ביורק. צילום: WireImage

"תלמדי היסטוריה": ביורק הפיצה פייק ניוז על ישראל - וחטפה ביקורת קשה

היוצרת האיסלנדית המוערכת העלתה לעמוד האינסטגרם שלה מפות עם הקשר שקרי ומקומם של חבל הארץ פלשתין, תחמה את הנושא המורכב בכותרת לקונית - ולא הוסיפה מילה מעבר לכך • בתגובה לפוסט הפרובוקטיבי, חטפה אש בדמות תגובות רבות של מעריצים פרו-ישראלים ואמנים מקומיים כאחד

הזמרת והיוצרת האיסלנדית המוערכת ביורק, שאחראית ללהיטי אלטרנטיב גדולים משנות ה-90 ותחילת שנות האלפיים, העלתה בסוף השבוע האחרון לחשבון האינסטגרם שלה אינפוגרפיקה עם הקשר שקרי ומקומם של מפת ישראל ו"פלשתין" אשר עוררה סערה רבתי.

את הסוגיה המורכבת של הסכסוך הישראלי-פלשתיני ועל רקע מלחמת חרבות ברזל, תחמה הזמרת לכותרת לקונית בה כתבה: "לזה אתם קוראים לחלוק?" - זאת על רקע ארבע מפות של "פלשתין", המציגות לכאורה וכביכול כיצד הצטמצם שטח המחייה של העם הפלשתיני מאז 1946 ועד היום.

המפה הראשונה מ-1946 מציגה את כל שטח ישראל כ"פלשתין", תוך התעלמות מוחלטת ומקוממת ממאורעות היסטוריים ומתוכנית החלוקה של האו"ם משנת 1947. התמונה האחרונה, המתייחסת לשנת 2012, מציגה את מגוריהם של הפלשתינים בעזה ובאזורים מועטים בגדה המערבית.

     

הצגת פוסט זה באינסטגרם

           

‏‎פוסט משותף על ידי ‏‎Björk‎‏ (@‏‎bjork‎‏)‎‏

הפוסט של ביורק עורר תגובות זועמות מצד אמנים ואנשי תרבות ובידור ישראלים, גולשים ישראלים ופעילים פרו-ישראלים כאחד - כשרבים כתבו לה: "לכי תלמדי היסטוריה לפני שאת מפרסמת מידע שקרי".

בין האמנים שהגיבו לכוכבת האיסלנדית נמצאת אף המוזיקאית אחינועם ניני (שכידוע, מזוהה עם השמאל הפוליטי בישראל), שכתבה לה את הדברים הבאים: "הצגת המפה הזו לא רק שאינה אינטליגנטית, אלא גם מזיקה ובהחלט לא תורמת לשלום.
אחינועם ניני, צילום: Roberto Rocco
 
"אני מציעה לך ללמוד היסטוריה ועל הניסיונות לקדם שלום לאורך השנים וכיצד הם נכשלו. אין כבשים תמימות כאן. הפתרון היחיד הוא לגנות את הקיצוניות משני הצדדים, לגנות את כל ההרג והאלימות ולתמוך בשלום".
 
בנוסף, המוזיקאית האמריקנית-היהודייה רג'ינה ספקטור, מעריצה של הקולגה האיסלנדית, כתבה אף היא תגובה נרחבת לביורק: "איך אפשר להיות מישהי ששותקת מול פוגרום/טבח של יהודים חפים מפשע, אונס, רצח, עינויים, עריפת ראשים, שריפת אזרחים - עם יותר מ-200 חטופים - רבים מהם ילדים ותינוקות שעדיין מוחזקים בעזה על ידי חמאס - ארגון טרור מהגיהינום ששולט בעזה ולוקח את כל הכסף מהסיוע שהוא מקבל עבור עצמו ומשתמש באוכלוסיית הפלשתינים כשריון אנושי עם הצהרתו להשמיד יהודים - ואז קופצת לפתע עם מידע המבוסס על דמיונות של מפיצי תעמולה?".
 
חלק מהגולשים הפרו-ישראלים אף הודיעו לביורק כי דיווחו לאינסטגרם בנוגע לפוסט השקרי שלה ואף ציטטו כמה ממילות שיריה בלעג ובסרקזם, כגון "כמה סקנדינבי מצידך" - שורה בה משתמשת ביורק מאחד מלהיטיה, השיר "Hunter".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו