עשרות אלפים בפארק הירקון במופע ההנצחה לקהילת הנובה: "לא משאירים אף אחד מאחור"

מיטב אמני ישראל הופיעו בפארק למען ניצולי הנובה, הנרצחים ובני משפחותיהם • בין המופיעים: אסף אמדורסקי, נינט, זהבה בן, ברי סחרוף, הדג נחש, האמן האלקטרוני "דארוויש", דוד אברמוב, שאיבד את בנו לאור אשר ניגן במסיבה, ועוד

מייה שם במופע ההנצחה לנרצחי הנובה: "הבטחתי להם שאעשה הכל כדי שלא יישכחו אותם"

כתשעה חודשים לאחר 7 באוקטובר, עשרות אלפים הגיעו לפארק הירקון אתמול (חמישי) להשתתף במופע ההנצחה המוזיקלי לקהילת הנובה, הפסטיבל בו התחולל הטבח הנורא של מחבלי חמאס.

עברי לידר שר ללואיס הר שחולץ משבי החמאס בפסטיבל קהילת הנובה

מייה שם, החטופה ששבה משבי חמאס, נשאה דברים בפסטיבל: "הייתי 55 ימים בשבי חמאס, ומתוכם חמישה ימים בשבי לבד בגיהינום. בחמישה הימים האחרונים שלי הורידו אותי למנהרות, שם פגשתי חטופות אחרות. עמוק עמוק מתחת לאדמה, בלי אוויר לנשימה, בלי אור, בלי תקווה.

"אני זוכרת שעמדנו והחזקנו ידיים. אני דקלמתי את 'שיר המעלות' וחזרו אחריי. התפללנו שנצא משם, זעקנו לשחרור שלנו. זה היה אחד הרגעים הכי עוצמתיים שחוויתי. יום למחרת שוחררתי ומאז עברו 210 ימים והם עדיין שם. בלי אוויר, בלי אור, בלי תקווה. מתפללות ומחכות שיוציאו אותם. הבטחתי להם שאעשה הכל כדי שלא ישכחו מהם. כולנו צריכים לעשות הכל כדי להחזיר את כל האחים ואחיות שלנו הביתה, למשפחות שלהם". 

אסף אמדורסקי בפסטיבל קהילת הנובה, צילום: קוקו
ברי סחרוף בפסטיבל קהילת הנובה, צילום: קוקו

גל, אחיו של גיא גלבוע שנחטף לעזה, אמר: "הסיבה שהלכתי לנובה היא שזה היה הפסטיבל הראשון של אח שלי, הקטן, ואני רציתי ללכת לשמור עליו ולהיות חלק מהחוויה שלו, כמו שהוא ביקש ממני. כשהתחילו הטילים, החלטנו לצאת ולהיפגש אצלי בבית, אבל יצאנו ברכבים שונים, וצרורות פגשו אותנו במקומות שונים. אחרי תשע שעות שבהם ברחתי והתחבאתי, תשע שעות שאני לא יודע מה קורה איתו, גיליתי שחמאס פרסם סרטון חטופים, והנה אח שלי הקטן, שרק לפני רגע חיבק אותי ואמר לי שהוא בדרך אליי, נמצא בעזה, קשור ומבועת. הלכתי לשם לשמור עליו, וחזרתי בלעדיו.

"אל תיתנו לדעות פוליטיות לסכסך בינינו כעת. זה הזמן שלנו לעמוד ביחד, להראות כוח, עוצמה ואחדות. בשבת צאו לעצרת החטופים להראות סולידריות. צאו ביחד, שמאל וימין, ובמקום לצאת עם סיסמאות פוליטיות שמפלגות בינינו, תלבשו חולצה של חטוף, עם פנים של חטוף, ותחזיקו את התמונה שלו כמה שיותר גבוה שכל העולם יראה. תשלחו מסר לכל הזירה הבינלאומית. אין הפסקת אש בלי עסקה. אנחנו מאוחדים, אנחנו חזקים, אנחנו אוהבים אחד את השני, ובחיים לא נפסיק להילחם עד שכל החטופים בבית. עם ישראל חי".

יורם חזן (כנסיית השכל), בפסטיבל קהילת הנובה, צילום: קוקו
נינט טייב בפסטיבל קהילת הנובה, צילום: קוקו
אמבולנס נובה של זק"א בפסטיבל לקהילת הנובה, צילום: דוברות זקא

מיטב אמני ישראל בערב אחד של הוקרה ותמיכה

באירוע התקיימו הופעות של אמנים בולטים, ביניהם נינט, אסף אמדורסקי, בניה ברבי, הדג נחש, ברי סחרוף, ג'ירפות, "היהודים", התקווה 6, מארינה מקסימיליאן, שב"ק ס', כנסיית השכל, זהבה בן ואמנים נוספים.

האמנים האלקטרונים שהופיעו: Astral Projection, Artifex, Animato, Astrix ,Bliss, Captain Hook, California sunshine, Darwish, Eitan Riter, Gorovich Kobi, Moonclipse, Outsiders, Petra, Rising Dust, Ritmo, Rocky Tilbor, Vini vici, Volcano On Mars, Sasi.

אתר מסיבת הנובה אחרי 7 באוקטובר (ארכיון), צילום: Getty Images

האירוע התקיים למען קריאה להשבת החטופים, הנצחת הנרצחים בנובה, וגיוס כספים למטרות שיקום שורדי הפסטיבל ומשפחות הנרצחים. כזכור, למעלה מ-360 אנשים נרצחו בפסטיבל הנובה שנערך בסמוך לקיבוץ רעים ומבלים רבים ששהו בו נחטפו לעזה ומוחזקים עד היום בשבי חמאס.  

הערב החל בדקת דומייה ובדבר משפחות הנרצחים והחטופים שחזרו מהשבי. במסגרת האירוע בוצעו שירים על ידי מיטב אמני ישראל, לרבות ביצוע מיוחד של זהבה בן יחד עם אימהות שכולות של נרצחי הנובה לשיר "חיים שלי". עוד נרשמו ביצועים מרגשים של אמני ישראל עם נגני טראנס, בהם "דארוויש" (דוד אברמוב), שאיבד את בנו לאור, אשר נינגן יחד עם מוש בן ארי את "שיר למעלות".

הפסטיבל למען הנובה בפארק הירקון, צילום: קוקו

ברי סחרוף ביצע את "עיר מקלט" ואמנים נוספים שרו וביצעו רפרטואר שירי הנצחה, זיכרון, תקומה ובחירה בחיים. למופע הגיעו משפחות שכולות של נרצחי הנובה וכן שורדים ושורדות מקהילת שבט הנובה.

פסטיבל קהילת הנובה בפארק הירקון, צילום: קוקו
פסטיבל קהילת הנובה בפארק הירקון, צילום: קוקו
אברהם טל בפסטיבל קהילת הנובה בפארק הירקון, צילום: קוקו

נציג הנובה, נמרוד ארנין, שאחותו הקטנה איילת נרצחה במסיבה: "אנו מעבירים כאן מסר ברור: לא משאירים אף אחד מאחור. אנחנו זוכרים את אלו שאינם איתנו עוד ופועלים להנצחתם של 405 יקירינו שנרצחו, חיים שלמים ומלאי חלומות, תקוות ואופטימיות שנגדעו ברגע ארור ובלתי נתפס אחד. אנו מתפללים וקוראים לשובם המהיר של כל החטופים חזרה אלינו למדינת ישראל. אמן ושתמיד נזכור שאין לנו ארץ אחרת. כל אחד מכיר מישהו, כל אחד מאיתנו איבד מישהו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר