אהבה למרחקים ארוכים: גלי עטרי חגגה 70 בהופעה שהוכיחה למה היא אייקון נצחי

עם יכולת מופלאה של אמנית שעברה כברת דרך אדירה, עטרי סיפקה מופע שנגע בכל קשת הרגשות • בחיזוק אורחים מפתיעים ועם שירים נוסטלגיים שחלקם נטענו במשמעות חדשה ומצמררת שמתכתבת עם הימים של היום, אי אפשר היה שלא להתרגש ולהיסחף יחד איתה בשעתיים של שיכרון חושים

הייתה בשיאה. גלי עטרי בהופעה בהיכל התרבות. צילום: שלומי פינטו

בתחילת דרכה כינו את גלי עטרי כ"זמרת אמצע הדרך". ואיזו דרך שהיא עשתה. אחת הזמרות האהובות במדינה חגגה אמש בהיכל התרבות יום הולדת 70 וארבעה עשורים של קריירה בהופעה שהוכיחה שוב שמדובר בזמרת שהיא מכונת להיטים נצחיים עם רפרטואר מרשים, אולי הכי מרשים במוזיקה הישראלית.

כשמאחוריה קריירה עשירה וענפה שהפכה אותה לזמרת חשובה בנוף המוזיקה המקומית, היא עלתה לבמה וסחפה אחריה את הקהל לרכבת הרים רגשית. עטרי הצליחה, דרך ארסנל הלהיטים שלה, לפרוט על מיתרי הנוסטלגיה ובה בעת גם על הרגשות הסוערים שמלווים אותנו בימים הקשים של המציאות הנוכחית.

כבר בשיר הפתיחה "בראשית", השילוב הזה היה נוכח ועוצמתי. המסר האנרכיסטי של השיר, שיצא לפני 35 שנים, טעון בביקורת על השלטון ועל המלחמות. בישראל של 2024, היא שרה "אבות קובעים את המחיר שמשלמים בניהם", ופוגעת כמו חץ בלב. "רק אתמול" ו"סוף העונה" היו הבאים בתור והלהיבו את הקהל ששר איתה כל מילה ופזמון. את שני השירים הלחין יצחק קלפטר האגדי, ששיתוף הפעולה שלו עם עטרי הניב לה כמה מההצלחות הגדולות שלה. גלי סיפרה בעבר כי כששמעה בפעם הראשונה את הלחן של "סוף העונה", היא "התעלפה עליו". ואכן, המנגינה המופלאה שנישאת על מקצב הוואלס קיבלה עיבוד בימתי מהפנט לא פחות.

מכונת להיטים נצחיים. גלי עטרי בהופעה בהיכל התרבות, צילום: שלומי פינטו

את שיר הפריצה שלה, "יש לך שמש", עטרי הוציאה כשהייתה נערה בת 17 בלבד. הביצוע האנרגטי והשימוש המרהיב בתאורת הבמה, שצבעה הכל בגווני כתום, סיפקו את אחד הרגעים היפים במופע. אחריו הגיע "השיר שיביא לך אהבה" ולבמה עלתה לא אחרת מלאה שבת, שכתבה והלחינה אותו. יחד הן נתנו ביצוע מלא קסם שהראה שהכריזמה האדירה של שתיהן לא נשחקה עם השנים. שבת הצטרפה גם לשיר "שמש אדומה", וניכר היה שהיא נהנית מכל רגע. 

דווקא הביצוע לשיר "אצלנו בגן", שהוא לא חלק מהרפרטואר הפרטי של עטרי, הצליח להיות הרגע הכי חזק ועוצמתי של הערב. היא הקדישה אותו לאחייניתה הגיבורה, שי-לי עטרי, שניצלה מהתופת בכפר עזה ונמלטה עם בתה בת החודש שיה, ולבעלה יהב וינר ז"ל, שנרצח בטבח אחרי שדאג להציל אותה ואת והתינוקת. בזמן הביצוע הוקרנו על המסך תמונות של הזוג ואלה היו רגעים קורעי לב. השיר עצמו, שבמקור שרה שי-לי, נכתב במהלך צוק איתן והוא מדבר על גילם הצעיר של חיילים שנופלים במלחמות. הקהל נעמד על רגליו ומחא כפיים ארוכות לשי-לי המרגשת. בהמשך ישיר, לאחריו שרה גלי את "ביום שאחרי הקרב", שמתייחס גם הוא לחיילים הלומי הקרב ששבו מהמלחמה. הטקסטים הרלוונטיים כל כך הדהדו ונגעו בכל אחד. 

יכולת מופלאה לדבר למגוון רחב של קהלים. גלי עטרי בהופעה בהיכל התרבות, צילום: שלומי פינטו

בכלל, היו לא מעט התייחסויות למדינה ולמצב. השיר "אמצע ספטמבר", שנכתב בזמנו על מלחמת לבנון ואירועי סברה ושתילה, קיבל משנה תוקף כשגלי אמרה כי אם היה נכתב היום, "השנה היתה מתחילה מאמצע אוקטובר". ההגשה הקולית שלה העצימה את המילים, והביצוע החשוב הזה הרגיש מדויק.

שיא נוסף נרשם כשעטרי הזמינה לבמה את מני בגר לביצוע הדואט האגדי שלהם, "דואט פרידה". הקהל המופתע הגיב בתשואות ומחיאות כפיים סוערות. קולו של בגר נשמע רענן, יציב ועמוק, כאילו לא עברו 43 שנים מאז הקליטו השניים את הדואט. חבל שלא שומעים יותר את בגר. זאת היתה תזכורת לקולו המיוחד שנראה כי קפא בזמן, ואי אפשר היה שלא להתמסר לשניים ולסולו הסקסופון הנוסטלגי והממכר.

גלי עטרי ומני בגר בהופעה בהיכל התרבות, צילום: שלומי פינטו

במפגן כוח של להיטים ענקיים מכל אורך הקריירה שלה, ביצעה עטרי בין היתר גם את "ממריאה ברוח", "סתיו ישראלי", "הכל עומד במקום", "ולנטינו", "מה שאת אוהבת", "חזקה מהרוח" ו"מהמרחקים", לצד עוד רבים וטובים. היא שילבה את הבאנגרים מימי חלב ודבש לצד מחרוזת משיתופי הפעולה עם מתי כספי והקהל לא יכול היה להישאר אדיש, קם לקדמת הבמה והצטרף אליה. בשלט שהרימו המעריצים נכתב "תודה על פסקול חיים".

גלי עטרי ורועי בר נתן בהיכל התרבות, צילום: שלומי פינטו

הפתעה נוספת היתה בהדרן, כשהקומיקאי והשחקן רועי בר נתן, שהחיקוי שלו לגלי מ"ארץ נהדרת" הפך לקאלט, עלה לבמה במקומה, לבוש בבגדים בהם זכתה באירוויזיון בשנת 1979. כשגלי המקורית עלתה חזרה לבמה כמה רגעים אחרי, היא הצטרפה אליו ואל כל הקהל ל"הללויה", כשכל 2,500 האנשים שמילאו את היכל התרבות שרו יחד בקליימקס קומי-נוסטלגי משגע.

לסיום שרה גלי באקפלה את "אין לי ארץ אחרת", סוג של המנון אלטרנטיבי לישראל. שיר שהופך את הבטן ומחדד את התרומה של הזמרת הכל ישראלית הזו לסיפור שלנו. 

עטרי הייתה בשיאה אמש. יש לה מספיק להיטים שנותרו בחוץ לעוד כמה הופעות. היכולת המופלאה שלה לדבר למגוון רחב של קהלים ולגעת בקשת רחבה של רגשות הופכים את ההופעה הזאת לכיף אדיר. עטרי היא "קלאס באפס מאמץ", כמו ששרו צמד האקסים סטטיק ובן-אל, איתם דווקא לא שיתפה פעולה. חבל, זה דווקא יכול היה להיות מעניין...או שלא.

מופעים הבאים:

28 במאי – סולד אאוט

19 ביוני – המכירה בעיצומה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר