ב"גרדיאן" מתחו ביקורת בוטה על הסרט מ-7 באוקטובר, ברשת גינו - והכתבה הוסרה

בעיתון פרסמו ביקורת לסרט "יום אחד באוקטובר", ששודר השבוע בערוץ הטלוויזיה הבריטי Cannel 4 במלאת שנה לטבח 7 באוקטובר • לדבריהם, הדוקו "עושה דמוניזציה לעזתים" • עוד טענו , כי בסרט לא ניתן הסבר על הסיבה בגינה מלכתחילה יצאו מחבלי חמאס בטבח הרצחני באותה השבת השחורה • לאחר שהדברים עוררו סערה גדולה ברשת ובקרב יהודים ופרו-ישראלים - הביקורת הוסרה מהאתר

הכתבה ירדה מהאתר. "הגרדיאן". צילום: צילום מסך מתוך אתר "הגרדיאן"

הביקורת של עיתון ה"גרדיאן" שנכתבה על סרט הדוקו "יום אחד באוקטובר" (One day in October), ירדה הערב (חמישי) מהאתר של גוף התקשורת הבריטי לאחר שיצרה סערה ועוררה את זעמם של יהודים ופרו-ישראלים בעקבות הטענות שעלו בה על כך שהסרט מבצע "דמוניזציה לעזתים".

לאחר 50 ימים בשבי: אמילי הנד פוגשת את אביה (ארכיון) // דובר צה"ל

סרט הדוקו עוסק במאורעות 7 באוקטובר ומביא את סיפורם של כמה מהניצולים של בוקר השבת השחורה. משולבות בו עדויות, בין היתר של אמילי הנד בת ה-9, שנחטפה לשבי חמאס והוחזקה ברצועת עזה 50 ימים, ותיעודים ממצלמות האבטחה של קיבוץ בארי. הוא שודר השבוע בערוץ הטלוויזיה הבריטי Cannel 4 במלאת שנה לטבח.

למרות שבתחילת הביקורת, סטיוארט ג'פריז, המבקר של הגרדיאן, מתאר את הריאיונות בסרט כ"קורעי לב", ומכנה את הצילומים ממצלמות האבטחה בהם נראים מחבלי הנוח'בה משתלטים על קיבוץ בארי כ"מטרידים", בהמשך מוצג טון שונה, כשג'פריז טוען: "אם אתם רוצים להבין מדוע חמאס רצח אזרחים, 'יום אחד באוקטובר' לא יעזור".

הוא ממשיך וטוען: "הסרט עושה עבודה טובה בעשיית דמוניזציה של עזתים, תחילה כרוצחי חמאס מלאי טסטוסטרון, אחר כך כבוזזים אזרחיים חסרי בושה, כשהם מרוקנים את הקיבוץ בעוד גופות מוטלות ברחוב, ואלו שבחיים הסתתרו מבועתים". בנוסף, הוא מבצע השוואה מקוממת לסרט "זולו" מ-2013, שבו, לדבריו, הוצגו "המוני לוחמים אפריקאים חסרי שם, מול גיבורים בריטים שעמם עודדו אותנו להזדהות", ומדגיש: "נרטיבים של טלוויזיה וקולנוע פועלים לעתים קרובות כמכונות להפיכת האחר לזר בדרך זו. במקרה הגרוע ביותר, 'יום אחד באוקטובר', אם כי בלי משים, עוקב אחר אותו דפוס".

מיד לאחר פרסום הביקורת החלה סערה, כשרבים הביעו זעזוע מנקודת מבטו של המבקר, והרשת התמלאה בתגובות נגד הכתוב. הסופר והעיתונאי דיוויד קולייר, עורך ה""ג'ואיש כרוניקל", תקף את ג'פריז וטען כי הביקורת "מחליאה, אפילו בשביל ה"גרדיאן", מפיצי אנטישמיות במשך עשרות שנים. ג'פריז מעביר ביקורת על סרט הזוועות מקיבוץ בארי, הסמרטוט הזה".

שנה מאז, חורבות בארי, צילום: רויטרס

גם העיתונאית היהודייה ניקול למפרט התרעמה: "כשמבקר טלוויזיה שואל מדוע חמאס והעזתים שנכנסו לישראל כדי להרוג ולבזוז, נראים כמו הרעים בסרט תיעודי - זו בדיחה לא מצחיקה".

בין שלל התגובות, בלטה זו של במאי הסרט, דן ריד, שפרסם פסוט תקיף ב-X, וכתב: "הסקירה ה'מרתקת' הזאת של סטיוארט ג'פריס ב'גרדיאן' משווה בין אזרחים יהודיים לחיילים בריטים במעילים אדומים ואת בריוני החמאס לשבט הזולו + קורא 'דמוניזציה' לאנשים שרצחו משפחות חסרות אונים בדם קר וחטפו ילדות קטנות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר