המין האנושי בצרות? ניק קייב חוזר באלבום חדש ונבואת זעם

המוזיקאי האוסטרלי האגדי יוצא נגד טרנד ה-AI המוזיקלי ומבהיר כי לדעתו מדובר בתופעה מייאשת שגורמת לנו, בני האדם, להפוך לצרכנים חסרי נשמה שסוגדים לבנאליות • ומה לגבי החשש שמחשב עלול להחליף אותו?

ניק קייב בזאפה LIVE פארק (ארכיון). צילום: קוקו

ניק קייב לא אוהב, בלשון המעטה, את טרנד ה-AI ששוטף את עולם המוזיקה, ולא מתבייש לומר את דעתו הנחרצת בנושא. בראיון חדש שהעניק המוזיקאי האוסטרלי האגדי לעיתון ה-Australian שיוצא לאור במולדתו, הבהיר קייב (66) שעל אף התפתחות הטכנולוגיה והתוצאות המרשימות ששימוש בבבינה מלאכותית יכול לפעמים להציג, הוא לגמרי לא בעניין.

קייב טוען, אולי בצדק, ש-AI מוציא את הנשמה מהיצירה, מיועד בעיקר לצרכים מסחריים ומייתר, לדבריו, את "המאבק האמנותי". "המטרה (של הבינה המלאכותית) היא לדלג על חוסר הנוחות של המאבק האמנותי ולהגיע ישר למוצר עצמו. זה משליך עלינו ועל מי שאנחנו כבני אדם", אמר קייב בראיון והמשיך: "אנחנו כבר לא יוצרים דברים (כלומר, אמנות; ד"פ), אלא רק צורכים אותם. זה מפחיד.

ניק קייב, צילום: Redferns

"באופן כללי אני אדם אדם אופטימי בכל מה שקשור לעולם, אבל אני חושב שהאפקט המייאש, או האפקט המשפיל שיש ל-AI עלינו כמין, יגרום לנו להתייחס למאבק האמנותי, ופשוט לקבל בהכנעה את מה שמאכילים אותנו דרך הדברים האלה". קייב גם אמר כי לדעתו, בגלל עליית הבינה המלאכותית, בני האדם מתחילים לסגוד לבנאליות, ונתן כדוגמה את תוכנת יצירת המוזיקה המדוברת Suno, המפיקה שירים מלאים (ולדעת כותב שורות אלה מרשימים מאוד) על בסיס תיאור מילולי של כמה משפטים בלבד. לדברי קייב מדובר במוצר "בנאלי וחסר נשמה", והתופעה מטרידה אותו מאוד. "אני לא חושש לעבודה שלי או שדבר כזה יחליף אותי, זה פשוט מה שאמרתי קודם לגבינו כבני אדם", הוא סיכם בנימה מדוכדכת למדי.

האמת היא שתזמון הראיון של קייב לא היה מקרי, שכן לקראת סוף החודש הוא ישיק, יחד עם חברי הרכב ה-Bad Seeds שהוא עומד בראשו, את אלבום האולפן ה-18 שלהם (והראשון מזה כמעט חמש שנים), "Wild God". עד כה שוחררו מתוך האלבום שלושה סינגלים: "Frogs", "Long Dark Night" ושיר הנושא, והציפייה לקראת הפרויקט בקרב המעריצים גבוהה במיוחד. מה שבטוח, אם יש משהו שאי אפשר להגיד על ניק קייב, זה שהוא טיפס בנאלי וחסר נשמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר