לאחר ביצוע נפלא ובעזרת אהבת הקהל: עדן גולן הגיעה למקום ה-5 באירוויזיון; שוויץ ניצחה

למרות שספגה שריקות בוז, הזמרת הישראלית נתנה ביצוע נפלא ל-"Hurricane" - וקיבלה 375 נקודות בסך הכל, רובן המוחלט מהמצביעים בבית • הוריה של עדן גולן ל"ישראל היום": "מתמודדים אחרים לא התמודדו מעולם עם מה שעברה - היא עשתה זאת בצורה מושלמת" • לאחר סיום הגמר, אמרה: "גאה במקום שהגענו אליו, מקדישה לחטופים את ההשתתפות בתחרות"

עדן גולן בגמר האירוויזיון. צילום: איי.אף.פי.

גאווה לישראל: עדן גולן ו-"Hurricane" הגיעו אל המקום ה-5 בגמר אירוויזיון 2024, שבו השתתפו 25 מדינות, אחרי שהשיגה לא פחות מ-375 נקודות. בסופו של דבר הייתה זו שוויץ שיצאה עם ידה על העליונה, אחרי שקיבלה בסך הכל 591 נקודות.

הגמר היה אמור לכלול 26 משתתפים, אך מוקדם יותר אתמול הנציג ההולנדי, יוסט קליין, הודח מתחרות השירה על ידי איגוד השידור האירופי לאחר שהיה מעורב אתמול בתקרית שבה התנהגותו הייתה, כפי שהוגדרה, "בלתי הולמת".

עדן גולן מבצעת את "הוריקן" בגמר אירוויזיון 2024 // באדיבות כאן תאגיד השידור הישראלי ואיגוד השידור האירופי (EBU)

אם הדרמה הזו לא הספיקה לכם, מחוץ לאולם שבו התקיים הגמר, במאלמו שבשבדיה, התאספו אלפי מפגינים פרו-פלשתינים שמוחים נגד ישראל. עוד לפני חודשים קיוו רבים ביבשת כי ישראל תודח מהתחרות, אך באיגוד השידור האירופי סירבו לעשות זאת. עם זאת, רבים בקהל שרקו בוז לעדן גולן בעת הביצוע שלה, שהיה נפלא ונוגע ללב.

רגע לפני הגמר הגדול: גל גדות מעודדת את עדן גולן

02:07: לאחר סיום חלוקת הנקודות ואחרי שהגיעה אל המקום ה-5 המכובד, עדן גולן מסרה: "אני כל כך גאה במקום שהגענו אליו. אני גאה על הזכות שניתנה לי לייצג את המדינה שלי בכבוד וגאה להיות זו שנשלחה למשימה הזו, דווקא בשנה הזאת. מהרגע הראשון הייתה לנו מטרה אחת והיא להשמיע את הקול החזק של ישראל לעולם כולו, ואני יודעת שהשגנו את המטרה הזאת בגדול".

היא הוסיפה: "היו רגעים לא פשוטים, אבל באומץ ובתמיכה ענקית מכם לא ויתרנו ונתנו את הכל. אני רוצה להודות לכל מי שתמך בי, למדינה שלי, לחברי המשלחת המדהימים ולמשפחה שלי, שאני מחכה כבר לראות ולחבק חזק. אני לא שוכחת לרגע את החטופים שלנו ומקדישה להם את ההשתתפות שלי בתחרות! עם ישראל חי!".

01:50: לאחר שהסתיימה חלוקת הנקודות, התברר כי הפער בין השופטים לקהל המצביעים היה עצום - כשהשופטים העניקו לישראל 52 נקודות בסך הכל, בעוד הקהל פירגן הרבה יותר עם 323 נקודות, שסייעו לעדן גולן להגיע אל המקום החמישי והמכובד מאוד.

בכך, ישראל הגיעה אל המקום השני בסך הנקודות שהתקבלו מקהל המצביעים - כשרק קרואטיה עקפה אותה, עם 337 נקודות.

עדן גולן מניפה את דגל ישראל בגמר האירוויזיון, צילום: איי.אף.פי.

01:45: שוויץ היא המנצחת השנה עם 591 נקודות, קרואטיה שנייה עם 547 נקודות - וישראל סיימה במקום ה-5 המכובד מאוד לאחר שהשיגה 375 נקודות.

01:42: 337 נקודות הוענקו מהקהל לנציג הקרואטי, שכרגע נמצא במקום הראשון.

01:38: קהל המצביעים העניק לישראל לא פחות מ-323 נקודות, וכרגע עדן גולן נמצאת במקום הראשון.

עם זאת, ככל הנראה שלא נזכה, אבל אין ספק שהקהל אהב מאוד את "הוריקן".

01:32: על פי דירוג השופטים, ישראל מדורגת במקום ה-12 עם 52 נקודות בסך הכל מהשופטים.

עדן גולן והצוות הישראלי בגרין רום, באירוויזיון 2024, צילום: רויטרס

01:29: 4 - זה מספר הנקודות שהשופטים מליטא העניקו לנו.

01:28: הצוות הקפריסאי העניק לישראל 8 נקודות.

01:26: עדן גולן מקבלת 2 נקודות מהשופטים הלטביים.

01:24: השופטים מבלגיה העניקו לישראל 5 נקודות.

01:20: השופטים מצרפת העניקו לישראל 3 נקודות.

עדן גולן והצוות הישראלי בגרין רום, באירוויזיון 2024, צילום: איי.פי.

01:19: כמחאה על הדחתו של יוסט קליין, בהולנד בחרו שלא למסור את הנקודות שלהם - ולכן בשידור פשוט הציגו את החלוקה כפי שהיא, ללא האפקט הדרמטי המסורתי.

01:18: צוות השיפוט מאסטוניה העניק לישראל 5 נקודות.

01:12: גם השופטים ממולדוביה העניקו לנו 3 נקודות.

01:11: צוות השיפוט הגיאורגי העניק לישראל 3 נקודות.

01:08: בפעם השנייה ברציפות, ישראל קיבלה 8 נקודות נוספות - הפעם מצוות השיפוט הגרמני.

01:07: מודים שהופתענו - צוות השיפוט הנורבגי העניקה לעדן גולן 8 נקודות. מכובד!

עדן גולן והצוות הישראלי בגרין רום, באירוויזיון 2024, צילום: רויטרס

01:03: ברקע קריאות בוז של הקהל, צוות השופטים הישראלי העניקה את הדוז פואה שלה, כצפוי, ללוקסמבורג, שמיוצגת על ידי טלי הישראלית.

זו חלוקת הנקודות של השופטים מישראל: 10 - גרמניה, 8 - אוקראינה, 7 - אוסטריה, 6 - איטליה, 5 - שוויץ, 4 - קרואטיה, 3 - פורטוגל, 2 - גיאורגיה, 1 - צרפת.

00:59: נקודות ראשונות לישראל: צוות השופטים ממלטה העניקה לישראל 3 נקודות.

00:54: הדוז פואה הראשון חולק על ידי אוקראינה - והוא הוענק לשוויץ.

00:51: זהו, תמה ההצבעה! כעת, כל שנותר לנו לעשות הוא רק להמתין ולחכות לרגע שבו יחלקו את הנקודות.

תחילה יהיו אלה השופטים שיחלקו את הנקודות שלהם, ורק לאחר מכן, אחרי שכל קולות הקהל בבית ייספרו - גם אלה יחולקו. ישראל לא צריכה לצפות לקבל נקודות רבות מהשופטים, שלפי הערכות לא יפרגנו במיוחד לישראל.

עדן גולן מניפה את דגל ישראל בגמר האירוויזיון, צילום: Getty Images

00:20: אדי ואולגה גולן, הוריה של עדן, סיפרו ל"ישראל היום" עד כמה התרגשו לאחר הביצוע של בתם בגמר: "כמה גאווה לראות את הבת שלנו מייצגת את ישראל. עדן עשתה את זה כמו שרק היא יודעת - מקצוענית, כובשת ומרגשת. היא התמודדה השנה עם מה שמתמודדים אחרים לא התמודדו מעולם, ועשתה את זה בצורה מושלמת. אנחנו רק מחכים לה בבית כבר כדי לעטוף אותה באהבה".

עדן גולן בגמר האירוויזיון, צילום: Getty Images

00:17: למרות האיסור על שימוש בפוליטיקה בתחרות, כשהוצג הקטע האירי בזמן תקצירי השירים, ברקע נראתה בובת אבטיח - המשמש כסמל לתמיכה בפלשתינים.

הנציג.ה מאירלנד (במרכז) ובובת האבטיח ברקע, צילום: צילום מסך מתוך כאן 11

00:14: בשעה טובה, עם סיום הביצוע האוסטרי, - כל 25 האמנים שהשתתפו בגמר ביצעו את שיריהם, וכעת, באופן רשמי, הסתיים השלב המוזיקלי של הערב.

ומה עכשיו? הו, שאלה טובה: מכיוון שההצבעה החלה עם תחילת ביצוע השירים, נשאר רק לחכות לחלוקת הנקודות ולקוות שנקבל כמה שיותר דוז פואה.

23:58: בייבי לזניה, נציג קרואטיה, עלה לבמה - והיכח למה הואא חשב לפייבוריט. בזכות המון דיסטורשנים וכריזמה, הוא ביצע את "Rim Tim Tagi Dim". נתראה בשנה הבאה בקרואטיה?

יהיה המנצח הגדול? בייבי לזניה בגמר אירוויזיון 2024, צילום: רויטרס

23:50: מחשש לסנקציות: מאיה אלקולומברה, מגישת הניקוד הישראלית, התבקשה שלא לענוד סיכה צהובה למען שחרור החטופים במהלך השידור.

23:45: נמו, נציג.ת שוויץ המזדהה כא-בינרי.ת, היה עד לא מזמן אחד המועמדים המובילים לזכייה בזכות שירו.ה "The Code", אך כרגע, על פי ההימורים, הוא.יא מדורג.ת במקום השלישי - אחרי עדן גולן שלנו.

23:41: סיליה קפסיס, נציגת קפריסין, היא הזמרת הצעירה ביותר שמשתתפת השנה בתחרות, כשהיא בת 17 בלבד. נקווה שהיא קיבלה אישור להיעדר מבית הספר מחר.

עדן גולן בגמר האירוויזיון, הערב, צילום: רויטרס

23:38: Ladaniva, נציגי ארמניה בתחרות השנה, די הפתיעו כשהעפילו לגמר עם שירם "Jako", ועם ביצוע מוצלח ומלא כיף, אולי הם יצליחו להפתיע ולקבל לא מעט דוז פואה מהקהל ומהשופטים.

23:33: צופים ישראלים רבים טוענים כי ציפורניה של יולנדה, נציגת פורטוגל, היו מעוטרות בצבעים ירוק ואדום המזוהים כפרו-פלשתיניים, וגם בציור שנראה ככאפייה.

נציגת פורטוגל בגמר אירוויזיון 2024, צילום: איי.אף.פי.

23:17: להקת Gåte הנורבגית, שהתלבטה אם לא להשתתף השנה בתחרות בשל השתתפותה של ישראל בה, כן עשתה זאת בסופו של דבר - וכנראה שהיה עדיף לו הייתה מוותרת על ההחלטה הזו, שכן הסולנית זייפה ב-"Ulveham" ללא היכר.

23:08: אולי אלכסנדר, נציג בריטניה שלא ידוע כחובב ישראל, עלה לבמה כדי לבצע את שירו "Dizzy".

אולי אלכסנדר הבריטי בגמר אירוויזיון 2024, צילום: Getty Images

23:04: נציגת יוון, מרינה סאטי, ש"נרדמה" בזמן שעדן גולן דיברה במסיבת העיתונאים לאחר חצי הגמר, עולה לבמה עם "Zari" - ונראה בהמשך אם הקארמה תהיה לטובתה או נגדה.

22:35: הנה זה קורה: עדן גולן עולה לבמה עם "Hurricane" - ואנחנו בהתרגשות שיא.

כבר מהרגע שגולן עלתה לבמה, היא ספגה קריאות בוז רבות שנמשכו זמן רב יחסית, אך גם קריאות עידוד רבות.

צפו בביצוע המלא:

בסופו של דבר, היא ביצעה את "הוריקן" בצורה לא פחות ממעולה, אפשר אפילו להגיד שהוא היה טוב בהרבה מהביצוע שלה בחצי הגמר (שהיה נפלא בפני עצמו).

עדן גולן לאחר שביצעה את "הוריקן" בגמר אירוויזיון 2024 // באדיבות כאן 11

22:31: השיר הרביעי שמבוצע הערב הוא "Fighter" של טלי, נציגת לוקסמבורג הישראלית. איך אומרים? היא משלנו!

חייבים לפרגן לה: היא נתנה ביצוע מוצלח מאוד ובהחלט הצליחה להרים לנו. מאיתנו היא קיבלה דוז פואה.

טלי בגמר, הערב, צילום: Getty Images

22:17: התחרות יצאה באופן רשמי לדרך עם הביצוע של מרקוס ומרטינוס, נציגי שבדיה לאירוויזיון, שביצעו את שירם "Unforgettable".

22:05: האמנים שישתתפו הערב בגמר עולים לבמה עם דגלי מדינותיהם. כשעדן גולן עלתה לבמה, נשמעו הרבה קריאות עידוד - אך גם לא מעט שריקות בוז.

עם דגל ישראל: עדן גולן עולה על במת האירוויזיון // צילום: ערן סויסה

22:03: הערב נפתח רשמית עם הופעתו של ביורן סקיפס השבדי, שמבצע את להיטו הענקי "Hooked on a Feeling", שמציין השנה יובל לצאתו לאוויר העולם.

22:00: זהו, התחלנו! עוד לפני שהאמנים יעלו לבמה הגדולה, משודרים כמה סרטונים שיכינו את הצופים לקראת הערב הארוך שצפוי לו.

מפגינים פרו-פלשתיניים מחוץ לאולם שבו יתקיים גמר האירוויזיון, במאלמו, היום, צילום: איי.פי.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר