מאות איורים, 12 שירים: הפרויקט החדש של טיפקס

"שווארמה ביץ'", אלבומה החדש של הלהקה, מלווה ב־12 קליפים קומיקסיים ביצירתו של אורי פינק ("זבנג!") • "יש בו את הישראליות המצחיקה והמאחדת, החיבור בין מזרח למערב והנוסטלגיה לשנות ה־70"

"חלומו של כל מאייר". טיפקס בהשקת האלבום. צילום: רגב גל

קובי אוז, סולן להקת טיפקס, סיפר לפני כמה שנים בראיון שהלהקה שלו "יצאה מתוך קומיקס". "הייתי מצייר קומיקס, ויצרתי דמות שהיו לה משקפי ראייה של וודי אלן, גורמט, פאות לחיים וצמה. כשהקמנו את טיפקס, החלטתי שאני רוצה לגלם את הדמות הזאת". כזכור, עטיפת האלבום הראשון של הלהקה, "שביל קליפות הגרעינים" שיצא ב־1992, באמת הציגה גרסה מצוירת של חברי ההרכב.

כעת אוז ולהקתו שבים למקורות המאוירים עם "שווארמה ביץ'", אלבום חדש שהושק בסוף השבוע שזוכה לטיפול קומיקסי צמוד, מקיף ומושקע של המאייר האגדי אורי פינק ("זבנג!"). כל אחד מ־12 השירים החדשים באלבום קיבל קליפ קומיקסי משל עצמו, והתוצאה משלבת בין "סרט קומיקס" ל־Lyric Video, וכמו לוקחת את הצופים למסע סוריאליסטי ומסחרר בין עמודיה הדחוסים והמקושקשים של מחברת סקיצות עבת כרס.

טיפקס - שווארמה ביץ׳ אלבום

"שווארמה ביץ'" הוצג בבכורה בהצלחה רבה בפסטיבל סאונדטראק בסוף השבוע, וכעת, עם יציאת האלבום לפלטפורמות הסטרימינג, הוא זמין לצפייה במלואו גם ביו־טיוב. "לא עשיתי פרויקט כזה אף פעם", אומר פינק בן ה־61 בראיון ל"ישראל היום". "קובי יצר איתי קשר ואמר שהוא רוצה לעשות מחווה לתקליט הראשון של טיפקס ולעטיפת הקומיקס שלו. נפגשנו והתחלנו לחשוב איך כדאי לעשות את זה. בשיר הראשון עוד קצת גיששנו באפלה, אבל הבנו שאנחנו רוצים לעשות מעין קליפים כאלה שמשלבים בין מילות השירים לאיורים. עשיתי מאות ציורים, ואז העברנו את החומרים לחבר'ה המוכשרים בסטודיו AVOXVISION, שהנפישו את זה וחיברו בין הטקסטים לשיר".

איך היה לעבוד עם קובי?

"תענוג. נורא קל לעבוד איתו. הכל זרם, בלי חריקות ובלי כלום. היה לי מאוד פשוט להתחבר לשירים. הכל טבול בהומור ובדמיון ובישראליות שאני כל כך אוהב. בדרך כלל אני לא עובד עם אנשים אחרים. אני מיזנטרופ באופן עקרוני. אבל כאן היה חיבור מיידי. "היה מאוד מוזר לפגוש את קובי בפעם הראשונה, כי הרגשתי שאני מכיר אותו כבר שלושים שנה. אני לא דומה לקומיקס שלי. אני לא 'זבנג!'. אבל עם קובי, המוזיקה שלו זה הוא. אני מת על טיפקס. זו להקה שאני שומע מיומה הראשון. כולם אצלנו בבית מכירים את השירים שלהם בעל פה. זו ממש חוויה משפחתית. קובי שבר את ליבי לפני כמה שנים כשהוא ביקש מהמאייר מישל קישקה לצייר עטיפת אלבום בשבילם. אז עכשיו אנחנו עושים תיקון ענק. כי לא עשיתי עבורם רק ציור אחד. עשיתי טונות של ציורים".

"לא עשיתי פרויקט כזה אף פעם". אורי פינק, צילום: דניאל לנטוז

כמה חופש יצירתי היה לך?

"המון. קובי נתן לי רפרנסים ורעיונות, ואני עשיתי עם זה מה שרציתי. הדברים היחידים שהוא ביקש זה שהאמנים האורחים באלבום - כמו האחיות כרקוקלי, למשל - יהיו דומים לעצמם. הוא רצה שהם יהיו מרוצים. אבל חוץ מזה, היתה לי יד חופשית והוספתי הרבה דברים מהעולם הרוחני שלי. מדע בדיוני וגיבורי על ודברים אחרים. יש כאן המון Easter Eggs. הכנסתי את קת'ולהו, למשל, אחד היצורים המפורסמים של ה.פ. לאבקראפט, ואת באטמן ואת הענק הירוק. גם ספיידרמן נמצא שם איפשהו, נראה לי".

היה נדמה לי שגם קלטתי הופעת אורח של שרה נתניהו, יכול להיות?

"כן, יש מצב".

העבודה על "שווארמה ביץ'" החלה לפני 7 באוקטובר, אך רובה נעשתה במהלך השנה האחרונה. בטח היה נחמד שהיה לך את הפרויקט הזה כדי לברוח אליו.

"זה היה כיף לא נורמלי. ללא ספק אחת העבודות הכי מרנינות שעשיתי בחיים. ממש חלומו של כל מאייר. בשנה האחרונה עבדתי על שני פרויקטים גדולים: ספר על ה-7 באוקטובר, שיצא בצרפת יחד עם עוד 11 מאיירים ישראליים, והפרויקט הזה של טיפקס, שהיה אסקפיסטי ומלא צחוקים. ההומור של קובי. הישראליות המצחיקה והמאחדת. החיבור בין מזרח למערב. הנוסטלגיה לשנות השבעים. משחקי המילים. פשוט תענוג. זה נותן אוויר לנשימה כשאתה עובד על דבר כזה. אתה בעולם אחר. אתה בעולם של טיפקס".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר