דוקו שילווה אותנו למשך כמה חודשים. התלבטנו, אבל החלטנו שאנחנו רוצים שיזכרו את ירון, כי מגיע לו, ויצאנו לתהליך המאוד לא פשוט הזה".

השיר שנמצא על הטלפון של סמ"ר ירון אורי שי ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

נועם בתן משתף: "מאז תחילת המלחמה קיבלתי הרבה פניות לשיר שירים של נופלים, אבל לא הצלחתי. זה נראה לי כמו אחריות גדולה מדי. גם התגובה הראשונית שלי לפנייה של יזהר היתה שאני חושב שאני לא יכול. ואז דיברנו בטלפון ושמעתי את השיר שיונתן הלחין, וזה נשמע לי נבואי ממש. זה תפס אותי. בדרך כלל אני עוסק בדברים שאני כותב ושיוצאים ממני - אבל ממש לא יכולתי להישאר אדיש למילים המצמררות.

"ביום ההקלטות המשפחה היתה איתנו באולפן ועברה איתנו את היום. בסופו אמרתי להם שמאוד חששתי מהאחריות של הדבר הזה, אבל הרגשתי שהם באמת נתנו לי את המקום להיות מי שאני, וגרמו לי להרגיש שאני לא צריך לחשוש, שהכל בסדר. זו משפחה מדהימה שאני מעריך מאוד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר