לאן נעלמו האמנים שהביאו לנו את הלהיטים הכי גדולים של שנות ה-90?

הם מתחילים בקטן, פורצים בגדול, ואז נעלמים כעבור רבע שעה מטאפורית • הכירו את האמנים של שיר אחד - ה"וואן היט וונדרס" - זמרים ולהקות שכבשו את המצעדים פעם בודדת והתפוגגו כלעומת שבאו • בסדרת הכתבות הבאה נאגד כמה מהם, בחלוקה לעשורים כדי שיהיה יותר נוח, וננסה לגלות מה הם עושים כיום • והשבוע: הניינטיז האקלקטיים

מרדית' ברוקס בקליפ לשיר "Bitch". צילום: יוטיוב

תהילה, במיוחד בעולם המוזיקה, היא דבר חמקמק. רגע אחד אף אחד לא מכיר אותך, ושנייה לאחר מכן אתה על גג העולם - חולש על מדורי הרכילות ועל המצעדים, חותם למעריצים לפני שהם מתעלפים, סוגר על קמפיינים נחשקים ומוזמן להשקות הכי שוות. תענוג. אך כעבור רבע שעה מטאפורית, לאחר שההתלהבות סביבך שככה והזרקורים מוסטים לעבר המחליפים שלך, אתה מפנים שהכל זמני - בטח אם אתה אמן של שיר אחד, מה שנקרא "וואן היט וונדר".

מרדית' ברוקס מתוך הקליפ ל-"Bitch", צילום: יוטיוב

איך מצטרפים למועדון האקסקלוסיבי-אך-המבאס הזה? יש שני כללים פשוטים: אם הוצאת להיט ענק שאנשים עדיין זוכרים אחרי כמה שנים - אבל מתקשים לזכור מי עומד מאחוריו, ואם לא שיחזרת את ההישג אחרי אותה יצירה מכוננת, אז תנחומינו, נראה שאתה אשש"א (אמן של שיר אחד). בסדרת הכתבות הבאה נאגד את כמה מהוואן היט וונדרס הגדולים של חמישים השנים האחרונות, וננסה לבדוק מה עלה בגורל האמנים והלהקות שקנו את עולמם בזכות שיר אחד, אך התפוגגו מהר מאוד לאחר מכן. והשבוע: הניינטיז האקלקטיים.

דיפ בלו סאמת'ינג - Breakfast at Tiffany’s" (1995)"

נדמה שהחבר'ה שמרכיבים להקת הפופ-רוק האמריקנית והסימפטית הזו קמו בוקר אחד, דפקו ארוחה טובה, הפגיזו במגה-להיט יחיד (מעמד פלטינה כפול בבריטניה זה בהחלט הישג מכובד) וחזרו לישון. נשמח למקושקשת, בבקשה.

איפה הלהקה היום: עדיין פעילה, לאחר שלקחה הפסקה בין 2001 ל-2014. בימים אלה היא עורכת סיבוב הופעות אמריקני, ולפני כשנתיים שחררה הלהקה סינגל חדש בשם "Cherry Lime Rickey". השיר אמנם לא גירד את המצעדים, בדיוק כמו עשרת הסינגלים הקודמים של הכחולים-העמוקים מאז אותה ארוחת בוקר אייקונית. מקווים שלפחות היה טעים.

מרדית' ברוקס - Bitch" (1997)"

גילוי נאות: MP3 של השיר הזה נטחן לא מעט בנגן המיני-דיסק המיתולוגי של כותב שורות אלה, במהלך אבט"שים מתישים ביישובים מרוחקים (אבל לא בזמן שמירה, כמובן). בכל אופן, להיט הפריצה המעולה של הרוקרית האמריקנית מרדית' ברוקס ניבא לה עתיד מזהיר, שלמרבה הצער לא התממש מאחר ואף אחד מהסינגלים הבאים ששיחררה לא גירד את ההצלחה שלו. דרך אגב, בגלל שמו הבעייתי, במדינות מסוימות נקרא השיר "Nothing in Between".

איפה הזמרת היום: ברוקס בת 66 עדיין יחסית בעניינים. היא אמנם לא משחררת מוזיקה חדשה, אבל בשנים הרבות שחלפו מאז שהיתה על גג העולם היא כתבה והפיקה שירים לזמרות רבות דוגמת קייטי פרי ומתמודדות ב"אמריקן איידול" ו"דה וויס" האמריקניות, ואף מוצאת זמן לתחזק חשבון אינסטגרם פעיל. בשנה שעברה השיקה ברוקס מהדורה מיוחדת ומורחבת לציון 25 שנים להשקת אלבום הבכורה שלה, "Blurring The Edges", כי למה לפספס הזדמנות?

קריס קרוס - Jump" (1992)"

הלהיט הכי מקפיץ של הניינטיז, ליטרלי. צמד הראפרים הצעירים כריס "מק דדי" קלי וכריס "דדי מק" סמית', שנהגו ללבוש את הבגדים שלהם הפוך, הרימו אינספור מסיבות כיתה באותה שנה וסייעו לזאטוטים בני גילם לשפר את סיבולת לב-הריאה שלהם. גם זה משהו. במהך הקריירה שלהם שחררו הכריסים שלושה אלבומים ואוסף סינגלים אחד, אבל להיט גדול בודד. מה, לא תקפצו עכשיו שוב בשביל הנוסטלגיה?

עוד דבר קטן: שם הלהקה נכתב באות K, בעוד ששמותיהם הפרטיים של הנערים נכתבו ב-C. לכן ה-ק' לעומת ה-כ'.

איפה הצמד היום: למרבה הצער, קלי מת מנטילת מנת יתר לפני כעשור. סמית', לעומת זאת, הוא אמן אורבני רבגוני שעומד מאחורי מותג אופנה, וגם השיק בשנה שעברה אלבום סולו.

הקונלס - "74`-75`" (1993)

לזה אנחנו קוראים התמדה. להקת הרוק האמריקנית הזו, שבראשה עומדים האחים מייק קונל ואחיו דייוויד, הוקמה כבר ב-1984 ושחררה ארבעה אלבומים עד שהלהיט היחיד שלה, שהוביל את אלבומה החמישי, השאיר חותם של ממש על המצעדים. מאז שחררו הקונלס אלבומים נוספים, שמהם שמענו, לפחות במובן המסחרי / פלייליסטי, בעיקר צרצרים.

איפה הלהקה היום: פעילה. אלבום האולפן התשיעי שלה הושק ב-2021, ובשנה שעברה היא הוציאה אלבום הופעה ראשון. חייבים לתת לקונלים קרדיט על הדרייב, שממשיך הרבה אחרי סבנטי פייב.

לו בגה - Mumbo No. 5" (1999)"

הלהיט החד פעמי של לו בגה הגרמני הוא בעצם שיר שמסמפל יצירת ממבו-ג'אז אינסטרומנטלית מ-1950, שהוקלטה במקור על ידי מוזיקאי קובני בשם דאמסו פרז פראדו. העניין הזה הוביל למאבק על זכויות יוצרים (ובואו, בעיקר תמלוגים) על השיר, שארך לא פחות משמונה שנים. לבסוף קבע בית המשפט כי מדובר ביצירה חדשה לגמרי, אבל כזו שנכתבה על ידי שני האמנים ולכן כולם צריכים ליהנות מההצלחה שלה.

"ממבו מספר חמש" הגיע למקום הראשון בעשרות מדינות ושרץ בצמרות המצעדים שלהן שבועות רבים, מה שהופך אותו לאחד הלהיטים הגדולים ביותר של השנה שבה הושק ושל שנות התשעים בכלל.

איפה הזמר היום: לו בגה בסך הכל בן 49 ועדיין מופיע. למעשה, הוא מציע לאמרגנים להזמין מופע "להיטים גדולים" (להיט אחד?), ומוכן להגיע לכל קצוות תבל כדי לציין חצי יובל להשקת השיר המכונן שלו. מעוניינים לסגור תאריך?

קראש טסט דאמיז - Mmm Mmm Mmm Mmm" (1993)"

בלדה אלטרנטיבית אייקונית, או שמא אחד השירים הכי מרגיזים ומיותרים שנכתבו אי פעם? הדעות בעניין הזה חלוקות למדי, אז נאפשר לכם להחליט בעצמכם. למרות זאת, אי אפשר להתכחש לעובדה שמדובר באחד הלהיטים הכי מושמעים של התקופה ההיא, יצירה שעליה חתומה להקת רוק קנדית מהעיר הסולידית ויניפג. בנוסף, הקראש טסט דאמיז היא ככל הנראה הלהקה היחידה אי פעם שקנתה את עולמה, ובכן, בזכות הברה נמממרחת אחת, שכן כל הסינגלים שהוציאה אחרי (ולפני) אותו שיר לא הצליחו מחוץ לקנדה.

איפה הלהקה היום: חיה וקיימת, האמת, אבל העסק פחות או יותר שייך לסולן ולגיטריסט המייסד בראד רוברטס. אפילו אנחנו הופתענו כשגילינו שהדאמיס השיקו בשנה שעברה שיר חדש.

ג'ואן אוסבורן - One of Us" (1995)"

לא פחות מתריסר אלבומים הניבו לג'ואן אוסבורן להיט בינלאומי בודד, סינגל הבכורה שלה שעסק בשאלה מה אם אלוהים היה אחד מאיתנו, ומה הייתם שואלים אותו אם היתה לכם שאלה אחת בלבד. נראה שלא מעט התחברו לסוגיה הרת הגרל הזו, שכן "One of Us" כבש את הפסגה במצעדים רבים, ביניהם הקנדי, הבלגי, האוסטרלי והשבדי.

איפה הזמרת היום: אוסבורן בת ה-62 מקליטה ומופיעה כרגיל – גם בימים אלה ממש. אלבום האולפן ה-12 שלה הושק לפני פחות משנה, ואוסף של ביצועים חיים ראה אור ב-2022.

פור נון בלונדז - What’s Up" (1992)"

לא רק שפור נון בלונדז היתה להקה של להיט אחד, היא גם היתה להקה של אלבום אחד. "What’s Up" ביסס את עצמו כאחד מהמנוני הרוק האלטרנטיביים של תחילת הניינטיז, שיר שאף אחד, במיוחד לא לובשי חולצות הפלנל המשובצות של אותה תקופה, יכול היה להתעלם ממנו. קלאסיקה חד פעמית בבקבוק.

איפה הלהקה היום: לאחר שהסולנית לינדה פרי (59) נטשה את ההרכב ב-1994, שאר הלא-בלונדיניות בעליל פירקו את החבילה די מהר. פרי המשיכה בקריירת סולו קצרה, ובמקביל שימשה ככותבת שירים ומפיקה שעבדה בין היתר עם גוון סטפני, פינק, אדל, ג'יימס בלאנט וקורטני לאב. ב-2017 היא הקימה את לייבל התקליטים We Are Hear, ובשנה שעברה הקליטה עם דולי פרטון גרסה חדשה של "What’s Up". בקיצור, זה מה שקרה, כבר לא צריך לשאול.

לוס דל ריו - "Macarena" (1993 גרסה מקורית, 1995 גרסת הרמיקס המצליחה)

ככל הנראה הוואן היט וונדר הגדול והאולטימיבי של כל הזמנים, שיר ששינה את פני ההיסטוריה וכל מילה נוספת לגביו (והקליפ שלו) מיותרת. ובכל זאת, קבלו פרט טריוויה מעניין: גרסת המקרנה שהטריפה את העולם בחסות הצמד הפופ הלטיני לוס דל ריו וצוות הרקדניות האנרגטיות שלו היא בעצם הרמיקס של השיר, ה-"Bayside Boys Mix" שהושקה ב-1995. הגרסה המקורית והשונה למדי שוחררה שנתיים קודם לכן, והביצועים שלה היו די פושרים.

איפה הצמד כיום: חברי לוס דל ריו, שמגיעים דווקא מספרד, מתחזקים דיסקוגרפיה של עשרות (!) אלבומים ועדיין עושים שמח. הסבים החביבים והנמרצים רפאל רואיז פרדיגונס (85) ואנטוניו רומרו מונגה (84) אפילו הזמינו בתחילת השנה את הילרי קלינטון בת ה-76 לריקוד סוער. מעניין מה נסגר מאז עם ויטורינו.

אזכורים של כבוד: בילי מאיירס - Kiss the Rain" (1997)", שגם הוא הושמע ללא הפסקה במיני-דיסק שלנו; בליינד מלון - No Rain" (1993)", שהיה להיט אלטרנטיב גדול, אבל לא גדול מספיק בשביל לקבל סעיף משלו בכתבה; אדווין קולינס - "A Girl Like You" (1995), שאולי דווקא כן היינו צריכים להקדיש לו סעיף משלו, אבל כבר מאוחר מדי; ואחרון חביב: ונילה אייס - Ice Ice Baby" (1990)", שלא זכה לככב בכתבה מפני שהבחור סיפק עוד קודם להיט מינורי נוסף בשם "Play That Funky Music", ולכן לא נחשב כאמן של להיט אחד. איזה פספוס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר