מה קונים לאתר שיש בו הכל? יוטיוב חוגג 20, והנה כל מה שלא ידעתם עליו

לפני עשרים שנה הוקם האתר "יוטיוב" ועם השנים הפך לאתר השני הכי פופולרי בעולם • כמו מיתוסים רבים, גם סביב סיפור המצאתו ישנן גרסאות שונות • את הסרטון הראשון שעלה בו - ביקור של אחד ממייסדיו בגן החיות של סן דייגו, רבים מכירים, אבל לא תאמינו כמה צפיות ותגובות הוא צבר מאז שהועלה • וגם: איך ג'נט ג'קסון קשורה לכל זה? לכבוד יום הולדת 20 ליוטיוב, אספנו לכם 20 עובדות שאולי לא ידעתם עליו

יום הולדת 20 ליוטיוב. צילום: GettyImages

היום, 15 בפברואר, לפני שני עשורים בדיוק, עלה לרשת, בהשקה רכה אמנם, אתר קטן שאולי שמעתם עליו: יוטיוב. ב-20 השנים שחלפו מאז, הצליח הפרויקט הקטן, שבהתחלה בכלל יועד לשמש כפלטפורמת דייטינג (!) לשנות את הדרך שבה אנחנו צופים, צורכים ומשתפים תכני וידאו, ונמנה כיום על אחד מאתרי האינטרנט הגדולים והמשפיעים בעולם (ואפילו השני בחשיבותו, במובנים מסוימים). לכבוד יום ההולדת, הנה 20 עובדות בלתי צפויות אך עתירות צפיות על יוטיוב.


הסרטון הנצפה ביותר ביוטיוב עד כה

1 - איפה הכסף? את יוטיוב הקימו שלושה בחורים בשנות העשרים לחייהם, עובדים לשעבר בענקית התשלומים המקוונים פייפאל: סטיב צ'ן הטאיוואני (כיום בן 46), ג'אווד כרים הגרמני (כיום בן 45), וצ'אד הארלי האמריקני (כיום בן 48). לאחר שפייפאל נקנתה על ידי מעצמת המכירות (לעתיד) איביי ב-2002, הבחורים עשו אקזיט לא רע והתלבטו לגבי הפרויקט הבא שלהם.

יוטיוב,

2 - האגדה מספרת שהרעיון להרים אתר שיתוף וידאו עלה במוחם של הארלי וצ'ן לאחר שהאחרון ערך בביתו מסיבת ארוחת ערב, והתקשו להעלות לרשת את הסרטונים שהם צילמו בה. ומה באמת הטעם בלאכול אם אי אפשר לשתף את המנות המושקעות?

3 - מצד שני, כרים דווקא אמר שההשראה ליוטיוב הגיעה ממופע המחצית של משחק הסופרבול ב-2004, שבו התרחשה תקרית "הציץ שהציץ" הידועה לשמצה של ג'נט ג'קסון וג'סטין טימברלייק. כרים התקשה למצוא סרטונים של האירוע המתוקשר, והחליט למצוא לעניין הזה פתרון. אין ספק שהבחור כבר יכול לישון בשקט, שכן סרטונים של התקרית המוזיקלית המציצנית זמינים היום ביוטיוב לכל דורש – אפילו ב-HD.

4 - במקביל, כאמור, גם נרשמה בקרב המייסדים כוונה להקים שירות דייטינג בוידאו בהשראת האתר השנוי במחלוקת (לשעבר) Hot Or Not, שאליו העלו הגולשים תמונות של עצמם אשר דורגו על ידי משתמשים אחרים בסולם של 1 עד 10. לאחר שהשלושה התקשו למצוא נשים "אטרקטיביות" שהיו מוכנות להעלות לאתר סרטונים משלהן (גם לא תמורת תשלום של 100 דולר), הם ירדו מרעיון הדייטינג והחליטו לפתוח את יוטיוב לכל סוגי הסרטונים.

5 - ואכן, הסרטון הראשון שהועלה ליוטיוב היה של כרים מבקר בגן החיות של סן דייגו ומדבר על הפילים. לא מדובר בסרטון מרתק במיוחד, אפילו די משעמם ובנאלי (כן, אנחנו יודעים שיש לפילים חדק, ג'אווד, תודה על ההסבר המלומד), אבל 10 מיליון תגובות (!) ו-348 מיליון צפיות לא משקרות.

6 - רגע, מה בכלל משמעות השם יוטיוב? קל! You כמובן זה אתה/את/אתם, ואילו Tube הוא כינוי לטלוויזיה באנגלית בריטית. פשוט וקליט.

7 - צ'ן, כרים והארלי לא נשארו הבעלים של יוטיוב במשך זמן רב, שכן כבר ב-2006 נרכש האתר על ידי גוגל, תמורת מניות בסך 1.65 מיליארד דולר – כסף קטן במונחים של היום. מתוך השלושה, רק הארלי משמש כיום כיועץ של האתר.

8 - איך מכמתים נסיקה מטורפת? הנתון הבא אומר הכל: ב-2008 פרסם עיתון הטלגרף הבריטי כי רוחב הפס שיוטיוב צרך ב-2007 שווה לרוחב הפס שהאינטרנט כולו צרך ב-2000. בלתי נתפס.

9 - כיום, לפי מדדים שונים, יוטיוב הוא האתר השני הכי פופולרי בעולם עם הכי הרבה כניסות יומיות, אחרי גוגל שבמקום הראשון ופייסבוק שבמקום השלישי. מכיוון שאתם סקרנים: האתר של אינסטגרם נמצא במקום הרביעי ו-וואטסאפ בחמישי. כן, חמשת האתרים המובילים בעולם נמצאים בבעלות של שני תאגידים אמריקניים. הממ...

גוגל - האתר הכי פופלארי. אביל יוטיוב - במקום השני!, צילום: אי.פי

10 - מדי חודש מבקרים ביוטיוב  יותר-2.7 מיליארד משתמשים שונים (או לפחות חשבונות פעילים שונים). הנתון הזה מבסס את האתר כפלטפורמה החברתית השנייה בגודלה בעולם, אחרי פייסבוק עם כ-3 מיליארד משתמשים פעילים מדי חודש.

11 - לא נעים שכולם יראו שקיבלתם דיסלייקים על סרטון שהעליתם, בדיוק כמו שלא מחמיא, בלשון המעטה, לחטוף דירוג 1 מבאס על סרטון סלפי ששיתפתם באתר דייטינג. לכן, ב-2021 הסירה יוטיוב את ההצגה הפומבית של הדיסלייקים מהסרטונים, כך שאי אפשר לדעת כמה אנשים לא אהבו אותם. אוף דה רקורד: יש ברשת כלים פשוטים מאוד שמאפשרים לראות את הדיסלייקים, אבל לא שמעתם את זה מאיתנו.

לייק // אהבתי, אבל בעצוב יותר, צילום: צילום מסך

12 - היום אף אחד כבר לא יתעסק עם יוטיוב, אבל עם ההשקה שלו, כבר היה ברשת אתר בשם Utube, ששייך לחברה שמספקת מכונות לייצור צינורות, ונהנה לפתע מנסיקה מטורפת בכמות הכניסות. האם כל העולם ואחותו רצו פתאום לרכוש מכונות צנרת? לא בדיוק: אנשים חיפשו סרטונים וליטרלי קיבלו צינור. אנשי Utube לא אהבו את זה ותבעו את יוטיוב, אבל בסופו של דבר הצדדים הגיעו לפשרה וכיום הדומיין Utube  מוביל ל-Utubeonline. תנו להם הקלקה לזכר הימים הטובים (וגם אם אתם מעוניינים לרכוש מהם מכונה לייצור צינורות).

מישהו צריך צינור?, צילום: דודו גרינשפן

13 - בשנים האחרונות, דיווחים על סרטוני יוטיוב ששברו שיאי צפיות הפכו לעניין שבשגרה, אבל הנה כמה ציוני דרך בכל זאת: להיט הפופ הקוריאני "Gangnam Style" של הזמר Psy הפך לסרטון הראשון שצבר מיליארד צפיות. זה קרה ב-21 בדצמבר 2012.

14 - פרסומת (מסורבלת משהו) של נייקי בכיכובו של הכדורגלן הברזילאי רונלדיניו, לעומת זאת, היה הסרטון הראשון שהגיע למיליון צפיות, אי שם בנובמבר 2005. היו זמנים.

15 - עם זאת, הסרטון שצבר הכי הרבה צפיות עד היום, ותיאלצו להתמודד עם הבשורה, הוא ריקוד הבייבי שארק, עם יותר כ-15.5 מיליארד הקלקות תוך שמונה שנים. הפעם לא נבקש מכם לצפות, הכל טוב.

16 - במקום השני ובפער עצום: הקליפ ללהיט "Despacito" של לואיס פונסי עם 8.6 מיליארד צפיות, ובשלישי שיר הילדים "The Wheels on the Bus" עם 7.1 מיליארד צפיות. אל תשכחו לתקף את הרב קו.

17 - יוטיוב, כידוע, הוא הרבה יותר מכלי להפצת קליפים ופרסומות, אלא פלטפורמה ליצירת ושיתוף תכנים אישיים – ויש שיגידו שמדובר בייעוד העיקרי של האתר. כיום, להיות "יוטיובר" היא לא מילה גסה, כאשר לא מעט כוכבי רשת מתפרנסים יפה מאוד מתחזוק ערוצים משלהם.

היוטיובר המוביל בעולם הוא Mrbeast האמריקני (ג'יימס סטיבן דונלדסון בתעודת הזהות), שהערוץ שלו מתגאה ב-361 מיליון מנויים. הבחור מכניס מדי שנה עשרות מיליוני דולרים מיוטיוב בלבד (לא כולל מיזמים "אמיתיים" דוגמת מסעדת ההמבורגרים וחברת השוקולד שלו), וגם מרוויח לא רע מערוצי הטיקטוק, האינסטגרם וה-X שבבעלותו.   

18 - לא מפתיע, אבל נכון להיום יוטיוב חסום בכמה מדינות, ביניהן החשודות המיידיות סין, איראן וצפון קוריאה. האתר גם אינו זמין באריתריאה בטורקמניטסן, והרשימה משתנה מדי פעם בהתאם להתפתחויות / גחמות פוליטיות בחלק מהמדינות.

19 - ב-2017 השיקה יוטיוב בארה"ב את שירות הסטרימינג בתשלום Youtube TV, שמשדר ערוצים לינאריים חיים לצד תוכן VOD של יותר ממאה ערוצי טלוויזיה אמריקניים. ואף שהמיזם צבר עד כה כ-8 מיליון מנויים, קשה להגדיר אותו כהצלחה מסחררת. בין לבין מנסה החברה את כוחה גם בתחום המציאות המדומה עם YouTube VR והגיימינג עם Playables, שעדיין לא זמינים ברחבי העולם.

20 - גילוי נאות: הסרטון הראשון שיוטיוב ממליץ לנו כרגע לצפות בו הוא זה שמופיע כאן בסוף הכתבה. תזכירו לנו למחוק את היסטוריית החיפוש שלנו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר