10 שנים למבצע צוק איתן: עשר שנות כאב מולידות שיר הנצחה מרגש

לאחר מותו של דניאל מרש, שנפל במבצע הצבאי, אחותו אביבית כתבה עליו שיר • מבלי ידיעתה וביוזמת בעלה, השיר הולחן על ידי הזמרת ליעד אלון, שגם מבצעת אותו

ליעד אלון - אח שלי דניאל

ב-31 ביולי 2014, במהלך מבצע צוק איתן, נהרגו מספר חיילים מפצצות מרגמה ורסיסים. אחד מהנופלים היה דניאל מרש, חברו היקר של המפיק אוהד בסון. לאחר מותו של דניאל, אחותו אביבית כתבה עליו שיר. מבלי ידיעתה וביוזמת בעלה, השיר הולחן על ידי הזמרת ליעד אלון, שגם מבצעת אותו, כשבסון אמון על ההפקה המוזיקלית. השיר נקרא "אח שלי דניאל".

בסון הזמין את נדב מזמר, שנפצע באותו יום בו נהרג דניאל, להצטרף אליו לעבודה על השיר. העבודה המשותפת יצרה קרקע להתמודדות עם האובדן והפוסט טראומה של כל המעורבים. בשיר מנגנים גם גילעד מזמר, אחיו של נדב - שנדקר בעבר ע"י מחבל במהלך שירותו כלוחם - ותומר מזמר, אביהם של נדב וגילעד.

העבודה על השיר מקפלת בתוכה את נרטיב החשיבות שבלהמשיך הלאה בחיים, לצד הנצחה מתמדת של יקירינו שכבר אינם איתנו.

ליעד אלון, צילום: אביה כהן

אביבית פלדמן מרש, אחותו של דניאל שכתבה את השיר אומרת: "הזמן לא עושה את שלו. לומדים לחיות לצד הכאב. מתוך הכאב בחרתי בחיים".

אימו של דניאל, דיאנה לולקין מרש, אומרת: "כל עוד זוכרים את דניאל, דניאל חי.
כשמדברים עליו, כשכותבים עליו שיר, כשמנציחים אותו - הוא נשאר חי איתנו.
כל שנה אנחנו מארגנים שני מפגשים לחברים - אחד ביום הולדת שלו ואחד בתאריך שבו הוא נפל, ב-31 ביולי. פתחתי קבוצת וואטספ לכל החברים שנקראת 'הילדים של אמא' (גם אוהד ונדב נמצאים שם) וככה אנחנו עוזרים אחד לשני להתמודד. המשפחה שלנו בחרה בחיים - כי זה מה שדניאל רצה.

"אני זוכרת שלפני שהוא יצא למילואים הוא אמר לי 'אני יודע שהמשפחה בשבילך זה הכל'. הוא אמר לי 'תתחילי לדאוג גם לעצמך. תחשבי על תחביב ומה יעשה לך טוב ותלכי ללמוד אותו'. ממש כמו צוואה שהוא השאיר לי לפני שהלך.
'תעשי משהו שעושה לך טוב כבן אדם ולא רק כאמא'. אחרי שהוא נהרג באמת הלכתי ללמוד קורסים ולהגשים את עצמי. המשפט שדניאל תמיד אמר וגם הדפסנו על חולצות היא 'גם כשקשה ממשיכים ולא מוותרים. רק ככה מגשימים חלומות' - איש מעשים ולא דיבורים. אני תמיד אומרת את זה למשפחה ולחברים שכשקשה לנו - תזכרו מה דניאל תמיד אמר".

השיר מלווה בקליפ מילים, כאשר כל מי שעבד עליו עשה זאת בהתנדבות לזכרו של דניאל. היום, במלאת 10 שנים למותו הטרגי של דניאל, המשפחה מנסה עדיין לאזן בין החיים, שחזקים יותר מן המוות לבין הכאב הנורא שלעולם לא באמת ייעלם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר