"הרגשתי קריפ": ג'וד לאו, סמל המין הבולט של הניינטיז, עובר מהפך

הכוכב נמצא בציריך כדי להשיק את "המסדר", מותחן פעולה מחוספס בכיכובו ובהפקתו שמבוסס על אירועים אמיתיים • "לא האמנתי שאף אחד לא סיפר את הסיפור הזה עדיין", הוא אומר

ג'וד לאו ב"המסדר". צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג

ג'וד לאו נראה קצת נבוך ומבוייש כשהוא עולה לבמה כדי לקבל את פרס מפעל החיים שמוענק לו מטעם פסטיבל הקולנוע של ציריך. "יש לי עוד הרבה מה להוכיח, יש לי עוד הרבה עבודה", הוא אומר בצניעות לקהל הרב שהגיע כדי להעיף בו מבט מקרוב וכדי לשמוע אותו מספר על החוויות והתובנות שאסף במהלך שלושה עשורים בעסקי הסרטים. "אני מרגיש שאני רק מתחיל".

לאו נמצא בציריך כדי להשיק את "המסדר", מותחן פעולה מחוספס בכיכובו ובהפקתו שגם התכבד לפתוח את הפסטיבל. בסרט, שמבוסס על אירועים אמיתיים, הכוכב בן ה-52 מגלם את טרי האסק - סוכן FBI קשוח ובודד שמגיע לאיידהו כדי ללכוד תא טרור נאו נאצי שהיה פעיל בארצות הברית בשנות השמונים המוקדמות. מולו ניצב בוב מת'יוס, מנהיגה הכריזמטי והמסוכן של החבורה, בגילומו של ניקולס הולט ("נוספרטו").  

"לא האמנתי שאף אחד לא סיפר את הסיפור הזה עדיין", מספר לאו על הסיבות שגרמו לו לרצות להפיק את הסרט ולככב בו. "נדיר מאוד להיתקל בסיפור אמיתי שטרם סופר ועוד אחד כזה שכה רלוונטי לימינו אנו. מסיבות מצערות, נראה מתבקש מאוד לספר אותו כעת, בשעה שהימין הקיצוני נמצא בעלייה בארצות הברית ובחלקים נוספים בעולם. אבל אנחנו לא מעבירים את המסר לצופים עם פטיש. כי בסופו של דבר, זהו סרט ז'אנר. זהו מותחן בסגנון 'חתול ועכבר', במסורת של סרטי שנות השבעים והשמונים. סרטי ז'אנר הפכו עם השנים לדבר מגונה עם קונוטציה מסחרית. אבל אנחנו ראינו לנגד עינינו את הסרטים של במאים כמו וויליאם פרידקין ומייקל מאן".

בשנים האחרונות לאו זנח את התדמית הנאה והמצוחצחת שהפכה אותו לאחד מסמלי המין הגבריים הבולטים של שנות התשעים, והתמסר לתפקידי אופי לא בהכרח מחמיאים. עם זאת, בפעם הזאת נדמה שהוא לקח את זה אפילו רחוק יותר מבדרך כלל.

"המסדר", צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג

בתור התחלה, סוכן ה-FBI שהוא מגלם נראה כל כך מלוכלך ומוזנח שקשה בכלל להבחין בכך שזהו לאו. בתור המשך, במשך דקות ארוכות של הסרט, כלל לא בטוח שלגיבור שלנו יש את מה שדרוש כדי לבצע את המשימה שמוטלת עליו.

"זה נכון", מאשר לאו, "באמת לא עשיתי תפקיד כזה עדיין. יש משהו מאוד גברי ועיקש בדמות של האסק, אבל גם משהו מאוד שבור. ריתק אותי לנסות ולמצוא את השבריריות בתוכו. בניגוד למת'יוס, שהיה קיים באמת, הדמות של האסק אינה מבוססת על אדם אמיתי - היא למעשה משלבת בין כמה סוכנים שדלקו אחר כנופייתו של מת'יוס - אז יכולנו להוסיף לה מאפיינים. האסק שותה יותר מדי, הוא לוקח תרופות, יש לו דימומים מהאף, הוא מסריח. רציתי שהקהל ירגיש שהשנים הטובות ביותר שלו נמצאות מאחוריו. רציתי שהצופים ישאלו את עצמם האם בכלל יצליח לצאת מהמפגש עם מת'יוס כאשר ידו על העליונה".

כדי לעזור לו להיכנס לתפקיד, הבמאי ג'סטין קורזל שלח את לאו לשוחח עם סוכני FBI שפעלו בשנות השמונים ("הדברים התנהלו אז בצורה מאוד שונה מאיך שהם מתנהלים היום", הוא אומר). בנוסף, קורזל גם הורה לשחקניו לבצע פעולות שונות בתור הדמויות שלהם. בשלב מסוים אף ביקש מלאו לעקוב אחר הולט, מבלי שזה יהיה מודע לכך.

"שכרתי רכב ועקבתי אחרי ניק במשך יום שלם מבלי שהוא שם לב", נזכר לאו בחיוך. "הרגשתי כמו קריפ. התחבאתי מאחורי ההגה. זה היה מאוד משעמם, למען האמת. ניקולס הלך לכמה חנויות, שתה קפה והלך הביתה".

"ג'סטין הוא במאי נהדר שמאוד אוהב לעבוד עם שחקנים", לאו ממשיך. "הוא מאוד אוהב את התהליך, והוא מנסה לעזור לנו להבין את הדמויות שלנו עוד לפני שאנחנו מתחילים לצלם. למשל, מה טרי אוכל לארוחת בוקר? איך טרי מצחצח שיניים? האם הוא בכלל מצחצח שיניים? אלה פרטים שעוזרים לי ליצור אווירה אותנטית. הדברים הקטנים האלה נותנים לדמות ממד נוסף ומוסיפים מידה של אמת".

מלבד תפקידו ב"המסדר", שעליו הוא זוכה לשבחים מופלגים, לאו מככב בימים אלה גם ב"צוות שלד", הסדרה החדשה מבית "מלחמת הכוכבים", שם הוא מגלם שודד חלל מסתורי ומפוקפק שלוקח קבוצת ילדים תחת כנפו, ומלווה אותם בהרפתקאותיהם האינטרגלקטיות.  

פרויקט שאפתני. ג'וד לאו, צילום: EPA

"סרטי 'מלחמת הכוכבים' היו חלק גדול מאוד מהעולם שלי בתור ילד", הוא אומר. "הם בעצם אחראיים לצעדים הראשונים שעשיתי בעולם במשחק. הייתי מדמיין שאני האן סולו או צ'ובאקה. רצתי בבית ועשיתי 'פיו, פיו, פיו!'. אני תמיד סקרן להציץ מה יש מאחורי הווילון, ואין ספק שלהיכנס אל תוך היקום של 'מלחמת הכוכבים' היה מאוד מיוחד ומרגש עבורי. זה לא קלקל את הקסם. להפך. זה רק גרם לעולם הזה להיות אפילו עוד יותר חי ומוחשי עבורי.

"בסדרות האחרונות של 'מלחמת הכוכבים' הרגשתי שכולם לוקחים את עצמם קצת יותר מדי ברצינות. ב'צוות שלד', לעומת זאת, הגיבורים הם ילדים, ויש חזרה לתמימות ולהנאה שאפיינו את שלושת הסרטים הראשונים בסאגה. זה גורם לי להיזכר בילד שאני הייתי כשראיתי את הסרטים האלה בפעם הראשונה. זה כיף אדיר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר