טקס פרסי אופיר התקיים הערב (שלישי) במרכז דוהל בשכונת התקווה בתל אביב בסימן 30 שנה לפרס, זאת לאחר שבשנה החולפת התקיים הטקס באופן מקוון בשל מגיפת הקורונה. גולת הכותרת של האירוע הייתה בחירת הסרט שייצג את ישראל בקטגוריית הסרט הזר בטקס האוסקר הקרוב, כשהזוכה הגדול הוא סרטו של הבמאי ערן קולירין "ויהי בוקר", שגרף שבעה פרסים.
אל האולם הגיעו אנשי ונשות תעשיית הקולנוע והטלוויזיה, שמתחילה לחזור לעצמה עם פרמיירות ושטיחים אדומים. את הטקס הנחו שי אביבי ועלמה זק, בזמן שבאולם נכח שר התרבות והספורט חילי טרופר. ברוח הנוסטלגיה וחגיגות ה-30, שודר סרטון שמאגד את מיטב הסרטים הבולטים בקולנוע הישראלי מעשרות השנים האחרונות.
אסף אמיר, יו"ר האקדמיה לטלוויזיה וקולנוע ,אמר על הבמה כי "משמח לראות ניצנים של נורמליות. עצם קיומו של הטקס הזה הוא תקווה לחזרה לשגרה. בשנים האחרונות היה נתון הקולנוע למתקפה קשה ומשרד התרבות הפנה לנו עורף. אני שמח שאנחנו כבר לא שם. מדובר בפייק ניוז קלאסי. הקולנוע הישראלי ברובו הגדול אינו קולנוע פוליטי".
האתנחתא המוסיקלית בטקס הייתה זהבה בן שנכנסה לקו תשואות הקהל עם שירה "טיפת מזל" מהסרט הוותיק.
שר התרבות חילי טרופר עלה לבמה ואמר: "אני מבקש לומר בפשטות תודה. לאקדמיה, לאנשי הקולנוע וליצירה. יש ביצירה שלכם חמצן לנפש. החברה שלנו סוחבת פצעים רבים ואני בספק אם יש משהו שחובש פצעים בצורה טובה יותר מהתרבות הישראלית". טרופר התייחס לריבוי העמדות ולשילוב הפוליטיקה והאמנות וביקש שזה יעשה בדרך ישרה, סובלנית ומכבדת. "פחות צעקות, פחות שנאה. היה לנו מספיק מזה בשנים האחרונות" אמר וזכה לתשואות. "לי יש זהות ברורה ואני שלם וגאה בה ואין לי קושי להקשיב ולהכיל ביקורת. דווקא משום הביטחון בעוצמתה של ישראל אני מחויב לשמור על חופש יצירה" סיכם את דבריו.
הזוכים והזוכות
הזוכה בקטגוריית שחקן המשנה הטוב ביותר הוא איהאב אליאס סאלמה מהסרט "ויהי בוקר" שאמר: "יש לי חלום שלא פוגע באנושות ולא מזיק לבריאות. הוא מורכב משלום צודק לעם הפלשתיני ומחיי רוגע, שלווה ויצירה לאזרחי המדינה".
הזוכה בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר היא איימו ריימונד אמסלם על הסרט "הבית ברחוב פין".
הזוכה בקטגוריית שחקנית המשנה הטובה ביותר היא ריימונד אמסלם על הסרט "הבית ברחוב פין", שתהתה מתי יתחילו לעשות בארץ סרטים שאינם דלי תקציב, הודתה לנשים נפגעות זנות וקראה למדינה לפתור את מצבן ולהגן עליהן.
הזוכה בקטגוריית הסרט התיעודי הטוב ביותר עד 60 דקות הוא "לילות קיץ".
הזוכים בקטגוריית המוזיקה המקורית הם אסף תלמודי ויונתן אלבק על הסרט "אגדת חורבן".
הזוכים בעיצוב האמנותי הוא דוד פולונסקי ומיכאל פאוסט על הסרט "אגדת חורבן".
הזוכה בקטגוריית האיפור היא אמלי פאודהם על הסרט "תמונת הניצחון".
בקטגוריית הליהוק זכתה ג'ונא סולימן על הסרט "ויהי בוקר".
בקטגוריית עיצוב התלבושות זכתה חן כרמי על הסרט "תמונת הניצחון".
הזוכים בקטגוריית פס הקול הם נתי זיידנשטנט ורונן נגל על הסרט "אגדת חורבן".
הזוכה בצילום הטוב ביותר הוא עמית יסעור על הסרט "תמונת הניצחון".
הזוכים בעריכה הטובה ביותר הם יוסף גרינפלד ואורי בן דב על הסרט "אגדת חורבן".
הזוכה בקטגוריית הסרט העלילתי הקצר הטוב ביותר הוא "התאונה".
בקטגוריית השחקן הראשי הטוב ביותר זכה אלכס בכרי על הסרט "ויהי בוקר". בשל היותו בחו"ל, נבצר ממנו להגיע לטקס ונקראו המילים שכתב: "כאן ליד יש סגר אכזרי שמנשל אנשים מתקווה. עבורי כל אמנות היא פוליטית. אני לא יודע כמה סרט ישפיע על המציאות אבל אני מקווה שאנשים יצאו מהסרט עם הזדמנות לפתוח את האופקים".
הזוכה בקטגוריית השחקנית הראשית הטובה ביותר היא ג'ונא סולימן על הסרט "ויהי בוקר". בשמה של ג'ונא, שלא נמצאת בארץ ,נמסר: "רגעי ההוקרה הם המרגשים ביותר והייתי אמורה להרגיש אושר במצב נורמלי, אך זה בלתי אפשרי לצערי כשיש מאמצים למחוק את הזהות הפלשתינית. להפריד בין התפקיד שלי, לזהות שלי, זה צעד ציני של מחיקת זהויות וטיהור אתני שלא משאיר לי מקום לשמחה. זה מעגל אכזרי של אירוניה".
מתן פלג, יו''ר תנועת אם תרצו, תקף את הבחירה בסרט 'ויהי בוקר' לזכייה בפרס אופיר: ''כרגיל, האליטה הפוסט ציונית של מדינת ישראל מחלקת לעצמה פרסים בתחרות הפיהוק הגדול ביותר בקטגורית השנאה העצמית. חבל שזה על חשבון משלם המיסים. בסוף זה ייגמר להם. הבטחה''.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו